Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#694762
Motorn i min 940 (B230FK) går ibland illa på tomgång. Det är som att den missar med några sekunders mellanrum. Det hade varit intressant att veta om det alltid är på samma cylinder, eller om det är på flera.

Fråga: Finns det något knep för att avgöra när en cylinder inte tänder, och då vilken? Lyssna med stetoskop? Använda tändinställningslampa på något kreativt vis? Jag kan tänka mig instrument som kan göra det genom att mäta jonström över tändstiften etc, men jag menar något som inte kräver stor budget. Att koppla ur spridarna en i taget ger ingen direkt vägledning, för så illa går den inte.

Tacksam för svar.
#694770
Lossa tändstiftshattarna en i taget. På den som det inte blir någon skillnad har du förmodligen felet.
Det finns annars en liten lampa att sätta på tändkabeln, mellan hatten och kabeln. Det blinkar med gnistan. Det kanske är svårt att se en utebliven gnista, men om du har tomgång så går det nog att märka blinkfrekvensen om någon gnista uteblir. Den här lampan säger dock inget om tändstiftets kondition. Det får man endast veta genom att skruva ur stiften och kolla dom.
Biltema säljer den och jag vill minnas att den är billig. 30 kr eller något sådant?

Ett tillägg: Dom har tydligen förfinat instrumentet. Och fördubblat priset. Men du behöver inte öppna någon kabel. Bara att hålla mot tändkabeln:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151372/
Men fortfarande samma, du kan inte kontrollera eller upptäcka ett dåligt tändstift.
#694779
Nu är inte jag bilmek men några generella tips som jag fått som funkar är
1 känn på avgaspiporna är den ena kallare än nån annan så är det troligtvis den cylindern.
Känn på tändspolarna är en av dem varm så är den troligtvis trasig.
#694790
Tack för svaren. Jag måste förtydliga lite.

Problemet är inte att den inte får gnista. Provar man som ni beskriver får den jämn gnista på alla fyra cylindrar, och jag är rätt övertygad om att tändstiften och resten av tändsystemet är som det ska. Problemet är att den ändå missar ibland.

Att lossa en tändkabel (eller koppla ur en spridare, vilket känns lite bättre om man gör det när den går) i taget ger inte riktigt någon vägledning. Då missar den ju på en cylinder hela tiden, men i mitt fall missar den bara då och då. Tänkte om det fanns något gammalt knep… Svårt att känna på avgasgrenröret för det händer bara när den är varm.
#695041
om den går bra annars så skulle jag bara köra vidare. är det något som är dåligt och håller på ge upp så är det ju tusen gånger lättare när den lagt av helt än när den bara missar då och då.

men om du lyfter av hatt efter hatt när den går dåligt så märker du ju när den inte börjar gå bättre, då går den ju inte iordning på den cylindern
#699688
Kan vara fördelaren, eller magnetpickupen.. prova byt mot en komplett fördelare eller låna en av nån kompis och se om felet försvinner, OBS glöm ej att byta O-ringarna till nya när du gör det, samt att du sätter fördelaren rätt i kamaxeln.

kan också prova att göra ett komp prov på den, det skadar inte, OBS gör detta när motorn är varm, då är det lättare att upptäcka sprickor eller om det är nån ventil som spökar.

kvarstår problemet kan du höra av dej till mej, så ska jag hjälpa dej mer ingående. MVH
av *pettson*
#699775
Du har förmodligen ett mekaniskt fel. Om problemet bara uppstår när bilen är varm och det sker på en cylinder, vilket lätt hörs om den alltid stånkar på samma sida enligt hörseln.
Pratar vi om att det sker på ett ställe så finns det en möjlighet att vi pratar om en sprucken ventil eller ett ventilsäte som läcker.
Gör ett komptest med VARM motor se vad det visar. Gör om det hela med kall motor. Se om där är skillnader.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]