Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
Det är bättre om du skrev vad för olja du haft i motorn fram tills nu och inte fråga vad och varför hos alla de som har olika uppfattning på ett motorforum om vad som är bäst.

Mitt eget vad jag "tycker och varför" är att en mineralolja på en långmilare där mina egna långmilare som passerat 30 000 mil mått mycket bättre av en mineralolja t ex 10/40 än en helsyntet 0/30 när ventilskrammel och eventuella oljeläkage upphört med minerloljan.En skramlande motor mår i mina öron inte bra där om detta skrammel upphör pga ett oljebyte är positivt.Mina långmilsmotorer har ej heller gått sönder efter kanske 6000 mil med skiftande körglädje på denna mineraloja.När mina bilar däremot rullat 10 000 mil hade jag syntetolja i motorn pga mindre slitage som i sin tur skyddades bra av denna syntetolja i en motor som jag då ansåg vara ganka osliten.Hur din egen bilmotor däremot är som sliten eller osliten beroende på miltal har jag naturligtvis ingen aning om när detta är relativt beroende på hur dessa oljebyten med övrigt skötts under din bils livstid.

Volvo själv rekommenderade en Castrol mineralolja 10/40 en gång i tiden till min fd 850 som rullat myyycket långt.Den verkade trivas förträffligt på denna olja när den lät som en stenkross på en tunn syntetolja.
av Andreasace
Du kan välja mineral, del eller hel.
Om du ändå tänkt att byta efter 500-1000 mil så är det bara prova sig fram.

Varför jag föredrag syntet är för att jag köper min olja hos Biltema.
Priset mellan mineral och hel är ca 100kr.

Hur mycket värderar du motorn i bilen? Fundera på det, eftersom livslängden på din motor beror i någon liten del på kvaliteten på den olja som du sätter i den - olja är livsnerven i bilens motor.

Du nämner att du kollat efter "klet" eller slam när du öppnat olje locket.

Det finns inga fasta regler för slam uppbyggd, men en del beror på dåliga rutiner för oljebyten, .m också kan orsaka ännu större problem. Om flush motorn resulterar i att bitar av slam fastnar så kan det göra mer skada.

Det är intressant att notera att vissa race teknologer har rapporterat om att slam byggs upp i motorer som en följd av eftermarknads tillsatser som används i samband med vanlig olja. Den kemiska sammansättningen av alla tillsatser inte är inte så neutralt som vissa företag vill få oss att tro och i kombination med vissa typer av olja och stress körning kan de orsaka oljenedbrytning och slam.

Att olja är SVART är alltså inget incitament till byte.
Det är bara en indikation på att oljan gör sitt jobb genom att rena, tvätta och sen hålla skiten flytande i oljan
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Tommty skrev:
Sunschreem skrev:
volvobaggen skrev:Biltema helsyntet, billig och bra. Helsyntet är bättre en mineral/delsyntet på alla sätt.
Jag ska nog åka till swedol o köpa olja, sist jag hade biltema olja så kändes den blaskig. Läst att många haft prblem med den som påminner om "carlube" även i lastbilar. Men givet ska du ta helsyntet. Och så tjock som du tror din bil kan ta emot. Den ska ju orka vrida runt motorn även när det är kallt ;)
faktiskt har jag mest sett positiv kritik om biltemas oljor, att dem funkar.
Den som var innan var kanon, men dissar nog den dom har i Motala just för stunden.
av Tommty
Fick inte reda på vad för olja som förra ägaren hade i bilen, därför min undran.

Lucifer: kollat den länken om information. Men jag blev mer fundersam över om jag bara ska köra del eftersom jag har ingen anning om vilken olja som förra ägaren hade och har hört att byta kan vara farligt.
av Andreasace
Tommty skrev:Fick inte reda på vad för olja som förra ägaren hade i bilen, därför min undran.

Lucifer: kollat den länken om information. Men jag blev mer fundersam över om jag bara ska köra del eftersom jag har ingen anning om vilken olja som förra ägaren hade och har hört att byta kan vara farligt.
Det är gamla saker som det pratas om ännu.
Förr i tiden så var oljan inte så bra/renande. Så det slagg som samlades tätade packningar osv.

När man sedan började få bättre motor olja som ex helsyntet så "åt" oljan upp slagget och kvar blev en icke tätande packning som "spydde".
Samt att en del "koks" lossnade och täppte till kanaler.
Detta gäller 70 till 80 tal.

Idag är all olja ren och innehåller renande additiv så även mineral olja löser upp smuts, dock är syntet bättre.
av volvobaggen
Sunschreem, jag tror också biltemaoljan var bättre förrut när den kom från Statoil. Carlube fungerar dock bra i min motor som körs normalt.

Tommty, jag ser inte problemet med syntetolja. Står massa rolig läsning på internettfora om at syntetoljan löser upp gamla motorer så dom börjar läcka.

Kan ju läsa vad oljeindustrin skriver här.
http://www.amsoil.com/articlespr/articlemyths.aspx
http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... Myths.aspx
av Tommty
ja precis, det var detta jag blec lite mörkrädd om, att helsynteten åt om gammal skit så packningar började läcka och att oljekanaler kunde bli stopp.

men då blir det att köpa helsyntet, ska till ullared på onsdag. kanske det finns nåt att handla där.
bra länkar!
av Bengan75
Många lågprisvaruhus säljer Havolines 5-40 helsyntet (Texaco) för runt 80-90 kronor i litersförpackningar och drygt 300 för 4 liters.

Kört den sista 2 åren i min T5a.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]