Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Ska oljan i växellådan aldrig bytas?? Känns lite konstigt, :???: min pärla har nu gått ca: 18000 mil och det känns som om man kanske skulle byta just in case...Kanske inbillning men den känns inte som förr heller...
av jbl
Självklart så ska du byta oljan. Du kommer garanterat få en bättre smidighet i växlingarna.

Köp Volvo orginal eller Redline MTL.
av martin1g
Jomen jag tänkte väl det... Undrar vad det kan gå på hos verkstaden?? Eller hur krångligt är det att byta själv? Det verkar vara ganska lätt men man ska ju hissa så bilen står uppallad jämn runt om och det är jag lite osäker på...Eller kommer man åt om man kör upp den på en lift? - då blir det ju jämnt..
av Snowroller
Byts växellådsoljan vid "vanlig" service någongång, vid speciellt miltal? Typ 10000 mil?
av JonathanA
Nej, menpå taxibilar byts den mellan 7500-10 000 mil..
Man behöver inte lyfta upp bilen för att byta...
av martin1g
Behöver man inte lyfta den? Beskriv gärna hur!! Det låter ju bra.
av stanze
Lyft upp framvagnen och ställ den på pallbockar.Ställ en lamplig behållare under växellådan.Påfyllnings/nivåpluggen sitter på vänster sida av växelhuset.Skruva loss avtappningspluggen(den nedre)och låt oljan rinna ut i behållaren.När du sedan ska fylla på måste bilen stå helt plant.Fyll på med rätt olja tills den börjar rinna ut ur påfyllningshålet(det övre).Ge oljan tid att stabilisera sig.
av martin1g
Ja , jo ,em grejen är den som jag skrev innen just när bilen ska stå plant, du menar att den inte ska stå upphissad i plant läge utan man kan fylla på när bilen står som vanligt op hjulen??
av stanze
Det har ingen betydelse om den är upphissad eller ej bara den står plant
av martin1g
Jo, men kommer man åt alla påfyllningspluggar?? Kommer inte ihpg hur det beskrivs i Haynes-manualen, får väl kolla igen men är det fysiskt möjligt?
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]