Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hassehorn
Kära kollegor
skall plocka ned vinkelväxeln på min V70R awd -98 aut. och behöver lite tips: har plockat av hö drivaxel frågan är hur mkt som skall plockas ned. Är det klokt att ta ner hela motorramen för åtkomlighetens skull? Något annat man skall tänka på vid separering/ återmontering av aut. lådan och vinkelväxeln etc
Hans Svensson
Användarvisningsbild
av ketto
Är ju ganska trångt uppe på vinkelväxeln för att komma åt dom övre bultarna som sitter där! Har för mig man kom åt bultarna hyfsat bra via motorutrymmet. Den stora slangen till turbon kan du demontera för att komma åt!

Märk upp medbringare på vinkelväxel/kardan med en vit märkpenna innan du demonterar kardan från vinkelväxel.

Byt hylsan när du har allt nere, har du tur följer den med vinkelväxeln istället för att finnas kvar på axeln vid växellåda!
av hassehorn
Tack för tipset! Nu är vinkelväxeln nere. Tog de två övre bultarna med en nr 14 startmotornyckel. Hylsan sitter kvar plockade bort låsringen men den verkar sitta hårt. Tips på hur man går vidare med det mottages tacksamt. Frågan är vad som avgör om hylsan är sliten eller ej de yttre splinsen mot vinkelväxeln verkar ok är det de inre mot lådan som brukar gå?
Hans
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]