Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Nahojen skrev:Hålen som ska borras ska bara gå igenom plastpanelen för att synliggöra/få fram de förborrade hål som finns i plåten bakom plastpanelen. Beövs alltså inga muttrar eller annat för att det ska sitta som berget.
Man får dock vara nogrann när man borrar så hålen hamnar mitt för de förborrade = följ instruktionen noga.

OK då är det bara plast man ska borra genom, räcker säkert med en borr i skruvdragaren då.
av Rådlös
En tråd som är några veckor gammal, men det handlar ju om ett så utmärkt tillbehör, så vi kör vidare.
Jag har nu monterat mina kroklister. Det var förhållandevis enkelt. Men när man skall måtta in listen så hade det varit bra med tre händer. Därför tog jag eltejp till hjälp att hålla fast listen. Maskeringstejp eller något annat fungerar säkert lika bra. Jag råkar ha ett sådant här borr med borrstopp. (Den svarta runda klumpen)
Bild
Det är ett träpluggborr som ingår i en sådan här sats: Clas Ohlson 40-7712. Det är till för att borra sådana träplugghål som finns på IKEA-möbler. Men IKEA's är lite större, 8 mm. Mitt borr är 6 mm. Borrstoppet har en stoppskruv.
Om man inte har ett borrstopp (Det är viktigt att man inte borrar igenom den plåtlisten som sitter innanför) och det är 10 mil till stan en lördag eftermiddag med busväder, så kan man ta en sådan här dragavlastning som sitter på lampsocklar och takkåpor. Det fungerar säkert lika bra.
Bild
På lampsocklar går dom ofta att skruva bort, men på takkåpan på bilden är den gjuten, så man får nog skära loss den.
Skruvarna som ingår i satsen med kroklisten är självgängande. Torx-skalle T25.
av Denesfay
Jag var igår och frågaade om dessa krokar då jag tröttnat på att saker glider omkring i lastutrymmet.

Fästpanel med krokar för båda sidorna: VO 30681835 - Skena - 560 kr.
Ett paket med Skena och tillbehör: VO 30721673 - Skena, nät & lastavskiljare - 1380 kr.

Jag ska inhandla paketet tänkte jag. Så tänkte jag slänga med tunnelskydd för baksäte om man sitter 3 personer i baksätet för att skydda golvmattan under vintertid.
av PMW
Denesfay skrev:Jag var igår och frågaade om dessa krokar då jag tröttnat på att saker glider omkring i lastutrymmet.

Fästpanel med krokar för båda sidorna: VO 30681835 - Skena - 560 kr.
Ett paket med Skena och tillbehör: VO 30721673 - Skena, nät & lastavskiljare - 1380 kr.

Jag ska inhandla paketet tänkte jag. Så tänkte jag slänga med tunnelskydd för baksäte om man sitter 3 personer i baksätet för att skydda golvmattan under vintertid.
Du kommer inte att ångra att du tar hela paketet :D . Jag har det plus ett extra nät, värt pengarna. :D 8)
Jag tror man kan köpa till extra krokar.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Har hämtat ut mitt paket nu med skenor och krokar.
Det ser riktigt bra ut!
det ska bli roligt att skruva dit dom, det känns som att de kommer att underlätta vardagen betydligt då man får ordning på påsarna!
Priset har nog gått upp, i thn kostade dom 610 kr.
Användarvisningsbild
av torwald
Jag har köpt paketet och eftermonterat själv. Folk säger att det tar 10min att sätta upp, vilket det känns som att det gör. Men i verkligheten tar det nog en halvtimme :)

Jag tror att det finns en tanke med att det bara är tre krokar på varje sida. Nämligen den ätt när man har "lastrumsavskiljaren/hatthyllan" ockuperar den upp till fyra "hål" där krokar kan sitta. Är några "hål" lediga blir det dessutom lättare att flytta på lastrumsavskiljaren. Denna lastrumsavskiljare är inte tillnärmelsevis lika praktisk som krokarna eller "sido-näten"... åtminstone inte i mitt vardagsliv. (Dessutom fungerar den inte riktigt med typ av bagagerumsmatta som jag har, vilken har kanter längs sidan och man får bruka lite våld för att att få den att passa.)

Krokarna går ganska lätt att kroka av och flytta vid behov. Men jag har råkat trycka till dem i bland och då passar de inte lika bra längre och kan trilla ut. Man behöver bara böja tillbaka dem utåt igen lite gran så funkar de kanon. Men det tog ett tag innan jag fattade det när jag hittade några krokar på golvet. Jag slet i dem i ren frustation och upptäckte att när jag böjde dem utåt så passade de igen :)

Sidonät och krokar rekommenderas varmt!
Användarvisningsbild
av ah17
Har köpt satsen. Läser monteringsanvisningen för fästpanel. Där står att skruvarna är självgängande.

Det tolkar jag som att det är plåtskruv av något slag. De som medföljer är maskinskruv av storlek M5. Förborras med 6mm. Eller det är nog bara plasten som skall genomborras. Men frågan kvarstår. Finns det maskingänga bakom plasten?

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]