Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

patnil68 skrev:Hej! har en fundering angående ovan nämnda rubrik... kan man generellt säga att kvalitesäkringssystemet är densamma oavsett i vilken fabrik V70 byggs?
Har precis fått bekräftat att min bil är byggd i Gent, och det kändes inte bra, har haft en S60 -06 (som enbart byggs i Gent), som jag bytte bort efter 715 mil.
Den bilen var på verkstadsbesök 8 gånger på 3 månader! Så man är ju lite nojig...
Vore kul att få lite erfarenheter av Er därute :D . Mvh.Patric
Jag har aldrig märkt nån skilnad.
det är ju samma delar i bilarna, bara olika personal som skrivarihopp dom.
der är tyyterst sällan som saker är ihoppskruvade fel.
av Frigge
Det har inte jag heller reagerat över.
Kvalitètssäkringssystemen lär vara likvärdiga så det borde inte
vara någon som helst skillnad fabrikerna emellan.
av S60AWD2.5T
Jag tror att svenskar monterar bättre än Belgare.

Men vänta nu vilka jobbar på linan i Gbg?
Det är väl svenskar :lol:

Min är gjord i Gent och det är nog inget stort bekymmer.
av Frigge
S60AWD2.5T skrev:Jag tror att svenskar monterar bättre än Belgare.

Men vänta nu vilka jobbar på linan i Gbg?
Det är väl svenskar :lol:

Min är gjord i Gent och det är nog inget stort bekymmer.
Är det :roll: :wink:
av jbl
Jag har haft både S40 och S60 och båda bilarna var av mycket bra kvalitet.

Jag tror helt enkelt att du hade ett så kallat måndags exemplar.
Användarvisningsbild
av CarMan
jbl skrev:Jag har haft både S40 och S60 och båda bilarna var av mycket bra kvalitet.

Jag tror helt enkelt att du hade ett så kallat måndags exemplar.
Blanda inte in S40 i det här. den är byggd med en halt annan inriktning & helt annan budget. den var aldrig menad att den skulla hålla samma kvalite som en S60
Användarvisningsbild
av Mr H
Rätta mig om jag har fel men S40 av den äldre modellen byggdes väl aldrig i Gent utan i Born i Holland tillsammans med Mitsubishi? S40N och V50 däremot har hamnat i Gent....

Beträffande byggkvalitén i Gent och Torslanda så är sannolikt inte den ena bättre än den andra. Det har skiftat fram och tillbaka under åren vilken av fabrikerna som för stunden har haft bäst kvalitetsresultat. Jag har arbetat i Torslandas monteringsfabrik sedan 1988 och under alla år har vi fått höra antingen hur bra dom bygger i Gent, eller att nu ligger Gent efter. Jag kan garantera att kollegorna där nere fått höra exakt samma saker jämfört med oss. Man har i alla tider spelat ut dom båda fabrikerna mot varandra inför den egna personalen.

Kvalitetssäkringen fungerar ungefär likadant i båda fabrikerna men samtidigt så är det något som hela tiden förändras. Det är ett levande "verktyg" som ständigt utsätts för förändringar i jakten på bätter och bättre kavalitet. Dessutom har inte alltid båda fabrikerna samma problem samtidigt. Handlar det om materialproblem kan naturligtvis vi drabbas i båda fabrikerna på samma sätt.

Beträffande måndagsexemplar vill jag med bestämdhet hävda att bilar byggda på tisdagar har sämre kvalitet än bilar byggda övriga dagar. Det är inget jag hittar på utan det grundar jag på mina snart 19 års erfarenhet. Tisdagen är den jobbigaste dagen i veckan och det syns i felstatistiken. Det blir helt enkelt lite fler byggfel på tisdagar än övriga dagar. Måndagar upplevs av många som om dom "går fort" och det brukar tyda på att det också har gått bra. Mycket strul ger en jobbig arbetsdag.... Det man dock ska veta är att den absoluta majoriteten av dom fel som uppstår i monteringen når aldrig ut till kunden. Naturligtvis dyker ett och annat undantag upp, tyvärr. Men konstigt vore det väl annars, vi är trots allt bara människor vi som bygger bilarna, även om en del chefer numera verkar se oss som utbytbara verktyg....
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]