NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
#694204
VolvoNisse skrev:Är det svårt att plocka isär värmaren ?

Har provat många gånger att starta den, men gick inte.

När jag kollade om det fanns felkoder så hade den satt något på CPM, men vad vet jag inte.

När den senast fungerade (igår) så rykte det och stank om den, men nu går den inte alls längre.

Har VIDA DICE, men den fick ingen kontakt med bilen, läste i 10 minuter, sen fick jag avbryta.

/VolvoNisse
Har du provat att koppla bort batteriet i några minuter? Hade liknande problem med rykande värmare och startproblem för c 2 år sedan. Helt plötsligt var det bara tyst om man försökte starta den. Tog bort batteriet i nån minut, sen gick värmaren igång och då fick den gå tills den slog av efter en timme. Sen dess har den faktiskt funkat bra med undantag för någon gång då den rykt , eller startat om. Då har det dock varit långt (månader) mellan värmarstarter.

Kör alltid värmaren i 20 minuter oavsett om jag bara kör några km. Underhållsladdar alltid batteriet under den kalla säsongen när bilen står hemma. Finns några filmer på Youtbe om denna värmare, dock inte hur man tar bort den vilket är bökigt. Tror det finns någon tråd om hur man tar bort den.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#694270
Ska testa att koppla bort batteriet en stund och sen se vad som händer.

Kollar i bilens system och det finns felkoder satta på EPS, CPM, CEM och SRS, men inga varningslampor lyser.

Om värmaren startar så låter jag den gå till den slår av.

Ska prova, återkommer med resultat.

Resultat:

Nej, det fungerar inte.

/VolvoNisse
av timebandit
#694535
Det är tyvärr för att felkoden som är satt förhindrar start av värmaren. Den måste tas bort med VIDA/DICE. Sedan "kanske" det går att starta den igen.
Efter 10 misslyckade startförsök sätts koden. Värmaren försöker ca 3ggr innan man måste försöka starta den själv igen. Så 3-4 misslyckade försök av föraren så spärras värmaren.
När felkoderna läses ut, se till att få det på papper eller dyligt så att du lättare kan få hjälp av andra verkstäder osv.

Om du bestämmer dig för att försöka plocka ner värmaren och får igång den igen så glöm inte att återkomma om det i tråden sedan bara. Till våren tänker jag försöka ge mig på värmaren till våran bil. Då byter jag ut flamvakten i första skedet även om mätningar visar att den är ok.
Användarvisningsbild
av Doffen
#694542
Ikke bli overrasket om styreenheten er defekt.
Kjent problem på Eberspacher varmerene.
Regelrett møkk de har puttet i de bilene.

Hadde lignende problemer på min forrige bil, en V50 My07.
Der var symptomene at varmeren bare ble verre og verre.
Begynte med at den ikke startet på timeren. Men direktestart fungerte.
Så sluttet den å fungere helt. Tok av batteripolen og fikk fjernet sperren som som hindret nye startforsøk.
Da ville den plutselig fungere. Men det var store mengder hvitrøyk fra varmeren.
Viste seg da at brennkammeret var fullt av diesel etter tidligere startforsøk.
Men med tiden så ble dette verre og verre og til slutt nektet den å starte overhode, uansett hva jeg gjorde.
Var vel inne en 7-8 ganger på verksted før de besluttet å bytte hele varmeren.
Konklusjonen var da defekt styreenhet
Da var nemlig alt forsøkt byttet på dritten uten at det hjalp.

Nei heldigvis er det Webasto i V70en. Som har fungert feilfritt :)
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#694594
timebandit skrev: Om du bestämmer dig för att försöka plocka ner värmaren och får igång den igen så glöm inte att återkomma om det i tråden sedan bara. Till våren tänker jag försöka ge mig på värmaren till våran bil. Då byter jag ut flamvakten i första skedet även om mätningar visar att den är ok.
Blir nog tidigast till våren som jag ev försöker ge mig på att plocka värmaren, om jag inte hunnit byta till annan bil, verkar vara dyra reparationer då något går sönder på V50 2.0D.

Doffen:

Det låter som om det blir dyrt att reparera värmaren, det blir nog tyvärr bilbyte.

/VolvoNisse
Användarvisningsbild
av StringerBell
#694610
Doffen skrev: Nei heldigvis er det Webasto i V70en. Som har fungert feilfritt :)
Många som har problem med Webasto också. Under tiden jag läst jagrullar.se forumet i snart fyra år (med en särskild uppmärksamhet på dieselvärmarna) kan jag inte säga att problemen med Eberspächer varit speciellt vanliga, trots allt. Speciellt inte med värmarna själva.

Jag tror det helt enkelt handlar om att värmarna i Volvo (webasto, eberspächer) i grunden är parkeringsvärmare som gjorda för att brinna under 30-60 minuter i taget, inte under 5-10 min långa resor flera ggr per dag. Detta förklarar dock inte ditt problem med styrenheten. Jag föredrar nog nästan problem med mjukvara och elektronik i det här fallet. Värmarna tar ofta lång tid att demontera från bilen = dyra reparationer.

Själv försöker jag hela tiden undvika korta brinntider.
Användarvisningsbild
av Doffen
#694641
Webasto kom det først i V70II, og de er det langt ifra like mye trøbbel med som Eberspacher. Ikke bare Volvo som sliter med Eberspacher varmerene.

Korte brennetider tar livet av enhver drivstoffvarmer. Dette er ikke bare greitt å hanskes med for produsentene. Så er spent på om de gjør noen grep fremover for å unngå disse problemene. Er mange hensyn å ta. Heldigvis har Volvo gitt oss muligheten til å slå av auto start på Webasto varmerene. Dette har ikke Eberspacher på V50/S40

Skal være mulig å få tak i ny styreenhet løs. Men Volvo vil sannsynligvis si at det ikke er mulig å få tak i løs.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#694642
Doffen skrev: de er det langt ifra like mye trøbbel med som Eberspacher.
Hur vet du detta? (jag säger inte att jag vet bättre, bara nyfiken på var du fått denna informationen)
Användarvisningsbild
av Doffen
#694711
StringerBell skrev:
Doffen skrev: de er det langt ifra like mye trøbbel med som Eberspacher.
Hur vet du detta? (jag säger inte att jag vet bättre, bara nyfiken på var du fått denna informationen)
Bare å følge litt med på forum det. Er den følelsen jeg sitter igjen med. Og har selv eid en V50 som kranglet med Eberspacher fra dag 1. Og nå med V70en og Webasto som fungerer knirkefritt. Er ikke ofte jeg leser på forum at det er trøbbel med V70 II varmerene. Da ser man bort ifra normalt vedlikehold.
av dieselputte
#694760
Hade en V70 D5 -03 som jag körde rygt 18000 mil utan ett enda problem med värmaren, rykte inte en enda gång! (vet inte om det är samma värmare som V50?). Det var massor av kortkörningar och sin vana trogen körde man likadant med v50 med följden att det blev problem efter ett par år. Nu har jag lärt mig hur man skall se till att köra ur den ordentligt vid varje start samt ett antal gånger under sommaren. Det hade ju varit toppen ¨med en strömbrytare för att kunna slå av den när man inte vill använda den, tex för att åka till affären á 1.5 km fram och tillbaka.
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?