Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Skiljer sig kvaliten på soppan från bensinbolag till bensinbolag? Hur mycket svavel innehåller 95oktan jämfört med 98 och 99 V-power?
jag vet att för några år sedan läste jag om att 98 oktan har hälften så mkt svavel i sig som 95 oktan. men jag är inte så säker på att det är så längre !?
Hittar inget vettigt svar när jag googlar.
Användarvisningsbild
av Vojje
pekka88 skrev:Skiljer sig kvaliten på soppan från bensinbolag till bensinbolag? Hur mycket svavel innehåller 95oktan jämfört med 98 och 99 V-power?
Bensinen skiljer sig nog inget mellan olika bolag då den köps och säljs och blandas fram och tillbaka innan den når pumpen.
Undantaget är just Shells V-Power som alltid håller samma höga kvalitet och den är dessutom nästan helt svavelfri.
Vissa BMW kan bara köras på V-Power av denna anledningen.
av Rådlös
Alla oljebolag har så kallade Produktdatablad på nätet. Här är ett exempel: http://www.statoil.se/file_archive/prod ... Bensin.pdf
Gå in på dom bolag som du är intresserad av och kolla. Där framgår hur mycket svavel det får innehålla. Och för alldel, andra beståndsdelar också.

Jag vet inte, men det känns som om det är en sorts krav att bolagen skall ge dom här uppgifterna. Och för att slippa dela ut papper på stationerna, så finns uppgifterna på nätet i stället.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vojje skrev:
pekka88 skrev:Skiljer sig kvaliten på soppan från bensinbolag till bensinbolag? Hur mycket svavel innehåller 95oktan jämfört med 98 och 99 V-power?
Bensinen skiljer sig nog inget mellan olika bolag då den köps och säljs och blandas fram och tillbaka innan den når pumpen.
Undantaget är just Shells V-Power som alltid håller samma höga kvalitet och den är dessutom nästan helt svavelfri.
Vissa BMW kan bara köras på V-Power av denna anledningen.
?:-/ ?:-/ ?:-/ Alla datablad jag kollat på specar 0.00001% svavel, V-Power, Ok, Preem, Statoil. ?:-/ ?:-/ ?:-/
av gsson
Svavlet brukar la ligga under 10 ppm iaf. Oftast lägre.

Tror inte att det är speciellt stor skillnad mellan 95/98/V-power. Då de blandas på samma sätt fast med olika blandningar.
av Xylen
Det finns gränser som inte får överskridas så länge dom inte gör det så deklarerar man sällan vad den faktiska halten är i produktbladet. samma sätt som man säger att det är 100okt i E85 fast det är ca 104okt men man har inte kontuerliga mätningar över 100okt för det är alldeles för dyrt så då säger man 100okt +\- 0,4. Kanske en dålig jämförelse.

Som någon skrev tidigare så är det bara "shell" (st1) v-power som man vet vart den kommer i från som privatperson resten hämtad i depåer men södra och mellersta sverige har häver hängande ST1 och Preem bränsle på dom flesta tapparna. Jag tog mig friheten att kolla upp tappar i mitt närområdet och vart dom fick soppan i från samt hur många felanmälningar dom hade i snitt.
av gsson
Xylen skrev:Det finns gränser som inte får överskridas så länge dom inte gör det så deklarerar man sällan vad den faktiska halten är i produktbladet. samma sätt som man säger att det är 100okt i E85 fast det är ca 104okt men man har inte kontuerliga mätningar över 100okt för det är alldeles för dyrt så då säger man 100okt +\- 0,4. Kanske en dålig jämförelse.
Helt sant och riktigt, däremot kan jag säga att det brukar ligga så nära som möjligt på sina spec:ar. Så allt som är dyrt ligger precis på spec. Oktantalet brukar oftast ligga exakt på 95.0 tex.

V-power var förr 98-oktan där man tryckt i MTBE (metyl-tert-butyleter).

För övrigt är det jobbigt att analysera oktantal på E85, usch. Tar dubbelt så lång tid som ett vanligt oktantal att analysera! ;)
av Xylen
gsson skrev:
Xylen skrev:Det finns gränser som inte får överskridas så länge dom inte gör det så deklarerar man sällan vad den faktiska halten är i produktbladet. samma sätt som man säger att det är 100okt i E85 fast det är ca 104okt men man har inte kontuerliga mätningar över 100okt för det är alldeles för dyrt så då säger man 100okt +\- 0,4. Kanske en dålig jämförelse.
Helt sant och riktigt, däremot kan jag säga att det brukar ligga så nära som möjligt på sina spec:ar. Så allt som är dyrt ligger precis på spec. Oktantalet brukar oftast ligga exakt på 95.0 tex.

V-power var förr 98-oktan där man tryckt i MTBE (metyl-tert-butyleter).

För övrigt är det jobbigt att analysera oktantal på E85, usch. Tar dubbelt så lång tid som ett vanligt oktantal att analysera! ;)

MTBE är förlegat och används inte längre men motsvarighet är något billigare men fortfarande dyr, MTBE användes dock bara efter en misslyckad process om vi skall kalla det så målet är självfallet att nå 95 utan MTBE. Optimal 95 okt är 94,6 då tjänare raffinaderierna mest pengar och ligger fortfarande inom marginalen men det är självfallet inget man strävar efter.

Med vänlig hälsning, Martin som har jobbat på Shell/ST1 raffinaderi AB halva sitt arbetsliv ;) så vi kanske har en del gemensat
av gsson
Xylen skrev:

MTBE är förlegat och används inte längre men motsvarighet är något billigare men fortfarande dyr, MTBE användes dock bara efter en misslyckad process om vi skall kalla det så målet är självfallet att nå 95 utan MTBE. Optimal 95 okt är 94,6 då tjänare raffinaderierna mest pengar och ligger fortfarande inom marginalen men det är självfallet inget man strävar efter.

Med vänlig hälsning, Martin som har jobbat på Shell/ST1 raffinaderi AB halva sitt arbetsliv ;) så vi kanske har en del gemensat
Kanske det ja! Jag har hållit mig i den bisarra branschen. Inspektionsbranschen. Huvva!! IIS och saybolts labb. Snart 6 år på labben.

Har för mig att de använder MMT (Methylcyclopentadienyl manganese tricarbonyl) som oktanstalshöjare, är det ett nyare påfund?

har för mig att MTBE är bannat i USA? Inte så nyttigt med tanke på att skiten är vattenlösligt till viss del!
av Xylen
gsson skrev:
Xylen skrev:

Kanske det ja! Jag har hållit mig i den bisarra branschen. Inspektionsbranschen. Huvva!! IIS och saybolts labb. Snart 6 år på labben.

Har för mig att de använder MMT (Methylcyclopentadienyl manganese tricarbonyl) som oktanstalshöjare, är det ett nyare påfund?

har för mig att MTBE är bannat i USA? Inte så nyttigt med tanke på att skiten är vattenlösligt till viss del!

Stämmer bra blev i samband när vi blev uppköpta hade inget val när vi tillhörde Shell. Saybolt bilen brukar man ju släppa in då och då :).

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]