Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrikff
Hej

Jag hade för några veckor sedan lite problem med att bilen var seg att starta. Då batteriet i bilen såg slitet ut och jag själv aldrig har bytt det, beslutade jag mig för att köpa ett nytt.

Efter monteringen har allt fungerat toppen. Bilen startar utan problem och går som den ska.

Bilen är för övrigt en 850 2.5s -96

MEN

Igår när jag skulle åka iväg upplevde jag att bilen inte gick "rent" på tomgång. Kändes nästan som att den inte gick på alla cylindrar. Men efter några min på tomgång gick den som den skulle igen.
Det var då jag uppmärksammade att halvljuset svajade när jag gasade. Vid gaspådrag lyste halvljuset starkare men efter ca 20 min körning när jag kom hem var problemet borta.

Jag var idag ute och gjorde en mätning på batteriet för att kontrollera laddningen.
Med bilen avstängd mäter jag drygt 13v och med bilen startad på tomgång 14.4v, det blir dock ingen skillnad på mätresultatet om jag håller gasen på ca 2500 varv.

Till frågan. Kan fenomenet med oren gång och svajande belysning berott på att bilen stått i minusgrader under natten och bara var lite larvig.
Eller har jag något större problem med ex generatorn eller batteriet ?

Är mina värden med multimetern bra eller tyder dem på något fel ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Värdena är bra på ett nytt fulladdat batteri. Om något felar så är det väl isf generatorn.
Men, du kan ju dubbel och t om trippelkolla att du skruvat åt polerna på batteriet ordentligt, och att dom är rena och fina.
Användarvisningsbild
av js1
Var det dagen efter batteribytet som den svajade på tomgången? Motordatorn behöver "några mil" efter att batteriet varit frånkopplat för att ställa in sig igen. Har den då gått ner på väldigt låg tomgång, kanske 500-600 varv börjar laddningen svaja och ljuset går ner lite grann. Dina mätvärden är bra. 14,4V vid laddning är bra och att spänningen inte ökar när du gasar tyder på att laddningsregulatorn är frisk. Kör ett par dagar så hittar den säkert tomgången igen.
av Fredrikff
Nej problemet uppstod flera dagar efter att jag senaste hade kopplat ur batteriet. Nu verkar den ju gå som den ska, och om värdena är bra enl er så är det säkert inga större problem.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]