Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mk1975
Hallå, alla kära Volvoexperter;)
Har hållt på och lurat på alla trådar angående havererade toppar och packningar, för nu är det kris!
Jag har en V70-00 2.4, häromdagen hoppade som bekant kylarslangen av nertill på kylaren och allt vatten försvann! Kan låta som Sveriges mest använda bortförklaring och ursäkt, men de va såklart min kära flickvän som skulle lämna barn på dagis och då hände det. Ett panikslaget telefonsamtal kommer till mig ifrån henne om hur hon ska bära sig åt för o lösa situationen? Skickligt nog lyckades hon snappa upp mina instruktioner och hon lyckas lokalisera slangen och få tbx den på kylaren med ett buntband, varpå hon fyllde upp expansionkärlet med ca 2liter vatten. På väg hem ca 3km ifrån vårt hus hoppar slangen av igen, men hon kör på ändå med ett vakande öga på tempmätaren.
När jag väl kom hem så slängde jag ditt en ny slangklämma, fyllde upp kylsystemet efter konstens alla regler. När jag startade motorn för lufta systemet så tenderade den till o hacka lite och gå orent i början, men efter typ 30-40sek så gick den som den skulle. Tog en provtur och allt verkade frid o fröjd. Gick ut o testade 2timmar senare, och bilf-n började hacka och skaka igen som förra starten, såg vitröken i startögonblicket och tankarna for "jaha, de va den toppen.." men ändå så gick den bra efter ca 30-40sek. Kollade oljan, såg bra ut. Vattennivån okej, men ett enormt tryck i kärlet "skumt..". Låg och läste alla trådar igår och bestämde mig för o undersöka saken närmare idag, sätter i nyckeln och vrider om, motorn gick knappt ett halvt varv! Fram med verktyg, ur med tändstiften, upptäckte att 2,3,4 cylinder var helt vattenfyllda "suck". Tog min sugspruta och sög upp allt vatten och bilen gick igång..?
Men nu till min undran, hur troligt är det att bara att topplockspackningen har gått? Eller att hela toppen har krackelerat?
Om så sistnämnda, vad skulle bilen vara värd som reservdelsbil om man säljer den? (köptes för en månad sen för 17500:- ingen rost, 35.000mil)
Jag hoppas ju såklart på det förstnämnda, för då får jag ta en tur till "Kyrkan(Biltema :D )" o shoppa loss lite, slippa ungar o kärring och få mysmeka lite :lol:
av mk1975
Lucif3r skrev:Ang värdet som reservdelsbil - 5-6000kr om du har tur.

Verkar ju dock som att det är packningen som gett upp, och kylarvätska tränger in i förbränningsrummet samt bildar övertryck i kylsystemet.
Ungefär likadant som min 855a beter sig. Luktar det nå avgaser ur expansionskärlet?
Jadå, man ser till o med att det ryker lite. Men om jag omformulerar frågan litegrann, hur vanligt eller ovanligt är det att toppen spricker?
Jag kan ju förståss riva skiten o kolla, kan ju bara förlora massa tid och jobb. Om så är fallet, då går den ändå iväg som reservdelar..
av *pettson*
Det är varken packning eller topp som gått hädan.
MEN för att åtgärda det hela måste du byta packning och framförallt skruvarna till topplocket.
Det som händer är att dom 6 mittersta skruvarna som för övrigt är sträckskruv. Längdar sej i värmen. Du får då inte längre något fördraget moment över packningen och vattnet väller in. Packningen är garanterat hel i övrigt.

Åtgärd: Plocka isär, gör rent. Byt packning. Byt ALLA skruvarna. Dra med angivet moment på angivet sätt. Plocka ihop och njut många många mil till.

Det går givetvis att göra mera saker när toppen är borta men det är allt du behöver göra för att ha åtgärdat problemet.

Ett tips för ett problem som KAN ha uppstått: Du kan få byta främre lambdan beroende på om den spruckit invändigt eller inte.
Den uppskattar INTE vatten när den är varm helt enkelt.
av mk1975
*pettson* skrev:Det är varken packning eller topp som gått hädan.
MEN för att åtgärda det hela måste du byta packning och framförallt skruvarna till topplocket.
Det som händer är att dom 6 mittersta skruvarna som för övrigt är sträckskruv. Längdar sej i värmen. Du får då inte längre något fördraget moment över packningen och vattnet väller in. Packningen är garanterat hel i övrigt.

Åtgärd: Plocka isär, gör rent. Byt packning. Byt ALLA skruvarna. Dra med angivet moment på angivet sätt. Plocka ihop och njut många många mil till.

Det går givetvis att göra mera saker när toppen är borta men det är allt du behöver göra för att ha åtgärdat problemet.

Ett tips för ett problem som KAN ha uppstått: Du kan få byta främre lambdan beroende på om den spruckit invändigt eller inte.
Den uppskattar INTE vatten när den är varm helt enkelt.
Okej, de där lät verkligen smutt :-)-) Kan då släppa alla tankar med o ha en bil isärplockad i en månad, toppen på avplaning, ventilbyten etc.
Låter som en förebyggande åtgärd av våra svenska ingenjörer, de där med sträckbara bultar. Men låt oss säga man skulle fuska lite, och bara byta bultarna? Bara för o få det tätt? Jag vet att det låter riktigt oseriöst..Men du vet, inte jag som kör den..
av *pettson*
Det är såhär att det är gott om fantasier kring vitblockare. Det är inte så att dom är annorlunda konstruerade utan snarare är det så att dom kom med riktig verkstadsinformation. På så sätt kan dögrävare och diverse pack hålla sej för skratt.

Vi börjar med planing. En bra ide på alla topplock rätt utfört. Ett par småsaker bara.

MAX man kan plana en topp är 0,25mm från och det att den är helt ny. Det kräver en uppmätning med andra ord. Det är inte bara att plana.
Sen var det så att den får vara 0,5mm bågnad på längden och 0,3 på bredden utan att det är fel på toppen. Den får alltså vara mera bågnad utan åtgärd, än den någonsin sedan ny får planas.
Här skriker nu vän av ordning att plant ska det vara annars är det fel. Vän av ordning har FEL. Men kanske är det häftigt att betala fett för en onödig åtgärd som faktiskt OFTA inte är utförd, men som du som kund betalat för.
Det finns en särskild anledning till att man drar ett topplock i den ordningen man gör. Den iden uppkom av någon speciell anledning. Det var INTE för att det är häftigt. Baktanken är att man alltid drar ifrån mitten och utåt för att material ska kunna röra sej utåt. Det görs inte bara på toppar utan överallt där man momentdrar.
Åter till planing då för dom som fortfarande står i tankarna. En god ide är att fundera på hur ett par kamaxlar går. Vill dom gå rakt eller vill dom gå i bågform?
8 av 10 topplock som planas, planas fel, totalt fel. Man vänder på locket, planar till det hela och vips är livet gott igen. Förutom att nu botten är plan och överdelen fortfarande är bågformad. Det kan ställa till rejält med problem i framtiden när det gäller slitage, eller i värsta fall kan kamaxlarna gå av med tiden.
Vän av ordning rycker på axlarna och ler i mjugg. Det kanske bara är 2 tiondelar ju. Exakt. Prova och se hur mycket 2 tiondelar är när du ska vrida runt en stålkam i det lagerläget. Det är enormt mycket.
Hur ska toppen planas då? Enkelt. Den ska läggas upp o ned, förspännas med exakt det moment den ska dras med mot toppen. Fast i det här läget spänns den upponed mot bordet. SEN ska den mätas. Är den fortfarande skev ska den planas. Dom enda gånger man planar toppen seriöst är om man gjort reparationer på den så packningsytan måste återställas. Eller om man i övrigt har sådana skador att man måste det. I normalfallet tar man ett bra långt och finkornigt bryne. Dränker det i diesel. Så börjar man bryna toppen. Den blir riktigt fin med minimal avverkning. Glöm inte att hela tiden doppa och tvätta brynet i dieseln. Anledningen till dieseln är att aluminiumkornen släpper ur brynet.

Så se över det hela med brynet. På med ny packning. Nya skruvar. Momentdra seriöst och problemet är väck.
av mk1975
Helt otroligt med såna här forum! Det är som o få kontakt med ett orakel:) Ja nu är det bara ta kärran till operationsbordet och köra igång. Haynesboken tillhanda, packningssats, skruvar och lite annat. Ni är helt guld, TACK ska ni ha för alla svar jag fått;) En sista fråga, nåt bra förslag på vart man ska inhandla grejerna? Vet inte om "Kyrkans" utbud funkar? Jag menar, det känns som ett ganska stort ingrepp som ska göras och då bör man väl ha rätt komponenter? Hursomhelst, börjar skruva på Lördag. Återkommer med den upplevelsen :wink:
av virtq
http://www.skruvat.se/Packning-topplock-P11246.aspx
http://www.skruvat.se/Topplocksbult-P10214.aspx

Tror inte det behövs så mycket mer men ventiltätningar kan ju vara bra att byta samtidigt kanske.
http://www.skruvat.se/Ventilpackning-P12834.aspx

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]