- tis 20 nov 2012, 16:12
När jag knäckte extra på bilfirma lade jag märke till en grej eftersom vi hade ett stort flöde på olika bilmodeller med olika motorstorlekar och lådor, med som gemensam nämnare att alla var nya nog att vara totalt blåljugna i angiven förbrukning.
Mönstret jag tyckt mig se är:
Bilens angivna förbrukning för stad är = bilens verkliga förbrukning blandat.
Bilens angivna förbrukning blandat är = bilens verkliga förbrukning i vanlig(EJ HÅRD) motorvägskörning.
Bilens angivna förbrukning för landsväg? Sudda den siffran ur regbeviset.
Stämmer detta för era bilar? För min volvo stämmer det. För min honda stämmer det hyfsat. Båda är dock lite för gamla för att vara del av den riktiga ljugaregnerationen. Ge oss lite statistiskt underlag nu! :) Det behöver inte stämma exakt förstås, bara vara ett riktmärke.
EDIT: Kan lägga till lite från där jag började märka det. Nya fiat, alfa och saab är de jag hade nog med kontakt med för att dra denna parallellen, så de märkena vet jag följer mönstret hyfsat. Kia låg nånstans i stratosfären jämfört mot uppgiven.
Mönstret jag tyckt mig se är:
Bilens angivna förbrukning för stad är = bilens verkliga förbrukning blandat.
Bilens angivna förbrukning blandat är = bilens verkliga förbrukning i vanlig(EJ HÅRD) motorvägskörning.
Bilens angivna förbrukning för landsväg? Sudda den siffran ur regbeviset.
Stämmer detta för era bilar? För min volvo stämmer det. För min honda stämmer det hyfsat. Båda är dock lite för gamla för att vara del av den riktiga ljugaregnerationen. Ge oss lite statistiskt underlag nu! :) Det behöver inte stämma exakt förstås, bara vara ett riktmärke.
EDIT: Kan lägga till lite från där jag började märka det. Nya fiat, alfa och saab är de jag hade nog med kontakt med för att dra denna parallellen, så de märkena vet jag följer mönstret hyfsat. Kia låg nånstans i stratosfären jämfört mot uppgiven.