Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#698081
Stompant är ingen nyhet. Stompant är inte någon form av stominköp utan ett sätt att få in stommar till renovering.
För varje som går ut ska en komma in för renovering. Annars debiteras man någon löjlig extremsumma för en utebliven stomme.
Det är också ett utmärkt sätt att roffa åt sej rejält med räntepengar. DU lägger ut låt säga 3500 för en generator. Det tar dej en vecka att få den bytt. När du veckan efter lämnar in stommen så återbetalas 1000kr av dina 3500. 1000kronor som roterat och räntat sej. Ingen dum affärside när det handlar om tusentals stommar i veckan totalt sett. Även kopplingar är det stompant på. Eller startmotorer, bromsok osv.
av *pettson*
#698239
Tro mej det är inget nollsummespel. Det är inte riktigt så det fungerar.
Alla företag faktureras för stompanten och får en förhöjd faktura. Sen när stommen är tillbaka så krediteras summan som tillgodo att handla för. Är du mera med på vinsten nu?
#698372
Menar du att t ex bilverkstaden blir fakturerad för stompanten av sin leverantör. Sedan betalar inte leverantören tillbaka i kontanter till bilverkstaden utan ger ett tillgodokvitto. Det kan jag hålla med dig om i så fall. Men om en leverantör ska betala tillbaka 1 000:- till en privatkund i kontanter så bör den transaktionen vara dyrare än räntevinsten på 1 000:- under en vecka.
av *pettson*
#698400
Ja leverantören gör så mot verkstaden. Så görs av både autoexperten och mekonomen, skrotar, ja alla som gör affärer med en stompant. Så görs även om det är t.ex ett backjobb på grund av en del som varit undermålig. Säg att mekonomenverkstaden måste byta ut en startmotor inom garantitiden för att den gått sönder. Då får verkstaden dels en startmotor på utbytet, samtidigt som merkostnaden för tiden krediteras av leverantören att handla för. I många fall görs en riktig fuling och det sker på märkes, icke märkesverkstäder. Där kunden får betala *del* av kostnaden för att få nåt utbytt. Samtidigt får givetvis verkstaden full kompensation baklänges för bytet av den undermåliga delen. På så sätt får man pengar av kunden och kredit av leverantören. En guldsits som verkstad.
Med privatkunder fungerar det exakt så som jag beskrivit. Men ytterst få återkommer inom en vecka. Säg snarare två eller tre veckor.
Kan tyckas att det är småpengar och att det är mycket jobb. Men några tusen stommar i veckan över landet, som går in och rullar centralt på ett konto hos kedjeägaren. Det blir stora pengar som ger ränteintäkter.
Precis samma metod som postgirot och bankgirot använt i åratal. Först få in pengar, placera dom i ett rullande konto. Låta allt sitta där sålänge det går och till sist göra utbetalningar ur detsamma. En del återkommer aldrig, andra får inte stommarna godkända, och några får utbetalningen. Som sagt gott om pengar där.
#698596
*pettson* skrev:Ja leverantören gör så mot verkstaden. Så görs av både autoexperten och mekonomen, skrotar, ja alla som gör affärer med en stompant. Så görs även om det är t.ex ett backjobb på grund av en del som varit undermålig. Säg att mekonomenverkstaden måste byta ut en startmotor inom garantitiden för att den gått sönder. Då får verkstaden dels en startmotor på utbytet, samtidigt som merkostnaden för tiden krediteras av leverantören att handla för. I många fall görs en riktig fuling och det sker på märkes, icke märkesverkstäder. Där kunden får betala *del* av kostnaden för att få nåt utbytt. Samtidigt får givetvis verkstaden full kompensation baklänges för bytet av den undermåliga delen. På så sätt får man pengar av kunden och kredit av leverantören. En guldsits som verkstad.
Med privatkunder fungerar det exakt så som jag beskrivit. Men ytterst få återkommer inom en vecka. Säg snarare två eller tre veckor.
Kan tyckas att det är småpengar och att det är mycket jobb. Men några tusen stommar i veckan över landet, som går in och rullar centralt på ett konto hos kedjeägaren. Det blir stora pengar som ger ränteintäkter.
Precis samma metod som postgirot och bankgirot använt i åratal. Först få in pengar, placera dom i ett rullande konto. Låta allt sitta där sålänge det går och till sist göra utbetalningar ur detsamma. En del återkommer aldrig, andra får inte stommarna godkända, och några får utbetalningen. Som sagt gott om pengar där.
Ok. Jag är med dig.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]