Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolle83
Hur det gått för er? Jag har ett liknande problem med min V70R -06. Problemet är att jag rätt ofta har svårt att få i 3ans växel. Den går i "halvvägs". Känns som att det är 2 lägen den ska igenom innan växeln är i och när den krånglar så fastnar den i första läget. Det jag kan göra är att antingen tvinga igenom den eller som jag alltid gör är att lägga ur den i neutral och försöka igen. Har bytt växellådsolja men det har inte hjälpt. Vet inte om det är skit bakom ratten eller om det är något strul med lådan. Vad tror ni? Vad har man för garantier på en 06a som strax rullat 14.000 mil?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
TS har nog fixat det för 3,5 år sedan ;)

Om du nyligen köpt bilen hos en firma så kan du åberopa konsumentköplagen, om felet uppkommit inom 6 månader anses det vara ursprungligt, så i det läget är det bara för firman att fixa.
Maskinskadeförsäkringen möjligtvis, men villkoren brukar vara max 6 år eller 10000 mil.
av svda
Då min V70-05 2,5T (5-vxl) var ny var det problem med att växla. Det var trögt och 3:an föll ibland ur då kopplingen släpptes.
Till att börja med byttes lamellen.

Detta hjälpte inte, men beskedet från Bilia var att det var "normalt". 3:an föll ur en gång av tretti kanske, så det var inte helt enkelt att påvisa.
När Bilia inte ville hjälpa till så ringde jag till Volvo Car i Gbg. Där var problemet välkänt. Jag vill minnas att servicekillen benämnde fenomenet som dubbelstegning. Orsaken skulle vara att Volvo haft problem med att synkringarna inte hållt och att de därför på senare år dubblerat dessa på de lägsta växlarna. 2:an och 3:an skulle jag gissa. När 3:an lades i synkade den upp på första ringen men hindrades av nästa ring att gå i ordentligt ingrepp. Hur som helt ordnade han så att en ny låda skickades till den Biliaverkstad jag talat med tidigare och de bytte den därefter. Problemet försvann och även det skramlande ljudet på tomgång som sägs vara ett skönhetsfel och bero på axialspelet i någon av axlarna.

Servicekillen frågade efter hur långt bilen hade gått. Jag fick dock inte klart för mig om detta var för att dubbelstegning kan uppstå efter ett antal mil eller om det försvinner. Bilen var nästa ny, så jag gissar på det senare.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]