peon skrev:Pson99 skrev:När det ryker om värmaren kan det vara i princip vad som helst i den som är "trasigt"...
Jag hade enorma problem med min värmare i min C30 2.0D Momentum -07 i fjol. Det var min första vinter
med dieselbil och värmare. Den fungerade ett par gånger i början och sedan började den stänga av sig
själv titt som tätt, ibland ville den inte starta på tiduret osv.
När den sen gick igång dränkte den hela bilen i ett stort rökmoln för det mesta. Det var någon enstaka gång
den fungerade som tänkt. På Volvo fick man felkod på fläkten och bytte denna. Man såg även att själva
brännarkammaren var väldigt sotig och smutsig och man bytte även den tillsammans med nytt glödstift.
Nu gick värmaren utan att ryka, men den slog fortfarande ifrån emellanåt och levde rövare precis som innan.
Sista åtgärden blev att byta styrenheten till värmaren och sedan dess har den fungerat klockrent! (peppar peppar)
I mitt fall känns det som att den defekta styrenheten pajade brännaren då den aldrig fått chansen att
"bränna rent" och gå längre perioder utan stopp och dylikt.
Om du har helförsäkring på bilen täcker den även värmaren (om du inte kört för många mil), jag betalade 3000:-
i självrisk men totalt kostade nog kalaset en 12-13000:- :roll:
har du någon aning om vad en styrenhet kan kosta? Jag börjar misstänka att min är kass då jag upplevt samma konstiga problem som dig att den fungerar ibland..
- Jag tror inte den var så "farligt dyr" runt 3-4000 kr inklusive arbete vill jag minnas. När man bytte ut i princip "hela värmaren" första vändan med fläkt, brännarkammare och glödstift hamnade notan någonstans kring 10 000 kr, hemskt dyrt.
Så här i efterhand hade det varit bättre att bytt till en ny komplett värmare direkt, men eftersom man inte trodde på styrenheten först så blev det dyrare totalt sett att även byta denna i efterhand
Mitt problem (liksom många andras) är att det blir väldigt många kortkörningar till och från jobbet där värmaren kommer att starta och bara värma motorn under 7-8 minuter max och detta vill jag undvika i möjligaste mån. Försöker därför att alltid sätta värmaren på tidur för mina fasta resor, inte så att motorn är uppe i full arbetstemperatur när jag kommer ut och det är +3 grader "varmt" ute (skillnad om det vore -15), men så att den i alla fall har fått bränna en 10-15 minuter innan jag kommer ut och den är halvljummen. Ställer jag timern på 15 minuter senare än beräknad avresa så har den alltså fått gå ett tag och fortsätter att arbeta ungefär halvvägs in på körningen också innan motorn når full temperatur och värmaren slår ifrån. Jag tror att det är den enda vägen förutom en strömbrytare för att "ta hand om" sin värmare :)
En annan idé är att alltid låta värmaren gå på "Direktstart" om du bara ska in och göra ett snabbt ärende i någon affär eller dylikt 5-10 minuter, motorn tappar nämligen väldigt snabbt i temperatur när det är kallt ute det räcker med att temperaturen sjunker 1-2 pinnar på mätaren så kommer värmaren då att starta och köra 2-3 minuter innan den återigen slår av när motorn blivit helt varm igen. Då är det som sagt bättre att låta värmaren gå konstant (och kupén är varm och behaglig hela tiden) om man vet med sig att risken finns att bilen kommer bli kall en stund.