Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HyperOskar
Hej jag har en volvo 850 -94 2,5 10v

Har märkt att gummitätningen med metallöverdrag som sitter mellan grenröret och katalysatorn läker , på volvo skulle dom ha 3,200:- för att byta grenrör med gummitätning och en packning.

På blocket har jag hittat begagnade grenrör och min första fråga lyder; Passar alla grenrör med gummitätning från årsmodell 92 - 97 ?.

Och min andra fråga lyder ; Är det svårt att byta själv ? , såg att det såg trångt ut , men man behöver väll inte lyfta ut motorn ?.

Hittade nyss ett 850 GLT extractor rör för 500:- .. vad är extractor igentligen ?.. visst får man mera effekt med ett sånt ?.

Mvh Oskar
av el-anders
Det är ingen gummitätning, det är ett flexibelt veckat metallrör. Köp en Haynes rep.hand bok från Biltema för 200:- där finns en bra beskrivning hur man byter grenrör.
Jag skulle väl kunna skriva av texten här. Men 200:- är väl investerade pengar. När du har köpt boken så har du sen den viktigaste informationen angående de flesta reparationer.
Anders
av HyperOskar
Roger that =) .. men hur är det med grenrören från andra 850 modeller ?.. typ GLE , GLT osv , passar alla dem till min ?. SÅ att jag inte går o köper mig ett grenrör o så passar det inte.
av el-anders
Vet ej om de andra passar. Men 2,5 10vent. är ju den mest sålda motorn så det borde vara lätt att få tag i ett.
Det finns ju "pirat" "flexrör" på biltema men då måste man vara bra på att svetsa rostfritt, om det nu är
rostfritt eller nån annan typ av trögrostande metall?
Vet inte hur biltemmas flexrör håller? Nån som provat?
av el-anders
Den andra frågan: Vad är ett extraktorrör? Man kan nog kalla Volvos rör för ett extraktorrör. 5 lika långa avstämda rör kvalar nog in för att kallas extraktorrör.
Det här är en hel vetenskap där man använder avgasernas pulser så att pulserna hjälper varandra att, så att säga "dra varandra ur grenröret" istället för att som på värsta exemplet: en gammal V8 där avgaserna från ena cylindern blåser in i en annan närliggande cylinder och hindrar den cylindern från att tömmas på avgaser.
Å andra sidan en trimmad V8 bluddrar ju rätt skönt bla. på grund av den här effekten.
Jag hade en kompis som trimmade motorer som kunde föreläsa i timmar om det här.
Nu för tiden kan man avsluta föreläsningen med ett kort " köp en turbo".
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag vet inte vilket som sitter var, men det finns några olika grenrör. Både gjutjärn och svetsade stålrör.
av HyperOskar
Okej , tack för alla svar :) .. hittade mig ett grenrör nyss. Men jag ska först kolla om det jag har går att e.v svetsa till.

MVH Oskar
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]