Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Sparkz skrev:Jo, på en bil med gaswire behövs ju nånting som gasar åt dig - en vakuumklocka som kopplas med en wire till gasrullen. Plus styrenhet, kontakter på pedalerna osv.

Men från -99 finns ingen gaswire, utan en givare på gaspedalen och ett "intelligent" spjällhus med motor i. Då är det bara att lägga till lite mjukvara som tar över och låter spjället styras av hastigheten i stället för givaren på gaspedalen.

Det är nog så att ett tillbehör "ska" kosta pengar, så det läggs på mjukvaran ist.
Kanske fattar lite dåligt...få se om jag förstått:

1) Jag behöver knappar till ratten, allt annat finns redan i bilen? Knapparna kostar hos volvo 3500 + 600 för monteringssats.
(Är verkligen en liten knappanel att sätta i ratten det enda som volvo säljer över disken för 4100?)
Knappar borde finnas på skroten. Om jag köper knapparna från skroten har jag då all annan hårdvara inklusive kablaget förmonterad i bilen?

2) Jag behöver mjukvara från Volvo. Detta lär vara "billigt"? :???: Grov uppskattning, hur många hundralappar kostar mjukvaran?

(Vill gärna ha farthållare, men gasar hellre själv än slantar upp 4 lappar)

Tack för tålamodet!
Användarvisningsbild
av Loner
Kollat lite med volvo om andra mjukvaruppdateringer och dom verkar vilja ha 500 för jobbet och 250 för mjukvaran (backspeglar)
av Anbo32
Jag hakar på en ytterligare undring; Multifiltret - går det att eftermontera? Jag lär behöva filter, kanaler till detta filter, annan knapp i panelen och kanske en mjukvaruuppdatering. Någon som vet?

Bilen filtret skall in i om det går billigt är en S80 T6 2002.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Grov uppskattning, hur många hundralappar kostar mjukvaran?
Exakt uppskattning: 3550:-

Anbo32: Multifilter sitter som standard från 04, men det går att sätta på äldre bilar med.
av Christian
Som nykomling inom den "stora" Volvo-klassen så undrar jag ved ett Multifilter är för något? Syfte? Är det något att rekommendera?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kupéfilter med kolfilter i. Tar bort avgaslukt och sånt.

Det sitter i värmepaketet över fötterna på passageraren. Tar man bort panelen där ser man ett lock som sitter med fyra skruv, innanför det sitter filtren. Multifiltret är tjockare och sitter framför det vanliga. (Men man använder bara ett i taget)
av chucky72
Er det enkelt å montere rattknappene for radio selv? Eller bør jeg få det gjort på verksted for å slippe å bli slått i hjel av airbag'en? Noen som vet hvordan man gjørt?
Användarvisningsbild
av Whisky
Har fått denna beskrivning skickad till mig: (OBS: har ej gjort det själv, kan därför inte garantera metodens säkerhet eller resultat!)

"Gör bilen strömlös. OBS! viktigt att du har haft bilen strömlös i minst 20min innan du skruvar loss airbagen, kan bli otrevligt annars...

skruva bort airbagen, görs bakifrån ratten, du får vrida ratten 90grader så ser du ett hål, andvänd torx 25 eller om det var 27.
demontera hållare för tutmekanism byt blindpanel mot den riktiga.
det är viktigt att du vänder kabeln åt rätt håll, den är märkt med radio i ena änden & den skall sitta i knappsatsen för radioreglagen"

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]