NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
Nei er ikke samme varmeren på tidligere V70en.
Var av typen Ardic, men nå kjøpt opp av Eberspacher, men kan ikke sammenlignes i oppbygning mot de som står i V50
Användarvisningsbild
av Doffen
Nei er ikke samme varmeren på tidligere V70en.
Var av typen Ardic, men nå kjøpt opp av Eberspacher, men kan ikke sammenlignes i oppbygning mot de som står i V50
av peon
Pson99 skrev:När det ryker om värmaren kan det vara i princip vad som helst i den som är "trasigt"...

Jag hade enorma problem med min värmare i min C30 2.0D Momentum -07 i fjol. Det var min första vinter
med dieselbil och värmare. Den fungerade ett par gånger i början och sedan började den stänga av sig
själv titt som tätt, ibland ville den inte starta på tiduret osv.

När den sen gick igång dränkte den hela bilen i ett stort rökmoln för det mesta. Det var någon enstaka gång
den fungerade som tänkt. På Volvo fick man felkod på fläkten och bytte denna. Man såg även att själva
brännarkammaren var väldigt sotig och smutsig och man bytte även den tillsammans med nytt glödstift.

Nu gick värmaren utan att ryka, men den slog fortfarande ifrån emellanåt och levde rövare precis som innan.

Sista åtgärden blev att byta styrenheten till värmaren och sedan dess har den fungerat klockrent! (peppar peppar)
I mitt fall känns det som att den defekta styrenheten pajade brännaren då den aldrig fått chansen att
"bränna rent" och gå längre perioder utan stopp och dylikt.

Om du har helförsäkring på bilen täcker den även värmaren (om du inte kört för många mil), jag betalade 3000:-
i självrisk men totalt kostade nog kalaset en 12-13000:- :roll:
har du någon aning om vad en styrenhet kan kosta? Jag börjar misstänka att min är kass då jag upplevt samma konstiga problem som dig att den fungerar ibland..
av Stenfors
Hade en V50 2.0d -06 med en jäkla massa problem med dieselvärmaren. Nu har jag en V50 MY12 och det första jag gjorde var att åka och installera en brytare till dieselvärmaren så att den går att stänga av manuellt. Väldigt dumt att inte Volvo har uppgraderat mjukvaran så det går att ta av autostarten som på V70. Nåväl, brytaren installerades inte av Volvo utan av en privat verkstad som gjort detta på många bilar med tillsatsvärmare (framförallt Ford, vilka har samma Eberspächer som Volvo). Det var ett enkelt ingrepp, det enda de gjorde var att installera en brytare på dieselvärmarens temperatursensor, så nu när jag ska åka till butiken stänger jag av den. Det är naturligtvis de korta resorna som gör att värmarna sotar igen.
av timebandit
Stenfors skrev:Hade en V50 2.0d -06 med en jäkla massa problem med dieselvärmaren. Nu har jag en V50 MY12 och det första jag gjorde var att åka och installera en brytare till dieselvärmaren så att den går att stänga av manuellt. Väldigt dumt att inte Volvo har uppgraderat mjukvaran så det går att ta av autostarten som på V70. Nåväl, brytaren installerades inte av Volvo utan av en privat verkstad som gjort detta på många bilar med tillsatsvärmare (framförallt Ford, vilka har samma Eberspächer som Volvo). Det var ett enkelt ingrepp, det enda de gjorde var att installera en brytare på dieselvärmarens temperatursensor, så nu när jag ska åka till butiken stänger jag av den. Det är naturligtvis de korta resorna som gör att värmarna sotar igen.

Det här lät ju intressant :) Vart bor du och vart finns firman? Finns firman på flera ställen?
Jag börjar tro att det inte är värmaren som faktiskt spökar utan styrenheten på något vis. Finns tydligen många som försökt rengöra å byta delar osv utan att det ens hjälper.
Till våren skall jag riva ner min värmare å se om det finns nått att göra. Sparkar den igång då så hade vart väldigt intressant med en brytare.

Om det nu är styrenheterna som går sönder på våra bilar så borde man kunna felsöka detta på något vis? Finns säkert en anledning till att Volvo/Bilia har denna som reservdel och måste lämna in den gamla i "pant" :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Stenfors skrev: det första jag gjorde var att åka och installera en brytare till dieselvärmaren så att den går att stänga av manuellt.
Om det är under fem grader vill ju elektroniken kicka igång brännaren och om det inte går borde det generera felmeddanden.
av timebandit
Ja felkod lär det bli men frågan är om felkoden stoppar värmaren från att fungera vid senare tillfällen?

Sitter å läser reparationsmanualen för värmarna i våra V50. Om ni har samma fel som jag, dvs 10 misslyckade försök så hänvisas man till att kontrollera bränslet till värmaren. Första testet är att kontrollera om det är luft etc i bränslet.
Andra testet är att kontrollera den exakta mängden bränsle som kommer vid ett startförsök. Bör, övre och nedre gränsvärden anges i manualen.
Ligger värdet över max eller under min värdet så skall man byta ut doserpumpen. Kan ju vara så enkelt också kanske...

Skall se om jag kan hitta ett mätglas på 10cm3 så man kan göra testet.

Edit:

Kan ju bara ta ett mått i köket med små skalor :) Får se om jag kan göra mätningen i helgen då. Om någon annan är intresserad så saxar jag ut detta från servicemanualen:
Driftspärr p.g.a. för många misslyckade startförsök (10 startförsök, dessutom en startupprepning för varje startförsök)
Upphäv styrdonets blockering genom att radera felminnet
Kontrollera bränslemängd och bränsleförsörjning

Mätning av bränslemängden
Förberedelse av mätningen (skiss 6)
• Dra ut bränsletryckledningen från HYDRONIC och led
in den i ett mätglas (storlek 10 cm3).
• Tillkoppla HYDRONIC.
Efter 45 sek. börjar doserpumpen att transportera
bränslet.
Om bränslet rinner ut jämnt och blåsfritt, så innebär det
att bränsleledningen är fylld och avluftad.
• Frånkoppla värmaren och töm mätglaset.
Mätning
• Tillkoppla värmaren.
Efter 45 sek. börjar doserpumpen att transportera
bränslet.
• Håll mätglaset i höjd med HYDRONIC under mätningen.
Efter 90 sek. frånkopplas bränsletransporten
automatiskt.
• Frånkoppla värmaren, eftersom en startupprepning äger
rum annars.
• Avläs bränslemängden i mätglaset.

Utvärdering
• Jämför den mätta bränslemängden med värdena i
följande tabell.
Om den uppmätta bränslemängden ligger över maximivärdet
eller under minimivärdet, måste doserpumpen
bytas ut.

Utför bränslemätningen endast om batteriet är tillräckligt
laddat.
Det ska ligga på min. 11 / 23 volt eller max. 13 / 25 volt på
styrdonet under mätningen.

• Avläs bränslemängden i mätglaset.
Bränslemängd HYDRONIC D 5 W S
Bränslemängd - Bör 8,4 cm3 / 90 sec
Bränslemängd - Max. 9,0 cm3 / 90 sec
Bränslemängd - Min. 7,8 cm3 / 90 sec
av Pson99
peon skrev:
Pson99 skrev:När det ryker om värmaren kan det vara i princip vad som helst i den som är "trasigt"...

Jag hade enorma problem med min värmare i min C30 2.0D Momentum -07 i fjol. Det var min första vinter
med dieselbil och värmare. Den fungerade ett par gånger i början och sedan började den stänga av sig
själv titt som tätt, ibland ville den inte starta på tiduret osv.

När den sen gick igång dränkte den hela bilen i ett stort rökmoln för det mesta. Det var någon enstaka gång
den fungerade som tänkt. På Volvo fick man felkod på fläkten och bytte denna. Man såg även att själva
brännarkammaren var väldigt sotig och smutsig och man bytte även den tillsammans med nytt glödstift.

Nu gick värmaren utan att ryka, men den slog fortfarande ifrån emellanåt och levde rövare precis som innan.

Sista åtgärden blev att byta styrenheten till värmaren och sedan dess har den fungerat klockrent! (peppar peppar)
I mitt fall känns det som att den defekta styrenheten pajade brännaren då den aldrig fått chansen att
"bränna rent" och gå längre perioder utan stopp och dylikt.

Om du har helförsäkring på bilen täcker den även värmaren (om du inte kört för många mil), jag betalade 3000:-
i självrisk men totalt kostade nog kalaset en 12-13000:- :roll:
har du någon aning om vad en styrenhet kan kosta? Jag börjar misstänka att min är kass då jag upplevt samma konstiga problem som dig att den fungerar ibland..
- Jag tror inte den var så "farligt dyr" runt 3-4000 kr inklusive arbete vill jag minnas. När man bytte ut i princip "hela värmaren" första vändan med fläkt, brännarkammare och glödstift hamnade notan någonstans kring 10 000 kr, hemskt dyrt.

Så här i efterhand hade det varit bättre att bytt till en ny komplett värmare direkt, men eftersom man inte trodde på styrenheten först så blev det dyrare totalt sett att även byta denna i efterhand :P

Mitt problem (liksom många andras) är att det blir väldigt många kortkörningar till och från jobbet där värmaren kommer att starta och bara värma motorn under 7-8 minuter max och detta vill jag undvika i möjligaste mån. Försöker därför att alltid sätta värmaren på tidur för mina fasta resor, inte så att motorn är uppe i full arbetstemperatur när jag kommer ut och det är +3 grader "varmt" ute (skillnad om det vore -15), men så att den i alla fall har fått bränna en 10-15 minuter innan jag kommer ut och den är halvljummen. Ställer jag timern på 15 minuter senare än beräknad avresa så har den alltså fått gå ett tag och fortsätter att arbeta ungefär halvvägs in på körningen också innan motorn når full temperatur och värmaren slår ifrån. Jag tror att det är den enda vägen förutom en strömbrytare för att "ta hand om" sin värmare :)

En annan idé är att alltid låta värmaren gå på "Direktstart" om du bara ska in och göra ett snabbt ärende i någon affär eller dylikt 5-10 minuter, motorn tappar nämligen väldigt snabbt i temperatur när det är kallt ute det räcker med att temperaturen sjunker 1-2 pinnar på mätaren så kommer värmaren då att starta och köra 2-3 minuter innan den återigen slår av när motorn blivit helt varm igen. Då är det som sagt bättre att låta värmaren gå konstant (och kupén är varm och behaglig hela tiden) om man vet med sig att risken finns att bilen kommer bli kall en stund.
av Stenfors
Jag får inga felmeddelanden när jag stänger av värmaren via brytaren, inte på displayen i varje fall. Kan ju hända att bilen loggar felkoder i datorn, men det spelar ingen roll så länge jag får styra över värmaren själv och den funkar som den ska. Nu ska jag tillägga att jag bor i Finland och firman som installerade brytaren finns här. Men det borde inte vara en stor sak för någon som är händig att göra själv, bara man lokaliserar temperaturgivaren på värmaren. Jag valde att göra det här i förebyggande syfte eftersom jag vill ha en värmare som fungerar längre än 2 år. Kan ju vara ett onödigt ingrepp ifall Volvo har fixat problemet med de här värmarna, men jag tvivlar starkt på det. Min värmare startade inte heller på timern förra vintern när jag hade kört för korta sträckor några gånger, och då är ju bilen helt ny!
av Stenfors
StringerBell skrev:
Stenfors skrev: det första jag gjorde var att åka och installera en brytare till dieselvärmaren så att den går att stänga av manuellt.
Om det är under fem grader vill ju elektroniken kicka igång brännaren och om det inte går borde det generera felmeddanden.

Eftersom temperatursensorn är frånkopplad så vet inte "elektroniken" om att det är under fem grader.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]