- mån 15 okt 2012, 12:27
Vilka år ändrar man motorn på D5 2.4D och 1.6Drive samt vilken fördel med de olika årsmodellerna.
Moderator: Moderatorer
Variosboy skrev:Ett verkligt exempel är XC70 D5 som är en 2-liters femma medan XC70 D5 AWD är en 2,5-liters femma. (rätta mig om jag har fel).Nästan rätt, men jag antar att det var en felskrivning. D3 (numer D4) ska det vara! :)
jassa skrev:Då kanske man går på en 2.4D från -10 och uppåt.Är den motorn snålare,piggare än föregångaren?Det kan hända på alla nyare dieslar med partikelfilter och det beror främst på att många köpt dieselbil utan att fundera hur de kommer att använda bilen. En modern "snåldiesel" som mestadels körs korta sträckor med ideliga kallstarter och som sällan kommer upp i ordentlig arbetstemperatur tar stryk och det gäller tyvärr inte bara partikelfiltret. Om bilen används på det sättet ska man nog överväga att köpa en "snål" bensinare istället. Kör man däremot mer varierat och regelbundet och låter bilen komma upp i arbetstemperatur med en viss regelbundenhet, då är de moderna dieslarna svårslagna.
Dragvikten är ju bara på 1200kg men det ändras väl framöver får man hoppas?
Har ju tidigare funderat på 1.6driven men nu hörde jag av en kompis att den sätter igen partickelfiltret pga för låga avgas temperaturer,stämmer det?
jassa skrev:Då kanske man går på en 2.4D från -10 och uppåt.Är den motorn snålare,piggare än föregångaren?Dragvikten för 2,4D MY10 är 1600kg, B-kortsgränsen är dock lägre.
Har ju tidigare funderat på 1.6driven men nu hörde jag av en kompis att den sätter igen partickelfiltret pga för låga avgas temperaturer,stämmer det?
164E skrev:På min V70 2,4D MY10 (manuell) är dragvikten 1800kg och 1200kg med B-kort. Skiljer dock på vilken växellåda som sitter i.I stand corrected! Var nog lite snabb och hade D3/D4 i tanken när jag skrev 1600kg.
jassa skrev:Då kanske man går på en 2.4D från -10 och uppåt.Är den motorn snålare,piggare än föregångaren?Jag har en 2.4D MY10 som Polestar välsignat..
"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]