Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blueblurr
Har en 850R 97a med automat. Idag när jag la i backen så hände inget. Gasade jag till lite hårdare så ryckte den bakåt. Står jag stilla med motorn igång så rycker den till hårt varje gång jag lägger R eller går ifrån R. Hela motorn rör sig i detta rycket som blir.

Kör jag framåt så verkar den växla som den ska men just bakåt är de precis som det tar emot och slirar och rycker. Ibland är de precis som den "frikopplar" fel just när man börjar gasa till efter en inbromsning eller när man bromsar och den ska sluta driva.

Vad är det för fel? Är det byta låda som gäller. Kan de funka med att byta olja?

Behöver hjälp för måste verkligen ha igång bilen snart igen!

Mvh Micke
av *pettson*
blueblurr skrev:Har en 850R 97a med automat. Idag när jag la i backen så hände inget. Gasade jag till lite hårdare så ryckte den bakåt. Står jag stilla med motorn igång så rycker den till hårt varje gång jag lägger R eller går ifrån R. Hela motorn rör sig i detta rycket som blir.

Kör jag framåt så verkar den växla som den ska men just bakåt är de precis som det tar emot och slirar och rycker. Ibland är de precis som den "frikopplar" fel just när man börjar gasa till efter en inbromsning eller när man bromsar och den ska sluta driva.

Vad är det för fel? Är det byta låda som gäller. Kan de funka med att byta olja?

Behöver hjälp för måste verkligen ha igång bilen snart igen!

Mvh Micke
Kollat oljenivån?
av blueblurr
Var nog 5 år sen minst. Tror ni de kan få igång min eller är lådan körd? Har olja hemma för var planerat att byta ändå? Var sitter filtret? Går de göra rent?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Går och går, du får demontera hela lådan och du lär veta vad du gör. Kort sagt - filtret gör man inte bara rent så där.

Ett oljebyte kan mycket väl få snurr på lådan, för när oljan blir dålig så kan lådan börja slira, bråka på växlar osv. Helt klart värt att prova iaf.
av blueblurr
Splolat och bytt olja. Den blev bättre men inte bra. Rycker fortfarande när man lägger i R och går ur R och den driver ryckigt först när man gasar till. Fick tips om en givare på lådan med nr 9466012 att den skulle kunna skapa detta problem. Stämmer de? Någon som har någon erfarenhet av detta?

Mvh Micke
av AutoTransmission
Hej har du fått ordning på växellådan ännu?
Varvtalsgivaren på lådan har inget med felet du beskriver att göra.
Du har dåliga tätningar i lådan till kopplingen som styr backväxeln.
Detta är inte ett helt ovanligt problem på den 4 stegade 50-42le och 5stegade 55-50sn.
Har material liggandes ifall det är något du behöver. (även kompletta enheter)
/Stefan
Användarvisningsbild
av Sunschreem
När jag hade automat som var allmänt sliten så gick jag alltid till neutral innan jag la i backen alt p. Likadant när jag gick ur r. Växlade jag d direkt till r så fick jag veta att jag levde.

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]