NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Att de modernare bilarna är optimerade för att få fina siffror på papperet är inget nytt och anledningen är politiska beslut. Min förrförra bensinbil drog även den mindre än uppgiven förbrukning.
Men det är egentligen helt ointressant, då den gamla bilen var betydligt törstigare än min nuvarande V50 D2, trots att den drar mer än uppgiven förbrukning, vilket är precis lika ointressant.
Vad är det då som är intressant ? Jo, att jag med en verklig förbrukning på 0,52/mil sedan köpet har en bil som drar hälften så mycket som min tidigare bil. Vad Volvo och alla andra biltillverkare säger i sin marknadsföring skiter jag faktiskt i, då jag alltid varit övertygad om att det inte stämmer med verkligheten. Det som däremot stämmer är att dessa bilar är mkt snåla även i verklig körning, även om EU-körcykeln inte uppnås. Men, vem hade trott det ? Inte jag i alla fall.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror du är mycket nära sanningen. Att väldigt många sitter hemma och kalkylerar med de siffror som uppges i reklamen, och när de sedan märker att bilen drar några centiliter extra per mil känner de sig lurade.
av V50d2
Någon som har erfarenhet hur mkt originalfälgarna (diskusfälgarna) påverkar förbrukningen om man byter från 5 ekrade 16" till 15" original?
av Gourmand
Nej, men jag tror att man måste tänka i små steg. Rätt lufttryck, ej breda lågprofildäck, lättrullade däck, undvika onödiga kortkörningar med kallstarter, byta olja och filter regelbundet, vettig körteknik (behöver ej vara snålkörning) och i övrigt hålla bilen i bra skick är receptet på att få en bil att gå så bränslesnålt som möjligt.
Användarvisningsbild
av Funk
Det som däremot stämmer är att dessa bilar är mkt snåla även i verklig körning
Njae , där håller jag inte med riktigt... För även om det är hyggligt att köra på 0.6 (i mitt fall) så kör jag en V60 D5 manuell på enbart lite mer (0,65) vilket får den ganska trötta D2:an att framstå som både bedövande seg och dessutom ganska törstig. Jag hade faktiskt väntat mig lägre förbrukning, jag har ALDRIG kommit under 0,56 ens på seg landsvägskörning..

/Thomas
av Pippolei
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att de testresultat (bränsleförbrukning, utsläpp etc.) alla biltillverkare får fram ligger till stor grund för
vad man får betala för väg-skatt för fordonet.
av MatsO
Jo plus att dessa värden definitvt görs med EuropaDiesel och inte svensk.
Tack vare våra miljöregler har vi klenare diesel också ...
av Gourmand
Funk skrev:
Det som däremot stämmer är att dessa bilar är mkt snåla även i verklig körning
Njae , där håller jag inte med riktigt... För även om det är hyggligt att köra på 0.6 (i mitt fall) så kör jag en V60 D5 manuell på enbart lite mer (0,65) vilket får den ganska trötta D2:an att framstå som både bedövande seg och dessutom ganska törstig. Jag hade faktiskt väntat mig lägre förbrukning, jag har ALDRIG kommit under 0,56 ens på seg landsvägskörning..

/Thomas
Som sagt, jag har en snittförbrukning på 0,52/mil sedan min bil var ny och det är verklig körning och riktig stadskörning (Sthlm)till en icke ringa del. Där hade jag aldrig landat om jag valt någon av Volvos egna 5-cylindriga dieslar. Liknande förbrukning hade jag med den tidigare V50:n, bestyckad med den ngt äldre versionen av samma motor fast med 109 hk.
Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]

Bromsköld till v70xc -00

Nu finns bromssköldar att beställa fr&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]