- ons 24 okt 2012, 12:55
#693365
Jag har ett så konstigt problem.
Har precis köpt en Volvo 245 1993 med B230FD motor (Samma motor som B230F fast med EGR och Pulsair. 111 hk.)
Ägaren sa att "den är törstig" när jag köpte den, men jag antog att han menade det som det allmänna faktumet att volvo 240 är lite törstiga.
Men den här drar extremt mkt soppa! =( Jag har mätt till att jag kommer 25-30 mil per tank (60liter).
Den drar alltså strax över 2 liter milen, det gör ont att använda bilen, man ser nästan hur bränslemätaren rör sig nedåt.
Och jag har försäkrat mig om att det inte läcker bensin heller vilket jag nästan skulle gissat annars.
Men jag kan inte komma på vad som är fel! Har bytt alla filter och bytt olja. Det hade föregående ägare också provat märkte jag.
Inga felkoder på varesig uttag 2 eller 6. Bara 1-1-1or
Bilen går bra tycker jag, detta är visserligen den första volvon jag kör och har bara kört en gammal vw polo-84 tidigare och den var ju inte pigg direkt så den går som ett skott tkr jag, men det är väl relativt kanske? =)
Jag trodde först efter att ha läst massa på internet att det måste vara lambda sonden som är trasig, läste att den kan gå sönder och ej ge nån felkod ifall den är jordad hela tiden eller dyligt och hamnar då i nått läge där den ger hög bränsleblandning hela tiden.
Men sen gick kylaren sönder och bilen kokade en kort stund, den tog nog ingen skada av det och bränsleproblemet fanns innan. Men efter den kokat började lamdalampan att lysa och det påvisar ju att sonden fungerar. Den lyser ej längre och jag fick ingen felkod relaterat till lamdan efter det.
Efter att ha läst lite mer om hur insprutningen funkar kom jag fram till att det måste vara kallluftsventilen som ligger öppen hela tiden, för jag fick efter kokningen en felkod för tempgivaren. Aha tänkte jag! Det är tempgivaren som är trasig kallluftsventilen gör att den kör i "choke" läge hela tiden och därav den höga förbrukningen.
Men det visade sig att min bil inte har någon kalluftsventil eller tempgivare utöver den som sitter inskruvat i motorn, iaf kan jag inte hitta någon.
Så vad kan det vara? Jag är desperat! Jag köpte denna just för jag vill kunna fixa allt på den själv. Så jag vill ej lämna in den på verkstad, de kommer ändå bara byta fel del och ta 5500:- betalt för det och säga att det är fixat och sen kommer jag måsta lämna in den igen och det kommer kosta mer.
Och bilen är i kanonskick annars, inge rost alls nästan. Verkligen synd och skam.
Jag behöver råd! Hur går jag vidare? Vad kan jag ta som nästa steg i felsökningen? Funderar på att köpa en multimeter och försöka mäta signalen från lamdan igen ifall det kanske kan va den trots allt, men det känns inte troligt.
Jag postar bilder direkt på begäran om vad ni vill titta på!
Har precis köpt en Volvo 245 1993 med B230FD motor (Samma motor som B230F fast med EGR och Pulsair. 111 hk.)
Ägaren sa att "den är törstig" när jag köpte den, men jag antog att han menade det som det allmänna faktumet att volvo 240 är lite törstiga.
Men den här drar extremt mkt soppa! =( Jag har mätt till att jag kommer 25-30 mil per tank (60liter).
Den drar alltså strax över 2 liter milen, det gör ont att använda bilen, man ser nästan hur bränslemätaren rör sig nedåt.
Och jag har försäkrat mig om att det inte läcker bensin heller vilket jag nästan skulle gissat annars.
Men jag kan inte komma på vad som är fel! Har bytt alla filter och bytt olja. Det hade föregående ägare också provat märkte jag.
Inga felkoder på varesig uttag 2 eller 6. Bara 1-1-1or
Bilen går bra tycker jag, detta är visserligen den första volvon jag kör och har bara kört en gammal vw polo-84 tidigare och den var ju inte pigg direkt så den går som ett skott tkr jag, men det är väl relativt kanske? =)
Jag trodde först efter att ha läst massa på internet att det måste vara lambda sonden som är trasig, läste att den kan gå sönder och ej ge nån felkod ifall den är jordad hela tiden eller dyligt och hamnar då i nått läge där den ger hög bränsleblandning hela tiden.
Men sen gick kylaren sönder och bilen kokade en kort stund, den tog nog ingen skada av det och bränsleproblemet fanns innan. Men efter den kokat började lamdalampan att lysa och det påvisar ju att sonden fungerar. Den lyser ej längre och jag fick ingen felkod relaterat till lamdan efter det.
Efter att ha läst lite mer om hur insprutningen funkar kom jag fram till att det måste vara kallluftsventilen som ligger öppen hela tiden, för jag fick efter kokningen en felkod för tempgivaren. Aha tänkte jag! Det är tempgivaren som är trasig kallluftsventilen gör att den kör i "choke" läge hela tiden och därav den höga förbrukningen.
Men det visade sig att min bil inte har någon kalluftsventil eller tempgivare utöver den som sitter inskruvat i motorn, iaf kan jag inte hitta någon.
Så vad kan det vara? Jag är desperat! Jag köpte denna just för jag vill kunna fixa allt på den själv. Så jag vill ej lämna in den på verkstad, de kommer ändå bara byta fel del och ta 5500:- betalt för det och säga att det är fixat och sen kommer jag måsta lämna in den igen och det kommer kosta mer.
Och bilen är i kanonskick annars, inge rost alls nästan. Verkligen synd och skam.
Jag behöver råd! Hur går jag vidare? Vad kan jag ta som nästa steg i felsökningen? Funderar på att köpa en multimeter och försöka mäta signalen från lamdan igen ifall det kanske kan va den trots allt, men det känns inte troligt.
Jag postar bilder direkt på begäran om vad ni vill titta på!