Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Hej på er.

Har hållit på och bängla med dessa lyftare ett bra tag nu. Har provat lite av varje för att försöka få tyst på dom. Inget har ännu gjort någon större nytta. Bilen har nu gått 15700 mil. Har kört ca 1000 mil med den sen jag köpte den. När jag köpte den tickade den lite lätt på EN lyftare.

Beskrivning av problemet just nu: När jag vrider igång den med helt kall motor så rasslar det till i lyftarna ca 1½ sekund. Sen blir det knäpptyst i ungefär 10-15 sekunder. Sen börjar det spela tyst och mjukt på 2-3 lyftare skulle jag tro. Alltså eftersom ökar detta ljud samt börjar låta lite hårdare och mera "metalliskt". Låter den stå på tomgång och tuffa. När tempmätaren är uppe på "nästan" drifttemp så tystnar en lyftare. När den kommer upp i drifttemp (enligt tempmätaren) så tystnar nästa lyftare. När tempmätaren legat på drifttemp ett tag, så tystnar den sista tickande lyftaren och motorn är knäpptyst och går superlent. Dessa steg antar jag beror på att oljetempen stiger?

Det jag har gjort än så länge:

Har gjort flera täta olje/filterbyten. Castrol Magnatec helsyntet 5/40 vid samtliga byten.
Vid näst sista bytet hade jag ner tråget och skulle rengöra silen som dock var felfri redan. Spolade även tråget med högtryck. Inga metallflisor eller liknande nånstans.
Innan sista bytet slog jag i en Omega 907 "motorskölj" Oljan var fin före sköljen och kolsvart när jag tömde efter medlet varit i.
Nu har oljan gått ca 50 mil och motorn går enligt ovanstående text. Sköljen gjorde ingen skillnad. Möjligen att den tickar lite längre nu än vad den gjorde innan :(

Nuvarande tankar:

1. Att den rasslar till 1½ sekund vid kallstart förstår jag. Inget oljetryck ger ett kort rassel. Det jag inte förstår är varför den är tyst 10-15 sekunder och sen börjar leva om?

2. Har jag slagit i för tunn olja? Skulle en mineral/halvsyntet få tyst på lyftarna? Trodde jag gjorde en välgärning för motorn som matade den med fin olja och gav den några täta oljebyten?

3. Finns det något annat att prova innan man kan konstatera att lyftarna är slut och måste bytas ut?

4. Är det ens lyftarna som låter, eller har jag en/flera dåliga ventiltätningar? Hur avgöra?

5. Börjar bli desperat. Vad ska jag förvänta mig? Att motorn går flera 1000 mil så här eller att den rasar när som helst? :/
av Droopy
Min dåvarande 850 -94 började ticka mer och mer runt 15k mil, ( körde den på Mobil 1 delsyntet ) körde den efter det på quaker state mineralolja i 7år utan ett knyst från lyftarna, den passerade 26k när jag sålde den. Den tjockare mineraloljan gjorde dok att den var seg som sirap att starta i minus 20 grader, men den startade altid. ( ska tillägga att den inte hade motorvärmare heller )

om dina lyftare är slut vet jag inte men mineroljan fick iaf tyst på mina, dok så existerar väl knappast mineralolja idag, tror jag.
Du kanske skulle låta någon verkstad lyssna på den iaf. Jag gjorde ett test och det funkade för mig att gå över till mineralolja, med det inte sagt att det fungerar för dig.
av Pxu
JT855 skrev:.........Beskrivning av problemet just nu: När jag vrider igång den med helt kall motor så rasslar det till i lyftarna ca 1½ sekund. Sen blir det knäpptyst i ungefär 10-15 sekunder. Sen börjar det spela tyst och mjukt på 2-3 lyftare skulle jag tro. Alltså eftersom ökar detta ljud samt börjar låta lite hårdare och mera "metalliskt". Låter den stå på tomgång och tuffa. När tempmätaren är uppe på "nästan" drifttemp så tystnar en lyftare. När den kommer upp i drifttemp (enligt tempmätaren) så tystnar nästa lyftare. När tempmätaren legat på drifttemp ett tag, så tystnar den sista tickande lyftaren och motorn är knäpptyst och går superlent...........Börjar bli desperat. Vad ska jag förvänta mig? Att motorn går flera 1000 mil så här eller att den rasar när som helst? :/
Jag har två såna här motorer 92+94 fast 6-cyl. Båda gått ca 50000mil/styck och orörda. Den ena beter sig exakt som ovan - det rasslar/knackar till nån sekund från motorns överdel efter kallstart. Jag tycker det låter som lyftarknack. Sen är den heltyst i kanske 10-20 sek, börjar sen ticka/knacka på nån/några lyftare (låter det som). Min är så "illa" att jag kan köra en landsvägsmil drygt innan den tystnar helt - jag kan höra nån enstaka knacka till och från under den milen. Lägger jag i neutral och frivarvar till ca 4000 i några sek så tystnar det, för att komma tillbaka efter nån km! OCH så här har det varit i minst 10000 mil! Jag upplever inga större skillnader mellan oljor, använder lite olika - sista året 10/40 billig mineral på sommarn och dyrare 5/40 helsynt på vintern.

Men det är inte riktigt som det ska vara, och finns mycket skrivet i ämnet här!
av *pettson*
Rengöring av övre kamkåpa och byte av samtliga tryckare är lösningen.
Tryckare är inte evighetsdetaljer utan dom slits helt enkelt.
När man köper tryckare så köper man en servicesats på volvo. Det är nämligen halva priset mot att köpa dom styckvis någon annanstans.
Dvs om man nu inte sitter på några grossistkontakter.
av JT855
Tack för alla svaren.

Jag har ju varit lite lur på att oljudet uppstått för att oljekanelerna har varit igensatta så den fått dåligt oljetryck i toppen. Är ännu lite fundersam på det. Tycker dock att alla oljebyten samt motorsköljen borde ha tagit bort slaggen om det funnits slagg i kanalerna. Vad tror pettson om den teorin? Dåligt oljetryck uppåt i snurran alltså?

Är medveten om att nånting förmodligen måste bytas i motorn. Hade bara velat få tyst på den en stund så jag kan ta itu med problemet till sommaren då man kan hålla till utomhus. Det kommer ju förmodligen ta mig flera veckor att byta grejerna då jag aldrig haft isär en motor på det sättet :/
av *pettson*
JT855 skrev:Tack för alla svaren.

Jag har ju varit lite lur på att oljudet uppstått för att oljekanelerna har varit igensatta så den fått dåligt oljetryck i toppen. Är ännu lite fundersam på det. Tycker dock att alla oljebyten samt motorsköljen borde ha tagit bort slaggen om det funnits slagg i kanalerna. Vad tror pettson om den teorin? Dåligt oljetryck uppåt i snurran alltså?

Är medveten om att nånting förmodligen måste bytas i motorn. Hade bara velat få tyst på den en stund så jag kan ta itu med problemet till sommaren då man kan hålla till utomhus. Det kommer ju förmodligen ta mig flera veckor att byta grejerna då jag aldrig haft isär en motor på det sättet :/
Dom ställena där det samlas, såsom t.ex i tryckarna sköljs det aldrig igenom. Vi pratar om oljetryck som aldrig flödar förbi en tryckare.
Det flödar in i en återvändsgränd. Kanalerna i kamkåpan brukar inte heller dom vara vackra.
Och för guds skull blanda ALDRIG NÅGONSIN diesel och olja och kör på det, oavsett vad som skrivs här..

Det finns egentligen ingen generell livslängd, det är för många parametrar på gång. Men det brukar väl börja låta runt 15000 och bli som värst runt 20-25000.
Min gamla gick 44000 på sina orginaltryckare. Men när man satt saker i bänk och rivit motorn i bitar är man mera förundrad över hur en motor kunde gå så väl, än att sakerna såg ut som dom gjorde. Får se under morgondagen om jag kan lägga in lite bilder på några saker här.
av Droopy
Lucif3r skrev:
Tungviktarn skrev:Blanda 50/50 olja och diesel och kör en sväng töm ur och fyll i ny olja

Med en sån häxbryggd skulle jag aldrig ens våga starta en motor.
Jag har personligen kört ren diesel ett par svängar i en kollegas 940 för att skölja den och den motorn rullar än idag, ska dok poängtera att det var hans egen ide och inte min

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]