Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Har nyligen införskaffat mig en Volvo 850 2.0S 1995 som nu gått mer eller mindre exakt 24 000 mil. Vid inköpet visst jag att kamremsbyte och hjullager byte höger fram var på gång. Inga större faror tänkte jag och köpte bilen som i övrigt var i fint skick. Se bilden nedan!

Bild

Tyvärr är bilen lite väl gubbig tycker jag. 15" plåtfälgar med Volvo-navkapslar på tex. Duger dock rätt bra till vinterdäcken som sitter på nu, men till sommaren har jag andra planer :wink:

Som jag sa så skulle jag till en början byta kamrem och hjullager fram. Sag toch gjort, det fixade jag direkt. Men efter några fler mil så började saker och ting hända. Den ökända ramlagertätningen gick åt helvete så listan förlängdes något. La till lite "vettiga saker på den också".

[ ] = Inte färdigt
[/] = Halvfärdigt
[x] = Färdigt

Att göra med motor/låda/chassi:

[X] Byta kamrem
[X] Hjullager höger fram
[X] Drivrem till servo och generator
[X] Länkarm höger fram
[X] Styrled höger fram
[X] Drivaxeltätningar
[X] Ramlagertätning
[X] Utrampningslager
[X] Byta alla oljor och vätskor
[X] Täta avgassystemet
[X] Rengöra vevhusventilationen
[X] Byta insugspackning
[X] Fixa elfel med blinjkers
[X] Byta vattenpump

Att göra med utseendet

[X] Lackera backspeglar
[ ] Lackera nedre listerna
[/] Lacka handtagen
[ ] Fixa shysstare fälgar (sommar)
[X] Lackera grillen svart (men lämna kromkanter)
[/] Turbovinge (Beställd! :D )
[/] NY framrutestreamer
[/] Lite småtrevliga dekaler
[/] Dimljus (från en 850 T5)

Här nedan följer bilder i kronologisk ordning. Kommenterar bilder i mån av tid och ork.

Bild

Bild

Leden ser inge bra ut!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Min medhjälpare!
Bild

Bild

Jag :oops: (gråter ej, trött efter 16 timmars jobb)
Bild

Bild

Hemmagjort kopplingscentreringsverktyg som fungerade kanon
Bild

Bild

Bild

Bild

Det tog oss en helg att slita ut motorn och byta allt som behövde bytas. Bilen startade direkt när vi var klara och jag är kanonnöjd. Kopplingen var nybytt och nu med nytt urtrampningslager känns den verkligen kanon. Som en ny bil nästan. :roll:

UPPDATERING 2006-12-01

Idag var jag på bildemonteringen och hittade ett par dimljus från en 850 T5. Fick ett ganska bra pris så jag köpte dom. Till detta var jag tvungen att beställa lite monteringsgrejer, ett relä, en "bryggningsplugg" och en brytare. Tro det eller ej, men brytaren var dyrast av det jag fick beställa. usch!

Dimljusen ser ut såhär: (ska snygga upp dom)

Bild

Har även nosat fram en "turbovinge", nya reggplåtar, en ny framrutestreamer som är lite mer diskret samt en liten trevlig dekal. Bilder på detta och monteringen av dimljusen kommer senare.

Handtagen lackerade:
Bild

Det var allt för idag! Kommentera mer, även fast det är en 2.0S! :cry:
Senast redigerad av 4 Fredrik Kindström, redigerad totalt 0 gång.
av jbl
Inte illa pinkat 8)

Alltid kul med bilder.

Tillgång till en verkstad är inte dumt. Så skulle man ha det.

Det blir nog en 850 i toppskick detta 8)
Användarvisningsbild
av Ramon
Bra jobbat! Skönt det måste vara att ha åtgärdat en hel del på en gång i alla fall :D
av Fredrik Kindström
Tack för era kommentarer! :)

Har uppdaterat första inlägget nu.. Dimljus ska monteras tänkte jag :D
Användarvisningsbild
av eccy243
Men alltså... Om du ska ha dedär dimljusen så måste du ha Turbo-front...
Användarvisningsbild
av lilleman
du måste känna dig mycket nöjd det hade jag varit :D friskt jobbat mvh/roger
av Fredrik Kindström
eccy243 skrev:Men alltså... Om du ska ha dedär dimljusen så måste du ha Turbo-front...
Då har jag blivit lurad tigidare här på forumet isåfall. Frågade här innan jag köpte och det skulle vist passa. :cry: På sprängskisserna hos Volvo såg dimljusen ut sådär och då var det ingen Turbo-front med på bilden, var en vanlig. :shock:

Jaja.. Handtagen är lackerade nu i alla fall.. Kolla första inlägget.. Nån gång i framtiden kanske det blir x70-handtag istället.

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en ani[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]