Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CiA
Har ni ngn favoritmotor om ni ska dra tungt med V70(ä)? Tycker ni antalet hästkrafter spelar stor roll?
Hur är skillnaden manuell-automat?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror ju lite på hur du kör osv. Men turbo är väl det bästa till allt :) , fast min gamla 945a (130hk sugis) orkade dra sjukt tunga släp utan större problem.

Automatlådor kan bli jäkligt varma om man drar tungt, man bör därför montera ett extra oljekyl.
Förutom det spelar det väl inte så stor roll, fast jag personligen föredrar manuell så jag har 100% kontroll på växlarna, men jag föredrar manuell till allt :P
av Volvo_740_GLT
Har en V70 -00 inga problem att dra med, brukar dra husvagn med totalvikt på 1600 kg plus packning i bilen.
Bilen orkar upp för alla uppförsbackar utan att växlar ner till 4:an det är bara ibland man får växla ner.
av sssljo
CiA skrev:Har ni ngn favoritmotor om ni ska dra tungt med V70(ä)? Tycker ni antalet hästkrafter spelar stor roll?
Hur är skillnaden manuell-automat?
Oj denna tråd kan bli rolig. Drar 1900 kg vagn både sommar och vinter. min favorit är ju den bakhjulsdrivna. När någon står där och den framjhulsdrivna krafsar efter grep, så tar den bakhjulsdrivna bara tag i marken och drar iväg. Men vad gäller motor alternativen, skulle säga inte under 170 hk. Jag har däremot hört att 140hk ska gå att skrämma upp till 180hk ganska enkelt(bara chip). Frågan du får ställa dig hur bråttom har du?// Jonas
Användarvisningsbild
av Nexus
Tycker min 2,5t drar släp riktigt bra. Bra vrid utan varva massa i onödan. Båten på släp bakom märktes knappt. En awd är säkert trevligt dra med men då krävs e-kort för dra tungt...
av Volvo_740_GLT
Nexus skrev:Tycker min 2,5t drar släp riktigt bra. Bra vrid utan varva massa i onödan. Båten på släp bakom märktes knappt. En awd är säkert trevligt dra med men då krävs e-kort för dra tungt...
Min 140hk dra släp hur gött som helst... AWD drar också bra med tunga släp men då drar han rätt så bra med bensin.
av Larzan
Funkar... olika bra.
Motfråga, hur kräsen är du?

Drog en Adria 502uk 98 totalvikt 1230kg med en V70 170hk manuell 97.
Javisst det gick, premiären gick ifrån Blekinge till Stockholm.
Landsväg och stad gick som det skulle, utan större knorr. Bara till att röra om med spaken bland växlarna. Dock så hade jag velat haft en mellanväxel på 4 och femman. Det blev för stort gap där för att ligga och dra i just 80km/h.
Då blev det hellre till att sänka farten till 70 och gå ned på 4:an eller öka farten till 90 för att ligga kvar på 5:an.
Jönköpingbacken mot Stockholm och utanför Kolmården fick man gå ned till 3:an och varva motorn lite högre i registret. Det gick, men bilen fick kämpa på. bränsle förbrukningen låg dock runt 1.2 till 1.4 beroende på hastighet och last.

Bytte senare mot en 2.4T Aut. Lite vrid till 280Nm.
Klar skillnad, på flera sätt.

Det gick absolut lättare att komma iväg vid start och upp i hastighet.
Däremot så gillade inte växellådan 80km/h. Då var vi två som inte gjorde det.
Ett satans växlande i och ur med överväxeln, vill minnas att skulle slå i vid 82km/h.
Vid en rundresa runt bottenviken så är vägarna raka, inte många backar eller kurvor på finska sidan.
Flera gånger släppte överväxeln p.g.a. överhettning. Bilen gick in i friläge.
Fick föra växelföraren till läge 3 (vilket f.ö. rekommenderas enligt instruktionsboken) för att kunna ligga och dra med vagnen.
Kanske låg och drog i 40 minuter i jämn fart, innan lådan slog bakut.
När man låg på 3:ans växel så resulterade det i högre varv, och dessutom men last på bilen går stressfläkten in och hjälper gladeligen till. Bränsleförbrukningen hamnade på ca 1.5-1,7 L/mil.

Den vagnen byttes sedan ut mot en Solifer med totalvikt 1470kg.
Bränsleförbrukningen låg då på ca 1.3-1.5 L/mil trots tyngre vagn och framför allt större, dessutom boggievagn.

Med stigande bränslepriser (som redan då låg på runt 15kr/L) och mycket skjutsande till fotboll, handboll, husvagnsdragande så insåg man att det håller inte ekonomiskt att en till två gånger i veckan pytsa i för nästan tusenlappen i sidan på bilen.

Dieselbilsjakt.
Nu drar jag med en V70 D5 med geartronic. Och den bilen är som gjord för husvagnsdragning.
Med 400nm så märks knappt husvagnen bakom bilen, och en del får väldigt långa ansikten när man drar ifrån dem vid rödljusrace, fast man har husvagnen tillkopplad. Nackdel är dock att den äter framdäck i och med att den är endast framhjulsdriven.
Men jag tror jag spar en del på mekaniska reparationer i längden istället.
Bränsleförbrukning med vagn, under litern. 0.97 i snitt, och med blyfot.

Så ska du dra mycket, kolla efter en diesel med massa vrid. det behövs.
En bensinvolvo är ingen snåljåp med de numera dyra dropparna.
Det här är bara en an alla åsikter.
av Volvo_740_GLT
Ja bensinen är billigare än diesel nu
av Larzan
Nexus skrev:Jag tanka igår för 13:79 .Billigare än diesel :wink:
och kr per mil... :P
Att köpa in bränsle billigare per liter är inte jämförbart före både bränslebil A och bränslebil B har samma förbrukning per mil.
Att du kör för ca 13kr mil i bränsle endast räknat innebär kanske att jag kör för ca 9.50kr mil... ;)
Men jag kan hålla med om att det inte är mycket som skiljer mellan diesel Volvo och bensinare.

Däremot så kan man tycka olika om karaktärerna.
Du gillar bensinare och jag gillar dieselns karaktär.

Som jag förstått det så går[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]