Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jassa
Vilka år ändrar man motorn på D5 2.4D och 1.6Drive samt vilken fördel med de olika årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varje år i princip har det gjorts förändringar/förbättringar som lett till lägre förbrukning.
Generellt kan man säga ju nyare desto bättre..

Värt att nämna i sammanhanget (något som jag skrivit ganska ofta) är att Volvo någon gång 2010 -om jag inte minns fel-
valde att ändra sitt sätt att ange vilken motor som sitter i bilen.
Man byggde då upp en skala för dieselmotorer från D1-D8 och för bensinmotorer från T1 till T8 där D står för diesel och T står för bensin. Siffran i sin tur anger vilket effektspann en motor är i.

Med andra ord, D5 på en V70 behöver inte alls vara samma som D5 i en XC70 eller en S40 osv.
Till och med är det så att det skiljer på motorn om det är en AWD eller FWD.
Så med andra ord finns det inte längre några motorer som heter D5 osv, det är bara ett sätt att stoppa in motorerna i olika fack.

Ett verkligt exempel är XC70 D5 som är en 2-liters femma medan XC70 D5 AWD är en 2,5-liters femma. (rätta mig om jag har fel).
av Lövet
Stora skillnaden är 2010 när dieselfemmorna uppdaterades ordentligt. 2.4D blev till 175hk och D5 blev dubbelturbo på 205hk. Dessa är mycket tystare än de äldre motorerna och har lägre skatt.
av Linqid
Variosboy skrev:Ett verkligt exempel är XC70 D5 som är en 2-liters femma medan XC70 D5 AWD är en 2,5-liters femma. (rätta mig om jag har fel).
Nästan rätt, men jag antar att det var en felskrivning. D3 (numer D4) ska det vara! :)
av jassa
Då kanske man går på en 2.4D från -10 och uppåt.Är den motorn snålare,piggare än föregångaren?
Dragvikten är ju bara på 1200kg men det ändras väl framöver får man hoppas?
Har ju tidigare funderat på 1.6driven men nu hörde jag av en kompis att den sätter igen partickelfiltret pga för låga avgas temperaturer,stämmer det?
av Gourmand
jassa skrev:Då kanske man går på en 2.4D från -10 och uppåt.Är den motorn snålare,piggare än föregångaren?
Har ju tidigare funderat på 1.6driven men nu hörde jag av en kompis att den sätter igen partickelfiltret pga för låga avgas temperaturer,stämmer det?
Det kan hända på alla nyare dieslar med partikelfilter och det beror främst på att många köpt dieselbil utan att fundera hur de kommer att använda bilen. En modern "snåldiesel" som mestadels körs korta sträckor med ideliga kallstarter och som sällan kommer upp i ordentlig arbetstemperatur tar stryk och det gäller tyvärr inte bara partikelfiltret. Om bilen används på det sättet ska man nog överväga att köpa en "snål" bensinare istället. Kör man däremot mer varierat och regelbundet och låter bilen komma upp i arbetstemperatur med en viss regelbundenhet, då är de moderna dieslarna svårslagna.
Användarvisningsbild
av Guru
jassa skrev:Då kanske man går på en 2.4D från -10 och uppåt.Är den motorn snålare,piggare än föregångaren?
Dragvikten för 2,4D MY10 är 1600kg, B-kortsgränsen är dock lägre.
Har kört DRIVe 2år och knappt 5000mil. Inga problem med partikelfilter men jag kör 12mil 90/110 km/h ett par gånger i veckan. Känner inte av regenereringen även om det syns på momentanförbrukningen. Hade tidigare en V50 2,0D MY06 och där kändes regenereringen på motorgången. Som någon redan nämnt, kör man mindre mil och aldrig långkörningar finns det bättre alternativ än DRIVe.
Användarvisningsbild
av 164E
På min V70 2,4D MY10 (manuell) är dragvikten 1800kg och 1200kg med B-kort. Skiljer dock på vilken växellåda som sitter i.
Användarvisningsbild
av Guru
164E skrev:På min V70 2,4D MY10 (manuell) är dragvikten 1800kg och 1200kg med B-kort. Skiljer dock på vilken växellåda som sitter i.
I stand corrected! Var nog lite snabb och hade D3/D4 i tanken när jag skrev 1600kg.

Enl. instruktionsboken...
V70 2,4D MY10 får dra 1800kg oavsett växellåda.
Samma motor i XC70 (DRIVe) får dock bara dra 1500kg oavsett växellåda.
av Familyman
Jag har en 2.4D MY10 som Polestar välsignat.. :wink:
För mig personligen, så är det en ultimat blandning utav lastkärra/familjebil/"glädjespridare".
Ligger på en snittförbrukning på dryga 0,6l/mil vilket jag känner är hyfsat då högerfoten ibland drabbas hårt utav tyngdlagen.
Den känns inte ett dugg trött och har ett underbart vrid som ibland agerar trevlig lekkamrat.
Du kan ju läsa min ytterst personliga recension utav bilen här: V70 II 2,4D Aut. MY2010(175hk) med Polestar

Mvh
Familyman
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]