- mån 13 nov 2006, 21:15
Har nyligen införskaffat mig en Volvo 850 2.0S 1995 som nu gått mer eller mindre exakt 24 000 mil. Vid inköpet visst jag att kamremsbyte och hjullager byte höger fram var på gång. Inga större faror tänkte jag och köpte bilen som i övrigt var i fint skick. Se bilden nedan!

Tyvärr är bilen lite väl gubbig tycker jag. 15" plåtfälgar med Volvo-navkapslar på tex. Duger dock rätt bra till vinterdäcken som sitter på nu, men till sommaren har jag andra planer
Som jag sa så skulle jag till en början byta kamrem och hjullager fram. Sag toch gjort, det fixade jag direkt. Men efter några fler mil så började saker och ting hända. Den ökända ramlagertätningen gick åt helvete så listan förlängdes något. La till lite "vettiga saker på den också".
[ ] = Inte färdigt
[/] = Halvfärdigt
[x] = Färdigt
Att göra med motor/låda/chassi:
[X] Byta kamrem
[X] Hjullager höger fram
[X] Drivrem till servo och generator
[X] Länkarm höger fram
[X] Styrled höger fram
[X] Drivaxeltätningar
[X] Ramlagertätning
[X] Utrampningslager
[X] Byta alla oljor och vätskor
[X] Täta avgassystemet
[X] Rengöra vevhusventilationen
[X] Byta insugspackning
[X] Fixa elfel med blinjkers
[X] Byta vattenpump
Att göra med utseendet
[X] Lackera backspeglar
[ ] Lackera nedre listerna
[/] Lacka handtagen
[ ] Fixa shysstare fälgar (sommar)
[X] Lackera grillen svart (men lämna kromkanter)
[/] Turbovinge (Beställd! :D )
[/] NY framrutestreamer
[/] Lite småtrevliga dekaler
[/] Dimljus (från en 850 T5)
Här nedan följer bilder i kronologisk ordning. Kommenterar bilder i mån av tid och ork.

Leden ser inge bra ut!

Min medhjälpare!

Jag
(gråter ej, trött efter 16 timmars jobb)

Hemmagjort kopplingscentreringsverktyg som fungerade kanon

Det tog oss en helg att slita ut motorn och byta allt som behövde bytas. Bilen startade direkt när vi var klara och jag är kanonnöjd. Kopplingen var nybytt och nu med nytt urtrampningslager känns den verkligen kanon. Som en ny bil nästan. :roll:
UPPDATERING 2006-12-01
Idag var jag på bildemonteringen och hittade ett par dimljus från en 850 T5. Fick ett ganska bra pris så jag köpte dom. Till detta var jag tvungen att beställa lite monteringsgrejer, ett relä, en "bryggningsplugg" och en brytare. Tro det eller ej, men brytaren var dyrast av det jag fick beställa. usch!
Dimljusen ser ut såhär: (ska snygga upp dom)

Har även nosat fram en "turbovinge", nya reggplåtar, en ny framrutestreamer som är lite mer diskret samt en liten trevlig dekal. Bilder på detta och monteringen av dimljusen kommer senare.
Handtagen lackerade:

Det var allt för idag! Kommentera mer, även fast det är en 2.0S!

Tyvärr är bilen lite väl gubbig tycker jag. 15" plåtfälgar med Volvo-navkapslar på tex. Duger dock rätt bra till vinterdäcken som sitter på nu, men till sommaren har jag andra planer

Som jag sa så skulle jag till en början byta kamrem och hjullager fram. Sag toch gjort, det fixade jag direkt. Men efter några fler mil så började saker och ting hända. Den ökända ramlagertätningen gick åt helvete så listan förlängdes något. La till lite "vettiga saker på den också".
[ ] = Inte färdigt
[/] = Halvfärdigt
[x] = Färdigt
Att göra med motor/låda/chassi:
[X] Byta kamrem
[X] Hjullager höger fram
[X] Drivrem till servo och generator
[X] Länkarm höger fram
[X] Styrled höger fram
[X] Drivaxeltätningar
[X] Ramlagertätning
[X] Utrampningslager
[X] Byta alla oljor och vätskor
[X] Täta avgassystemet
[X] Rengöra vevhusventilationen
[X] Byta insugspackning
[X] Fixa elfel med blinjkers
[X] Byta vattenpump
Att göra med utseendet
[X] Lackera backspeglar
[ ] Lackera nedre listerna
[/] Lacka handtagen
[ ] Fixa shysstare fälgar (sommar)
[X] Lackera grillen svart (men lämna kromkanter)
[/] Turbovinge (Beställd! :D )
[/] NY framrutestreamer
[/] Lite småtrevliga dekaler
[/] Dimljus (från en 850 T5)
Här nedan följer bilder i kronologisk ordning. Kommenterar bilder i mån av tid och ork.

Leden ser inge bra ut!

Min medhjälpare!

Jag

Hemmagjort kopplingscentreringsverktyg som fungerade kanon

Det tog oss en helg att slita ut motorn och byta allt som behövde bytas. Bilen startade direkt när vi var klara och jag är kanonnöjd. Kopplingen var nybytt och nu med nytt urtrampningslager känns den verkligen kanon. Som en ny bil nästan. :roll:
UPPDATERING 2006-12-01
Idag var jag på bildemonteringen och hittade ett par dimljus från en 850 T5. Fick ett ganska bra pris så jag köpte dom. Till detta var jag tvungen att beställa lite monteringsgrejer, ett relä, en "bryggningsplugg" och en brytare. Tro det eller ej, men brytaren var dyrast av det jag fick beställa. usch!
Dimljusen ser ut såhär: (ska snygga upp dom)

Har även nosat fram en "turbovinge", nya reggplåtar, en ny framrutestreamer som är lite mer diskret samt en liten trevlig dekal. Bilder på detta och monteringen av dimljusen kommer senare.
Handtagen lackerade:

Det var allt för idag! Kommentera mer, även fast det är en 2.0S!

Senast redigerad av 4 Fredrik Kindström, redigerad totalt 0 gång.