Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett så konstigt problem.
Har precis köpt en Volvo 245 1993 med B230FD motor (Samma motor som B230F fast med EGR och Pulsair. 111 hk.)
Ägaren sa att "den är törstig" när jag köpte den, men jag antog att han menade det som det allmänna faktumet att volvo 240 är lite törstiga.

Men den här drar extremt mkt soppa! =( Jag har mätt till att jag kommer 25-30 mil per tank (60liter).
Den drar alltså strax över 2 liter milen, det gör ont att använda bilen, man ser nästan hur bränslemätaren rör sig nedåt.
Och jag har försäkrat mig om att det inte läcker bensin heller vilket jag nästan skulle gissat annars.

Men jag kan inte komma på vad som är fel! Har bytt alla filter och bytt olja. Det hade föregående ägare också provat märkte jag.
Inga felkoder på varesig uttag 2 eller 6. Bara 1-1-1or

Bilen går bra tycker jag, detta är visserligen den första volvon jag kör och har bara kört en gammal vw polo-84 tidigare och den var ju inte pigg direkt så den går som ett skott tkr jag, men det är väl relativt kanske? =)

Jag trodde först efter att ha läst massa på internet att det måste vara lambda sonden som är trasig, läste att den kan gå sönder och ej ge nån felkod ifall den är jordad hela tiden eller dyligt och hamnar då i nått läge där den ger hög bränsleblandning hela tiden.
Men sen gick kylaren sönder och bilen kokade en kort stund, den tog nog ingen skada av det och bränsleproblemet fanns innan. Men efter den kokat började lamdalampan att lysa och det påvisar ju att sonden fungerar. Den lyser ej längre och jag fick ingen felkod relaterat till lamdan efter det.

Efter att ha läst lite mer om hur insprutningen funkar kom jag fram till att det måste vara kallluftsventilen som ligger öppen hela tiden, för jag fick efter kokningen en felkod för tempgivaren. Aha tänkte jag! Det är tempgivaren som är trasig kallluftsventilen gör att den kör i "choke" läge hela tiden och därav den höga förbrukningen.

Men det visade sig att min bil inte har någon kalluftsventil eller tempgivare utöver den som sitter inskruvat i motorn, iaf kan jag inte hitta någon.

Så vad kan det vara? Jag är desperat! Jag köpte denna just för jag vill kunna fixa allt på den själv. Så jag vill ej lämna in den på verkstad, de kommer ändå bara byta fel del och ta 5500:- betalt för det och säga att det är fixat och sen kommer jag måsta lämna in den igen och det kommer kosta mer.
Och bilen är i kanonskick annars, inge rost alls nästan. Verkligen synd och skam.

Jag behöver råd! Hur går jag vidare? Vad kan jag ta som nästa steg i felsökningen? Funderar på att köpa en multimeter och försöka mäta signalen från lamdan igen ifall det kanske kan va den trots allt, men det känns inte troligt.

Jag postar bilder direkt på begäran om vad ni vill titta på!
Har även märkt att den ryker ganska mkt vit rök. Gasar man lite blir det ett mindre moln bakom bilen. Det kanske kan vara en ledtråd till bränsleförbrukningsproblemet?

Eftersom min bil inte har kallstartsventil, har den något annat liknande instrument? Det känns ju som att den sitter fast i nått kallstarts-liknande läge där den blandar i alldeles för mkt bensin i blandningen.
Hmm det kanske är det som är problemet!

Oljan har jag tittat på och den ser fin ut, inge skum eller sånt bara olja.

Kylaren gick ju läck nyligen som jag skrev, och då rann allt vatten ut. Den är bytt å funkar bra nu men jag märkte när jag fyllde på vatten igen att kylarvattnet blev väldigt "grumligt" direkt. Tappade ur vattnet några ggr men det blir grumligt direkt. Jag tänkte att tidigare ägaren har säkert hält i kylarpasta eller nått och det är det som gör det grumligt, men det kanske trycks ut olja i vattnet!

Ska kolla imorgon om den bubblar!
Finns det några mer metoder att se om topplockspackningen kan vara problemet?

Tack så mkt för svaret! Nu återfick jag lite hopp om bilen =)
Näe du har nog rätt, jag kan inte hitta några träffar alls på att topplockspackningen skulle orsaka hög bensinförbrukning. =(
Men antagligen har topplockspackningen gått, jag får skaffa en momentnyckel och försöka byta den.

Men tillbaka på ruta ett ang bensinförbrukningsproblemet då. =(

Jag ska knäppa lite kort imorgon på motorn och försöka hitta tempgivaren för motorn.

Jag har fått för mig att det är såhär:
Det finns två tempgivare i motorn, en som är till för mätaren i instrumentpanelen.
Och en som ger värmesignal till motorn. Det är den jag ej hittar.

Stämmer det?

Men eftersom min inte har någon kallstartsventil, vad är motortempgivaren kopplad till då om jag har en sådan? Vilken komponent är intresserad av temperaturen på motorn förutom kallstartsventilen?
Jag har övervakat kylarvattnet några dagar nu, det har inte rört sig alls, inte ens en milimeter. Så topppackningen är nog hel ändå... men varför ryker den så vitt?

Jag tror jag hittat tempgivaren till insprutet nu, jag testade rycka ur den, inget händer med tomgången när jag gör det. Det borde tyda på att den inte fungerar va? Bilen var varm när jag testade nyss. Ska testa med den kall imorgon på morgonen.

Bild

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]