Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
MartinS skrev:Mina personliga erfarenheter säger att det nog är bra att byta var 4-5år, oftare än så känns onödigt på en bruksbil. Tycker JAG
Jag håller med där.
Håller även med White att har man en finbil så kan det ju vara värt att kosta på den lite extra. Kommer nog även jag göra när jag införskaffar mig en riktig projektbil (tänkt att bli till våren, för dom som undrar) :)
av qwerty
MartinS skrev:
qwerty skrev:Här finns att läsa om bytesintervall på bromsvätska, dot4 1 år, dot4 super klarar 2 år.

http://www.bosch-automotive.es/boaa-es/ ... lication=1
Säger.... tillverkaren ;-)

Mina personliga erfarenheter säger att det nog är bra att byta var 4-5år, oftare än så känns onödigt på en bruksbil. Tycker JAG.

Jag ställer mig lite tveksam till att rören skulle rosta inifrån. Det krävs ju syre för att det skall rosta och syre får du väl inte ner i vätskan, eller får man det?

Vad det gäller ursprungsproblemet gissar jag att beläggen kärvar.

/Martin
Du menar att tillverkaren enbart säger så för att sälja bromsvätska till dig?

Själv så tror jag att de säger så för att säkerställa den viktigaste funktionen på en bil, bromsarnas funktion, visst har de säkerhetsmarginal.
Men den är just som namnet säger, en säkerhetsmarginal, och jag skulle inte bry mig alls om det inte vore för att ni släpar ut dessa bilar i trafiken med oss övriga.

Värderar ni inte ert och andras liv mer än ett byte för nån hundring varannat år ? har ni barn som får åka i era bilar?
Användarvisningsbild
av Vojje
och så hamnade vi i sandlådan :cry:
Väl där vill jag påpeka att om bromsvätska från B-tema används förkortas intervallet till hälften. Så det så!
För ni har väl barn. I bilen. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Slitna belägg, slitna skivor, kärvande ok, felande abs system (som är vanligt på 85x70 t ex), slitna däck osv anser då jag är 1000ggr mer farligt än 4-5 år gammal bromsvätska, som troligen inte påverkar bromsarna öht såvida man inte har för vana att koka bromsarna.
Har man för vana att koka bromsarna kanske det är dags att lära sig köra ordentligt istället.

Ovanstående gäller givetvis vardaglig körning, inte bankörning eller liknande.
av qwerty
Vojje skrev:och så hamnade vi i sandlådan :cry:
Väl där vill jag påpeka att om bromsvätska från B-tema används förkortas intervallet till hälften. Så det så!
För ni har väl barn. I bilen. :D
Sandlådan för att det konstateras att tillverkarna av både bilen och bromsvätskan rekommenderar byte vartannat år?
Och att gå långt över tiden ger en försämring av funktionen?

Att trots vad tillverkarna säger mena att det är rätt att gå upp till 5ggr så länge utan byte och att det är korrekt, det är sandlåda.

Om det vore för att tjäna pengar skulle volvo rekommendera säg 20års intevall, för då skulle deras försäljning av bromshydraulik skjuta i taket, men gör dom det?

Näe, tänk om tänk rätt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Lucif3r skrev:Slitna belägg, slitna skivor, kärvande ok, felande abs system (som är vanligt på 85x70 t ex), slitna däck osv anser då jag är 1000ggr mer farligt än 4-5 år gammal bromsvätska, som troligen inte påverkar bromsarna öht såvida man inte har för vana att koka bromsarna.
Har man för vana att koka bromsarna kanske det är dags att lära sig köra ordentligt istället.

Ovanstående gäller givetvis vardaglig körning, inte bankörning eller liknande.
Tack för kloka ord. Mina tankar precis. Fast jag tyade inte skriva ned dem :oops:
Användarvisningsbild
av Vojje
White skrev:Kontentan är väl att man bör hålla bilen i bra skick över lag! Visst innebär slarv med skötseln en ökad risk för haveri av något slag.
Just det, K! Det gäller naturligtvis i ännu högre grad om man "kör" peggeuåt :-)-)
av Krakus
Nyare bilar har tätare bromssystem. Äldre, mindre.
Detta betyder att i äldre bilar bör den bytas vartannat år.
I nyare vart 4:e 5:e enligt "expertisen".
Ännu säkrare är det att testa genom att köra bromsarna varma.
Är det mycket "fukt" i vätskan (som är glykolbaserat) kommer bromsarna verka fjädrande!!!
Detta pga att fukten/vatten kommer att förångas i systemet.

Enligt min expertis, är det inte det minsta skadligt för bilen, att byta oftare än det behövs.
Snarare tvärt om. Nya, bra bromsvätskor innehåller antikorrosionsmedel (korrosionsinhibitorer).

Ha till godo.

Synd att jag behövde leta upp infot själv :(

///////////////////////////////////////

Franska skitbilar, skulle behöva bytet varje månad! :P
Senast redigerad av 1 Krakus, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards