Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Dom flesta delarna finns att köpa löst. Om man vänder sej till rätt kanaler.
Men tyvärr tror dom flesta att dels finns inga saker för att dom inte finns i en flashig nätbutik eller fysisk butik.
Och dels tror många att man klarar allt utan manualer eller med någon halv nedladdad manual på ukrainska. Huvudsaken är att det inte kostar nånting.
Saken är den att finns det renoverade lådor att köpa så finns det saker att köpa.
Men med dom enorma insatserna som ofta sätts in och villkoren för att reparera nånting med hjälp av noll egentligt intresse, noll pengar och noll verktyg samt noll plats som ofta finns i slutändan, är det alltid bättre att inhandla komplett begagnat eller nytt.
Sen finns det naturligtvis eldsjälar men dom är betydligt mera sällsynta.

Du har rätt B20. Frågan är bara hur uppbyggnaden på lådan ser ut. Det är förmodligen nåt liknande M56 i konstruktionen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:Dom flesta delarna finns att köpa löst. Om man vänder sej till rätt kanaler.
Men tyvärr tror dom flesta att dels finns inga saker för att dom inte finns i en flashig nätbutik eller fysisk butik.
Har varit med i ett sådant race och det gick INTE att få tag i reservdelar. Hela kedjan bakåt bearbetades ända tillbaka till de som tillverkade delarna. Växellådtillverkaren vägrade stenhårt att lämna ut några reservdelar och därför fanns inte några reservdelar att försöka få tag på i hela kedjan.

Vad är då rätt kanaler? Kanske några skummisar som kan göra inbrott hos tillverkaren och hämta ut lite "reservdelar" ur produktionslinan. :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:
Har varit med i ett sådant race...
Så EN upplevelse blir styrande för huruvida du ser det som en möjlighet eller inte att få tag i reservdelar till alla andra växellådor?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:
VolvoB20 skrev:
Har varit med i ett sådant race...
Så EN upplevelse blir styrande för huruvida du ser det som en möjlighet eller inte att få tag i reservdelar till alla andra växellådor?
Nope. men trenden är klar enligt mig, det blir svårare och svårare att få tag i mindre reservdelar. Det finns massor av exempel, som tex när den lilla motstånds-potentiometern i det numera världsberömda gasspjället blev utsliten och man fick byta hela enheten.

Hur är det med reservdelar till en ny Volvo automatlåda, var får man tag på bromsbanden eller andra delar ? Lätt är det inte med det går kanske fortfarande.

Eller försök köpa hjullager för 50 kr löst, nä man får byta halva hjulcentrum för bortåt 1000-1500 kr.

Drivkraften är ju att arbetskostnaden per timme är så hög att det aldrig lönar sig att laga utan det är billigare att byta hela klabbet. Tyvärr gör ju det att inte finns reservdelar till hemmapularen som vill lägga lite tid att fixa själv.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev:Dom flesta delarna finns att köpa löst. Om man vänder sej till rätt kanaler.
Har varit med i ett sådant race och det gick INTE att få tag i reservdelar. Hela kedjan bakåt bearbetades ända tillbaka till de som tillverkade delarna. Växellådtillverkaren vägrade stenhårt att lämna ut några reservdelar och därför fanns inte några reservdelar att försöka få tag på i hela kedjan.

Vad är då rätt kanaler? Kanske några skummisar som kan göra inbrott hos tillverkaren och hämta ut lite "reservdelar" ur produktionslinan. :D
Rätt kanaler är att ta reda på vad man behöver och sträcka sitt intresse längre än till växellådsrenoveraren i samma stad.
Det måhända att alla renoverare inte säljer allt. Men inte är det ett problem att köpa renoveringssatser ifrån England, Usa, Tyskland.
Här finns delar till manuella mitsubishi lådor. Nu har jag ingen aning om vad den krassliga lådan heter. Men det här är ett exempel.
http://www.drivetrain.com/parts_catalog ... i_car.html
Det finns liknande kit till volvos M56. Precis samma delar som den då tjurige inte vill sälja dej.
Varför vill man inte sälja dom då? Av två skäl. 1/ mindre förtjänst. Nu och i framtiden. 2/ Dom flesta kan ändå inte göra det som ska göras med delarna. med dom flesta menar jag 99.9%. Man ser då ingen mening med att sälja delar som kommer att strömma in med motivet: passar inte, fel del, eller krav på anvisningar när man väl sålt delarna.
Dom flesta vet inte hur man delar en växellåda, än färre har verktygen till att dra isär stockar med eller för den delen att pressa lager med. Det har hänt en del gällande kompakthet i lådorna sedan M40 och M45:s glansdagar.
Ytterligare är det ofta problem att inhandla delar om man inte vet vem som tillverkat lådan alls.
Ta opel till exempel. Opel har förvisso en del saker men inte allt. Bra att veta att isuzu gör dom manuella lådorna där inget annat är angivet. Dom har istället varenda skruv och bricka till lådan.
Volvo tjurar med sina automatlådor och delar till dessa för t.ex 850. Men det är gott om satser till just AISIN 50-41LE på hela internet.
Min automatlåda till maskinen jag byggde, tja den är svår att hitta delar till. Men köper jag under namnet citroen eller peugot så går det alldeles utmärkt.
Volvos M56 låda är en mitsubishi galant växellåda. Den är svagt modifierad, dels för att bli några mm kortare och så var väl tanken att få bort synkringsfelen som fanns redan i galanten. Istället för den här växellådan fick mitsubishi en variatorlåda med en speciell evighetsdrivrem i stål som aldrig ska behöva bytas. Bara att börja ta reda på vad som är samma och vad som är olikt. För till det japanska fabrikatet fanns det delar sist jag kollade med en vän.
Såhär ser några av delarna ut i en M56 där det är omöjligt att köpa delar....
Naturligtvis har jag mera bilder på delarna. Men jag kastar bara in några.
Bild
Bild
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]