Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bamse
Antagligen är man dum, men jag tycker ändå att det saknas viss logik när det gäller besiktningsperioderna.

Jag har en liten sommarbil som stått avställd t.om 20e april då jag tyckte det var fint väder och dags att damma av åket. Eftersom jag inte besiktigade bilen föregående år så var det naturligtvis körförbud. Alltså, raka vägen till Bilprovningen varvid den blev godkänd.

Så i somras fick jag ett brev som meddelade att det var dags för besiktning, skumt, förmodligen ett administrativt fel tänkte jag och glömde bort det hela.

Så nu när jag tänkte köra undan bilen inför vintern så kollade jag upp när jag måste besiktiga igen osv på Bilprovningens hemsida där jag fann att bilen har körförbud pga utebliven besiktning, va f---n nu....

Det skulle visa sig att bilen har besiktningsperiod maj-september(!) Att jag besiktigade 10 dagar innan perioden började hade alltså ingen betydelse, vilket även Bilprovningens kundtjänst bekräftar. Således skulle jag rivit av ytterligare en besiktning inom loppet av fem månader för att kunna köra efter 1:a oktober. Helkorkat kan jag tycka, och jag vill därför varna andra dumskallar som i likhet med mig trodde att en besiktning "höll" i ett år.

Att man inte blir upplyst om detta när man bokar, eller vid själva besiktningstillfället är nästan att betrakta som bedrägeri.
av manor
Visst förstår jag att det känns surt, men man kan inte förvänta sig att någon ska informera om detta då det framgår vad som gäller på exempelvis deras "hemsida". Det är bilägarens ansvar att se till att ta del av informationen, liksom en massa andra saker i samhället. Det positiva är väl att det är relativt billigt att besiktiga bilen åtminstone :).
av Amarace
Kan inte se nåt fel alls i det, det har alltid varit bilägarens egen uppgift att se till att besiktiga inom perioden. Bilprovningen kan ju inte veta din anledning till att du besiktigar utom perioden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Man kan väl säga som så att du besiktigar bilen fram tills nästa besiktningsperiod. Givetvis får man ju ingen billigare besiktning för det dock :roll:

Fel på systemet kan tyckas, men du kan inte klaga på bilprovningen, dom gör bara sitt jobb, som tyvärr inte innefattar att informera "blinda" (no offence, kommer inte på något bättre ord just nu) bilägare om hur besiktningsperioder fungerar (såvida bilägaren i fråga inte uttryckligen ber om att få det förklarat för sig).
Detta gäller det mesta nu för tiden. Vill man veta något får man vackert ta reda på det själv. Lyckligtvis har vi ju internet som en oändlig kunskapskälla :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bamse skrev:Det skulle visa sig att bilen har besiktningsperiod maj-september(!) ri.
Så här gör man. Besiktiga och ställ på sommarbilen 1 Maj, Då kan du köra i 2 år utan att besiktiga ända fram till 30 september år nr 2 och då ställer du av bilen.

Sen år 3 så besiktigar och ställer du på bilen 1 maj, Då kan du köra alla somrar men behöver bara betala/besiktiga vartannat år.

Och så håller du på och sparar massor med pengar o jobb :D
av Bamse
VolvoB20 skrev: Så här gör man. Besiktiga och ställ på sommarbilen 1 Maj, Då kan du köra i 2 år utan att besiktiga ända fram till 30 september år nr 2 och då ställer du av bilen.

Sen år 3 så besiktigar och ställer du på bilen 1 maj, Då kan du köra alla somrar men behöver bara betala/besiktiga vartannat år.
Ja visst är det helt logiskt, bara för att du tar ut bilen 10 dagar tidigare ena året så måste du besiktiga två ggr inom loppet av ett halvår, men passar man tiden så får bilen rulla i två hela år (nåja, somrar). Ni kanske tycker detta är vettigt...men jag är fortfarande skeptisk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bamse skrev:
VolvoB20 skrev: Så här gör man. Besiktiga och ställ på sommarbilen 1 Maj, Då kan du köra i 2 år utan att besiktiga ända fram till 30 september år nr 2 och då ställer du av bilen.

Ja visst är det helt logiskt, bara för att du tar ut bilen 10 dagar tidigare ena året så måste du besiktiga två ggr inom loppet av ett halvår, men passar man tiden så får bilen rulla i två hela år (nåja, somrar). Ni kanske tycker detta är vettigt...men jag är fortfarande skeptisk.
Alternativet vore väl att man tog bort besiktningsperoiderna helt o hållet så besiktigar man när man vill så gäller ett godkännande i ett år. Likt mc o släp då. Var det så du menade.
av Bamse
VolvoB20 skrev:
Bamse skrev:
VolvoB20 skrev: Alternativet vore väl att man tog bort besiktningsperoiderna helt o hållet så besiktigar man när man vill så gäller ett godkännande i ett år. Likt mc o släp då. Var det så du menade.
SVAR JA.

Men det lär väl bli ändring på detta nu när fler privata aktörer går in på marknaden. Pratade förresten med en snubbe som jobbar inom ett privat besiktningsföretag - och deras företagsledning diskuterar redan hur de ska kunna skruva upp priserna till nivåer liknande Finland :evil:
Användarvisningsbild
av erikn
Är man förvånad? Jag vet att det ramlar en del saker oupptäckta med dagens system, men jag har hela tiden varit övertygad om att anledningen till att de vill släppa detta fritt är att kunna få högre vinster genom högre priser. Det är bara att kolla på elpriset och se hur BRA det blivit med lägre priser då det blev konkurrens... :twisted:
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]