PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvotvåförti
Hejsan jag har ett litet problem med elen på min duett, en 68 jag håller på att få besiktningsduglig.. Nästan ingen el fungerar så som lysen och torkare osv.. Men startmotorn går och motorn går fint. Baklysena fungerar oxå, har satt dit ny jordkabel mellan motor/kaross och försökt skrapa rent i säkringsdosan men de kanske fortfarande är lite beläggning kvar där.. Undrar vad man kan kika på? Lysena lyser när man matar dom med en egen +kabel ner i tex skarvkontakten till framlyse.. Och samma med torkarna, dom funkar om man ger dom ström med en lös kabel../ Johannes
av rid54
Kan inte Duett-68-schemat, men generellt kanske det är idé att titta på några klassiker:
Denna bil har kanske fotomkopplare för hel-/halvljus? Dessa har en tendens att bli "dåliga" pga fukt och användning.
Vad är gemensamt för de system som inte funkar? Finns någon säkring som är gemensam? En matning av säkringsboxen kan ha blivit dålig/korroderat... mät spänning på säkringarna. Om torkarna går via tillslagen tändning kan det vara något i tändkontakten eller en lossnad kabel där. Alla eventuella skarvar i kablar är alltid misstänkta i en såpass gammal bil.
Mvh
/RID
av volvotvåförti
Nu funkar lyset jag lossade kablarna på fotomkopplaren(som legat 10 år i regnvatten) och höll ihop så funkade både hel och halv! Så nu får åka och handla en ny sådan

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]