Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Det stämmer, jag har inte domkraft i min nuvarande heller. Däremot hade jag låsbara muttrar. Efter att ha dragit hylsan en gång och muttern en annan har jag nu tagit bort dessa helt. Min BMW återförsäljare sa själv att det det fanns en hel del att önska när det kommer till dess kvalitet.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Varför ska man ha massa verktyg i bilen?
Hade det för 30 år sedan i mina gamla oplar men knappast i nyare Volvo.

Sedan medskickade domkraften, den hör till reservhjulet. Knappast ofta man byter det och för enstaka byte håller domkraft och verktygen.

Köper man en bil med väldigt mycket verktyg medskickat skulle jag bli orolig. Speciellt om där ligger ståltråd och eltejp.

Har dock kompletterat min volvo med ett par filtar, en räddningsväst och par arbetshandskar ifall man kommer till en olycksplats.
Filtar kan vara användbara på en olycksplats.
Filtarna (IKEA) är även bra om man ska transportera prylar och är rädd om dem och bilens inredning.

Finns även en bogserlina där och är ifall jag eller någon annan kanar i diket till vintern och behöver ha hjälp att komma på vägen igen.

Tycker det är bra att volvo lagt pengarna på kvalitet och säkerhet istället för på verktyg.
av AndS
Kör minst ett hjulbyte/år med original domkraft, modell -08, och lossar muttrarna med original nyckel. Det enda extra är en bit från ett laminatgolv på 200*200mm under domkraften. Har nog inte använt några andra verktyg på bilen sedan den inköptes.
Användarvisningsbild
av Guru
Verktyget är dåligt. Minns dock inte om det var designen som var kass eller om det var leverantören som inte håll kvaliten. Bara åka till ÅF och få ett nytt. Om du har en ÅF värd namnet alltså, annars är det nog slöseri med tid.
Användarvisningsbild
av Vojje
Ringhede skrev:Varför ska man ha massa verktyg i bilen?
Tycker det är bra att volvo lagt pengarna på kvalitet och säkerhet istället för på verktyg.
Det är knappast frågan om att ha "massa" verktyg utan att de verktyg som ligger där går att använda istället för att bara ta plats.
Det är synd att Volvo lagt pengar på värdelösa s.k. verktyg när de istället behövt förbättra sin kvalitet.
Ett sätt är att ta 330500:- för bilen så att ägaren slipper ränna runt i biltillbehörsbutiker på sin fritid.
av perhall
Tycker också det är konstigt att byta märke på grund av dålig kvalitet på verktygen. Körde i veckan en längre tur i en ny 520dT och det var, förutom den klena motorn, en fantastisk bil på många sätt. Men dörrarna lät väldigt burkigt när man stänger dem, klart sämre än e39 och faktiskt sämre än e60/e61. Ändå vill jag mycket hellre ha en F01 än en V70... (dock ej med 20d-motorn som är lika slö som min T4...)/PH
av Lövet
Att en 5-stjärnig bil skulle vara säker och en 4-stjärnig livsfarlig - tja då har man inte förstått hur NCAP fungerar. En bil kan vara 4-stjärning med exakt samma krockresultat som en 5-stjärnig på grund av att den saknar bältesvarnare, att fotgängare kan göra sig illa på motorhuven osv. Det fysiska säkerheten kan vara exakt samma och ändå få en stjärna mindre.

Volvos originaldomkraft använder jag aldrig. Den tappade ner min S40N på asfalten när gängorna kollapsade. Hade lyckligtvis fått på 2 hjulbultar.
Användarvisningsbild
av Guru
Nu ska vi inte glömma att de allra flesta Volvokunderna aldrig ens skulle tänka tanken att byta däck själva över huvud taget. I den mån de ens byter mellan sommar/vinterdäck. Därav "nödsituationsnivån" på verktygen. Någon skrev att man istället åker till Biltema och köper verktyg. Funkar garanterat för de flesta av oss men inte för däckverkstaden, dom satsar nog på ännu bättre kvalitet på sina verktyg. Nu säger jag inte att Biltemas grejer är skit men ni fattar vad jag menar. Hemmapularen klarar sig med en billig skruvdragare medan snickaren skulle skratta/gråta/svära över samma verktyg. Samma sak med rekonditioneraren. Man anpassar nivån efter behov!

Bilindustrin är en extremt utsatt branch när det gäller vinstmarginal och ALLA kostnader granskas in i minsta detalj. Någon skrev, Volvo borde lägga 20kr på bättre verktyg. Du ska bara veta att om man hittar ett sätt att sänka kostnaden med 3kr per bil så hoppar bönräknarna jämfota och klappar händer. Ska du be om 20kr för ett förbättrat hjulskruvsverktyg kan du lika gärna be om en batteriskruvdragare när du ändå är igång, svaret lär bli det samma!

Oavsett så ska verktyget inte gå sönder ändå men som jag skrev tidigare, kvittera ut ett nytt (bättre) på garantin.
Användarvisningsbild
av Vojje
Guru skrev: Du ska bara veta att om man hittar ett sätt att sänka kostnaden med 3kr per bil så hoppar bönräknarna jämfota och klappar händer. Ska du be om 20kr för ett förbättrat hjulskruvsverktyg kan du lika gärna be om en batteriskruvdragare när du ändå är igång, svaret lär bli det samma!
Vem släppte fram ekonomerna i beslutsfattande ställning?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]