I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Har till slut gått över mina principer och skaffat en Volvo med kamrem, nämligen en 945 GL ´91, bara kört Amazon tidigare. Men iaf, FB´n är ju inte direkt någon vildsint sak har jag märkt, däremot stark. Men lite mer effekt vore ju helt klart kul, och eftersom större spridare, rätt fet intercooler, nyrenoverad Garret T28 (hänger med upp till 300hk strecket) och lite annat smått och gott från tidigare projekt så är ju valet av trimningsmetod ganska självklar... Och nu pratar jag inte om 15 åringen som sitter och drömmer på zatzy eller garaget och att trimma sin mammas 740 GL lite, han ska bara ha 800 hästar, utan nu snackar vi ungefär att nå effekten av en chippad fulltryckare, dvs runt 200.
Jag är lite halvdåligt insatt på dessa motorer, men har inte den här samma sprut som 940 turbo?
De är nu ni ska rätta mig om jag har fel, men OM det öht är möjligt, skulle de gå inhandla ett chip till en fulltryckare, säg ett BSR steg 1, och helt enkelt bara chippa originalboxen? Ja jag vet jag måste byta spridare osv också, LMMen borde väll klara av 60-70 extra hästar?

Alla tips från ni som provat trimma B230 motorer förr mottages tacksamt, för jag är helt klart långt ifrån påläst om dessa motorer
Spridarna är inte samma. Du behöver större. Spridarna till turbon är lågohmiga. Ska du köra på E85 behövs ännu större spridare.
Utöver spridare skiljer även kompet rätt rejält mellan sugmotor och turbo.
Du kommer aldrig komma upp i "fulltryck effekt" utan att bygga om motorn till motsvarande turbo. Eller ja, visst kan du komma upp i fulltryck utan att bygga om motorn - men inte speciellt länge. :roll:
När jag gick i samma tankar så blev jag informerad att denna mtoor kommer bli att spika redan runt 0.2-0.3 bar :/

Sen har du ju även problemet att du kommer bli tvungen att återställa motorn inför varje besiktning (samt riskera att när som helst åka fast i en flygande).

Ska du turbo-konvertera är det smartare att köpa en turbo-motor och skifta istället. Det är inte så speciellt mycket mer jobb, förutom själva i/ur lyftet, än att turbokonvertera. Du kan då även regbesktiga bilen och köra utan oro att bli stoppad i en flygande :)

OM du bestämmer dig för att byta motor så föreslår jag dig att köpa en LTT motor (B230FK) och regga med den. Varför? Mindre effekt på pappret = billigare försäkring :)
Du kan sen bara byta tryckklocka till en från en fulltryckare, och få ut samma effekt. Det är väl några småsaker som skiljer FK och FT åt, men i det stora hela är dom likadana.
Lucif3r skrev:Utöver spridare skiljer även kompet rätt rejält mellan sugmotor och turbo.
Du kommer aldrig komma upp i "fulltryck effekt" utan att bygga om motorn till motsvarande turbo. Eller ja, visst kan du komma upp i fulltryck utan att bygga om motorn - men inte speciellt länge. :roll:
När jag gick i samma tankar så blev jag informerad att denna mtoor kommer bli att spika redan runt 0.2-0.3 bar :/

Sen har du ju även problemet att du kommer bli tvungen att återställa motorn inför varje besiktning (samt riskera att när som helst åka fast i en flygande).

Ska du turbo-konvertera är det smartare att köpa en turbo-motor och skifta istället. Det är inte så speciellt mycket mer jobb, förutom själva i/ur lyftet, än att turbokonvertera. Du kan då även regbesktiga bilen och köra utan oro att bli stoppad i en flygande :)

OM du bestämmer dig för att byta motor så föreslår jag dig att köpa en LTT motor (B230FK) och regga med den. Varför? Mindre effekt på pappret = billigare försäkring :)
Du kan sen bara byta tryckklocka till en från en fulltryckare, och få ut samma effekt. Det är väl några småsaker som skiljer FK och FT åt, men i det stora hela är dom likadana.
Tack för svaren, Erikn, jag behöver ju inte använda just turbons spridare, har ett par högohmspridare som flödar fullt tillräckligt för mina behov.
Men spikar den redan vid 3 hekto kändes de ju duktigt ovärt att ens prova, eller ja visst, de går ju riva eländet och byta kolvar, göra en ordentlig kompsänkning osv, men då blir de ju ingen billig enkel överladdning längre. Men jag ska se hur länge motorn går, jag är lur på att den snart lämnar in, en kolv låter sedan ett par år tillbaka, så frågan är om den gillar lite mer aktiv körstil motför fiskörningen den är van

Jo jag vet de skiljer rätt lite mellan FK och FT, så risken är nog ganska stor att jag gör så, reggar med B230FK, den dagen FBn lämnar in, om den nu gör de...
Kompressionen är inga bekymmer, speciellt inte om du ändå ska köra på E85. Däremot så kan man få prova sig fram lite vad gäller laddtryck, speciellt om man inte skaffar turboboxar. Det går nämligen alledes utmärkt att köra utan sänka kompressionen bara man har vettigt tändläge.
Marlboroman skrev:Kompressionen är inga bekymmer, speciellt inte om du ändå ska köra på E85. Däremot så kan man få prova sig fram lite vad gäller laddtryck, speciellt om man inte skaffar turboboxar. Det går nämligen alledes utmärkt att köra utan sänka kompressionen bara man har vettigt tändläge.
E85 var inte tanken, då jag gärna slipper köra 6 mil för att tanka, motför 100 meter, utan de skulle helt enkelt provas lite lätt, för nog vet ja ju att jag inte kan hänga på en HX40 och ladda skiten ur den utan att göra nått drastiskt åt vissa interna motordelar :P

Blir ju lite konfunderad, så nu kommer den dumma frågan, Är det lönt prova överladda den här öht? Om man nu skulle ha turbons boxar, alt prova peta in ett FT chip i original boxen OM de nu går, men kanske blir billigare att inhandla en turbobox från skroten?
Lucif3r skrev:Eller så slår du på stort och hinkar ner en B5234FT :mrgreen:
Jo visst skulle de gå, men dels kostar de ju några kronor mer, sen är de ju betydligt mer jobb att få den att funka i 945an min :P men helt klart vore de ju en rolig motor att stoppa ner
Landin skrev:
Jo visst skulle de gå, men dels kostar de ju några kronor mer, sen är de ju betydligt mer jobb att få den att funka i 945an min :P men helt klart vore de ju en rolig motor att stoppa ner
Hehe jo det är ju det.. Sitter själv i tankarna och utföra ett sånt bygge... Har räknat lite som hastigast på vad delar skulle kosta. Hittills är jag uppe i 15k :roll:
Men då har jag en komplett 855 T5 att plocka motor osv ifrån (bortsett från att motorn behöver renoveras, ej inräknat i dom nämnda 15k). En bil att stoppa ner allt detta i vore ju kanske bra också :P

Så mja, lite dyrt är det kanske :roll:

Men iaf, om du har en turbo liggandes är det väl bara att prova. Jag skulle nog köpa en turbo box istället för att chippa den du har dock. Lättare att skifta inför besiktning osv.
Lucif3r skrev:
Landin skrev:
Hehe jo det är ju det.. Sitter själv i tankarna och utföra ett sånt bygge... Har räknat lite som hastigast på vad delar skulle kosta. Hittills är jag uppe i 15k :roll:
Men då har jag en komplett 855 T5 att plocka motor osv ifrån (bortsett från att motorn behöver renoveras, ej inräknat i dom nämnda 15k). En bil att stoppa ner allt detta i vore ju kanske bra också :P

Så mja, lite dyrt är det kanske :roll:

Men iaf, om du har en turbo liggandes är det väl bara att prova. Jag skulle nog köpa en turbo box istället för att chippa den du har dock. Lättare att skifta inför besiktning osv.
Såg att för ca 2500 har jag både bränsle och tändbox från FTT, beggat då, turbon har jag som sagt, och den är dessutom nyrenoverad, bara gått ca 4-5km, ny oanvänd wg klocka, jag har intercooler, dump, silikonslang, spridare, det jag saknar är material att bygga tryckrör och avgassystem av och oljeslangar till turbon, men inget av de är svårt att ordna, ja sen ett grenrör såklart, men de hade jag tänkt smida ihop själv... så egentligen ska de "bara" monteras, så för under 5 så bör jag ha en fungerade turbobil. Om jag tänkt och räknat rätt
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]

Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]