- mån 15 okt 2012, 08:24
Då min V70-05 2,5T (5-vxl) var ny var det problem med att växla. Det var trögt och 3:an föll ibland ur då kopplingen släpptes.
Till att börja med byttes lamellen.
Detta hjälpte inte, men beskedet från Bilia var att det var "normalt". 3:an föll ur en gång av tretti kanske, så det var inte helt enkelt att påvisa.
När Bilia inte ville hjälpa till så ringde jag till Volvo Car i Gbg. Där var problemet välkänt. Jag vill minnas att servicekillen benämnde fenomenet som dubbelstegning. Orsaken skulle vara att Volvo haft problem med att synkringarna inte hållt och att de därför på senare år dubblerat dessa på de lägsta växlarna. 2:an och 3:an skulle jag gissa. När 3:an lades i synkade den upp på första ringen men hindrades av nästa ring att gå i ordentligt ingrepp. Hur som helt ordnade han så att en ny låda skickades till den Biliaverkstad jag talat med tidigare och de bytte den därefter. Problemet försvann och även det skramlande ljudet på tomgång som sägs vara ett skönhetsfel och bero på axialspelet i någon av axlarna.
Servicekillen frågade efter hur långt bilen hade gått. Jag fick dock inte klart för mig om detta var för att dubbelstegning kan uppstå efter ett antal mil eller om det försvinner. Bilen var nästa ny, så jag gissar på det senare.