Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dastysk
För att förtydliga så är det sport edition på A6 vilket innebär Pdc xenon plus 18" mm. Har kollat 520 men måste då ha sportstol m halvläder för 15kkr och då rinner det iväg ändå.
Användarvisningsbild
av MartinS
En A6 med sportpaket är ju en helt annan bil än en XC70, A6 är kul att köra medans XC70 är komfort och framkomlighet. Vad du vill ha ut av bilen kan ju bara du avgöra.

För övrigt tycker jag volvon är mer anpassad till långa personer. Jag sitter absolut bättre i XC70 än A6 och jag är 202cm lång. Det känns som att dörrsidor, armstöd etc. i volvon passar mig perfekt medans jag känns för stor i A6:an, Men det är nog mer plats kvar bakom stolen i en A6 än i en XC70, tror jag. Å andra sidan kan du ju ha nytta av XC70'ns störra bagage med två små barn, A6:ans bagage är ju riktigt svårlastat tycker jag.

Tre år går fort, våga gå utanför boxen, vem vet du kanske gillar det? :- )

/Martin
Användarvisningsbild
av Guru
Jag är inte alls lika lång som trådskaparen men det är kört med vår barnstol (Volvo/Britax MultiTech) bakåtvänd bakom mig. Framåtvänd går givetvis bra så passageraren höger fram (med bakåtvänd stol bakom) får sitta lite tajt mot i-brädan men det funkar. Är själv sugen på A6 (dock inte ny utan MY09-11) pga längre kupé och bättre plats för barnstolar(?).

Komforten är riktigt bra i XC70 men det blir lite gungigt. Det blir automatiskt avslappnad, inte så hetsig körning med XC70 pga den inte inbjuder till det. Samtidigt är den ganska duglig även när det går lite fortare men som sagt, det kränger en del och känslan är långt ifrån "sport". I alla fall om man jämför med ett landvägslok som A6 som rollar betydligt mindre.

OT: Satt bak i en ny A6 (luftfjädrad) och åkte runt på olika störningar och fartgupp en morgon. Jösses vad stum den är i lågfart! Nästan så att det behövdes njurbälte. Men den funkar bättre ju fortare man kör och den känns som den är fräst ur ett stycke. Imponerande! Volvos XC-modeller är nästan tvärt om. Bekväma i lågfart men lite för mjuka för att hålla kontrollen i högfart över störningar. Frågan är hur du själv kör? Lungt och fint eller fort i alla lägen?
av Halvmas
Har du kollat på BMW? De har riktigt bra tjänstebilserbjudanden som ex. http://www.bmw.se/se/sv/general/corpora ... _520d.html
Den har även ett lägre förmånsvärde än std-modellen. Hur som är A6 och XC70 två helt olika bilar.
Audin är hård och stum och direkt obekväm på dåliga vägar med sportpkt men betydligt mer inspirerande att köra och riktigt riktigt fin på bra motorvägar. Själv tycker jag dock att Audin´s motor känns lite tunnare än BMW´s 520 2.0D men jag har bara testat bägge med Automatlåda. Bilen är gjord för fart och vill ha en motor därefter :wink: . Detsamma gäller i och för sig BMW´n.
Åker du på grusväg ibland och vill åka lugnare men med mycket hög komfort så är XC70 som spikad. Du slipper oroa dig för trottoarkanter, refuger, snövallar, potthål, fartgupp och liknande hinder. Det är bara köra på medan du måste tänka efter varje gång du ska passera med den sänkta A6:an. Dessutom har du 4-hjulsdrift i Volvon vilket du kommer att sakna om du är van vid det. Personligen hade jag valt XC70´n direkt om det inte varit för den förbannade mittkonsolen jag inte tål. Ska själv byta bil och det lutar starkt åt en X3:a. Verkar som om BMW´s tjänstebilserbjudanden matchar Volvo´s paket som Dynamic Edition som också har lägre förmånsvärde. Audi har inget vad jag kan hitta.
av Amli
Svår fråga då det som sagt beror på vad man prioriterar. Du får ju klart mer för pengarna i Volvon i form av utrustning och AWD, men Audin är en så mycket finare och framför allt modernare bil. Såvida inte AWD är ett måste skulle jag gå på Audin. Personligen tycker jag dock att Quattro är ett måste på en A6 för att den ska komma till sin fulla rätt. Det blir en helt annan bil fast då tvingas man upp i motorstorlek och framför allt pris.

För dom pengarna och som tjänstebil skulle även jag gått på BMW 520d då de lämnar bra rabatter som sagt.

Att få plats med en bilbarnstol bakom föraren i en XC70 är bara att glömma. Just benutrymmet bak skulle jag säga är en av de svagaste punkterna interiört med XC70.
MartinS skrev: För övrigt tycker jag volvon är mer anpassad till långa personer. Jag sitter absolut bättre i XC70 än A6 och jag är 202cm lång. Det känns som att dörrsidor, armstöd etc. i volvon passar mig perfekt medans jag känns för stor i A6:an,
Jag tycker precis tvärtom. På min förra XC70 kunde jag inte få ner stolen tillräckligt långt (elstolar) samt alldeles för dåligt lårstöd bidrog till att jag aldrig kunde hitta en bra körställning. Men det är nog mer smak sak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gjorde samma val. BMW, Audi och Mercedes gick total-bort direkt då budgeten gav en sur naken bil minsta motorn med 0 utrustning, 2wd, halogen från förra århudradet och sunkig tygklädsel. Audin har dessutom kass släpvikt.

Volvon därmot räckte samma pengar till största dieselmotorn, AWD, bra sterero, Helläder, Drag, xenon, bra dragvikt o lite till.

Valet var enkelt.

Hade jag haft större budget så hade jag valt en BMW, Audi eller Merca med lull lull.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Desmodue
dastysk skrev:Det verkar som att jag själv måste bestämma mig : ( någon som vet om A6 och 520 är likvärdiga i kupé längd och bredd ?
Japp! Så är det att bli vuxen, man måste ta egna beslut.
av perhall
V70 har klarat sig utmärkt i undanmanöverprov, som A6 och bättre än förra 5-serien (e61) men körkänslan är klart gungigare och ännu mer så i XC. Däremot finns en massa nackdelar med Audi och BMW som gör att de trots att de erbjuder mycket mer känsla och finess kan skapa en del problem. Rost (BMW fr a) och dålig lackkvalitet (Audi fr a), dåliga strålkastare (Audi xenon, BMW halogen), extremt dyr service (Audi) etc. gör att för min del så känner jag ung. som B20, antingen en schysst välutrustad 535i/d/X men en naken med solidlack och tygklädsel kan kvitta.

Bra dock att PDC numera ingår i audi-paketet. F ö störigt att om man lägger till xenon på Audi så förlorar man både helljusstårlkastare och de (iofs värdelösa) dimljusen, dvs. man betalar 11 000 (tidigare 14500) och får 2 ljuspunkter istället för 6... och sämre helljus än utan xenon./PH
av Halvmas
dastysk skrev:Det verkar som att jag själv måste bestämma mig : ( någon som vet om A6 och 520 är likvärdiga i kupé längd och bredd ?
http://www.audi.se/se/brand/sv/models/a ... sions.html
http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5se ... index.html

Klicka på länkarna och kolla själv. Jag måste säga att de är väldigt likvärdiga. Mer en smakfråga. Största skillnaden mellan dem är framkomligheten vintertid men du kommer sakna 4-hjulsdriften oavsett val :???:

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?