Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stig Leitner
Har någon provat K&N:s High Flow Airfilter? Dessa är tvättbara och räcker bilens hela livslängd. Påverkar filtret inställningen av luftspjället eller dess givare? Kan det bli problem med garantin?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Oljan som du måste impregnera filtret med följer med in och kletar ned luftmätaren så den slutar fungera som den ska.

Sen går bilen som en påse nötter.
av JK24T
Kör med original pappersfilter så slipper du problem.

- Johan
Användarvisningsbild
av OFFO
Min D5:a har gått med detta filter nästan 7000 mil/3 år. Tvättat och oljat 1ggr per år. Filtret ett KN som sitter istället för original luftfilter.
Jag har oljat ganska generöst men det måste "torka" en stund innan det sätts på plats. No problemo, och man hör turbon lite mer. Men gör förmodligen inget på prestandan 8)
av jbl
Jag skulle passa mig för dessa filter som ska oljas in. Man vinner lite på gas responsen känns det som. Men om lmm rycker så är det inte värt det.
Användarvisningsbild
av greeeken
Alternativet är att köpa nytt sådant filte ristället för att olja in, men hur kul ä det o vad kostar det
av Funatic
Det där fattade inte jag. Jag säljer K&N filter till MC och dom är ju tvättbara - så istället för att olja in så kan man köpa ett rengöringskit och tvätta bort oljan - men då filterar filtret inte bra.

Jag kan upplysa om att jag åkte tidigare en Kawasaki ZX-12R med system och filter, med perfekt oljat filter åkte jag 300 mil och kollade sedan i luftfilterboxen. Fullt med smått grus och skit i luftburken! Jag drog handen i burken och det var verkligen grusigt. Nu har ju 12:an ett stort luftintag i fronten och tryckmatad luftburk, men jag åker aldrig mer med sånt filter i ett modernt fordon.
greeeken skrev:Alternativet är att köpa nytt sådant filte ristället för att olja in, men hur kul ä det o vad kostar det
Användarvisningsbild
av greeeken
Funatic skrev:Det där fattade inte jag. Jag säljer K&N filter till MC och dom är ju tvättbara - så istället för att olja in så kan man köpa ett rengöringskit och tvätta bort oljan - men då filterar filtret inte bra.

Jag kan upplysa om att jag åkte tidigare en Kawasaki ZX-12R med system och filter, med perfekt oljat filter åkte jag 300 mil och kollade sedan i luftfilterboxen. Fullt med smått grus och skit i luftburken! Jag drog handen i burken och det var verkligen grusigt. Nu har ju 12:an ett stort luftintag i fronten och tryckmatad luftburk, men jag åker aldrig mer med sånt filter i ett modernt fordon.
greeeken skrev:Alternativet är att köpa nytt sådant filte ristället för att olja in, men hur kul ä det o vad kostar det

Jag menade att om man ite vågar tvätta o olja in filtret så köp ett nytt da 1 gång om året, men vad kostar det?
Användarvisningsbild
av iaken
VolvoB20 skrev:Oljan som du måste impregnera filtret med följer med in och kletar ned luftmätaren så den slutar fungera som den ska.

Sen går bilen som en påse nötter.
Tvätta det 1 gång om året. Lagom mängd & och låter oljan sugas in i filtrer. Jag låter det vila 1 dygn innan det åker in i bilen igen. Står klart och tydligt i instruktionerna. Sen kan man ju alltid olja för mycket men det får man ju vara vaksam över...

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]