Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När jag knäckte extra på bilfirma lade jag märke till en grej eftersom vi hade ett stort flöde på olika bilmodeller med olika motorstorlekar och lådor, med som gemensam nämnare att alla var nya nog att vara totalt blåljugna i angiven förbrukning.

Mönstret jag tyckt mig se är:

Bilens angivna förbrukning för stad är = bilens verkliga förbrukning blandat.

Bilens angivna förbrukning blandat är = bilens verkliga förbrukning i vanlig(EJ HÅRD) motorvägskörning.

Bilens angivna förbrukning för landsväg? Sudda den siffran ur regbeviset.

Stämmer detta för era bilar? För min volvo stämmer det. För min honda stämmer det hyfsat. Båda är dock lite för gamla för att vara del av den riktiga ljugaregnerationen. Ge oss lite statistiskt underlag nu! :) Det behöver inte stämma exakt förstås, bara vara ett riktmärke.

EDIT: Kan lägga till lite från där jag började märka det. Nya fiat, alfa och saab är de jag hade nog med kontakt med för att dra denna parallellen, så de märkena vet jag följer mönstret hyfsat. Kia låg nånstans i stratosfären jämfört mot uppgiven.
Jag motorvägspendlar en hel del och redovisad blandad förbrukning stämmer i princip på alla bilar jag haft för normal momsad motorvägskörning precis som du också oberservat. Stadskörningsiffror har jag däremot aldrig nått upp till, trots många års köande i stockholm.

Landsvägssiffror? Möjligen på 70 väg "i led körning", men annars aldrig...

/Martin

/Martin
Vet ju det att min färddator och bensinmätare lever sina egna liv mellan varven där bensinmätaren ibland kan stå på botten men färddatorn säger att det är tio liter kvar.Andra gånger kan bensinmätaren vara en bit från botten men färddatorn anger att soppan faktiskt borde vara slut.Så till 75 % är båda hyfsat bra och resterande tid får man låta dom räkna efter vad som finns och inte finns i tanken.
Jag ligger något under den angivna förbrukningen vid stadstrafik. Men jag kör mycket korta körningar, många start o stopp, sällan mer än 20km åt gången så jag tycker inte min blandade förbrukning är hög. Tvärtom.
För min 2,5FT (manuell) gäller följande:
-Vid laglig motorvägskörning hamnar förbrukningen (E85) vanligen på drygt deklarerad förbrukning (E85) för blandad körning
-Vid körning på Autobahn (hög fart) hamnar förbrukningen (Bensin) vanligen på nästan deklarerad förbrukning (Bensin) för stadskörning
-Vid laglig landsvägskörning hamnar förbrukningen (E85) vanligen mellan deklarerad förbrukning (E85) för landsvägskörning och blandad körning
-Vid körning i stadstrafik hamnar förbrukningen (E85) vanligen på den deklarerade för stadskörning (E85) eller strax under.

Deklarerad förbrukning V70II 2,5FT MY11 manuell:
Spoiler »
PTV skrev:Vet ju det att min färddator och bensinmätare lever sina egna liv mellan varven där bensinmätaren ibland kan stå på botten men färddatorn säger att det är tio liter kvar.Andra gånger kan bensinmätaren vara en bit från botten men färddatorn anger att soppan faktiskt borde vara slut.Så till 75 % är båda hyfsat bra och resterande tid får man låta dom räkna efter vad som finns och inte finns i tanken.
Lever sina egna liv skulle jag inte vilja påstå, det är ju två olika mätare som visar olika saker.
Om vi börjar med tankmätaren så visar den ju kort och gott hur mycket bränsle som finns i tanken.
Färddatorns "kvar till tom tank" visar hur långt du kan köra på resterande mängd bränsle om du kör på samma sätt som dom sista fyra milen. (fyra mil om jag minns rätt)

Alltså, färddatorn kan ju visa olika många mil kvar på samma mängd bränsle beroende på hur du kört.
Har du enbart kört hetsig stadskörning så säger det ju sig själv att bilen förbrukar mer bränsle per körd km kontra om du kört lugn landsväg. Därav de olika resultaten du beskriver.
Njae, nog lever den allt sitt egna lilla liv ibland. Händer ofta att den visar för lite. Om jag t ex ligger landsväg med en förbrukning av 0.8l/mil (enl. datorn), och har 20 liter kvar i tanken, så kan färddatorn säga att jag får soppatorks om 15mil. Det kan ju vem som helst räkna ut att det inte riktigt stämmer :wink:
Detta gäller ju då längre körningar. Småkörningar så hoppar den hej villt.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]