Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rd350
Nån som har erfarenhet av en enpelarlyft från Nordlift som heter dr-2500? Ska eventuellt köpa en sådan för en massa pengar.....Lyften är från 2001.
av *pettson*
rd350 skrev:Nån som har erfarenhet av en enpelarlyft från Nordlift som heter dr-2500? Ska eventuellt köpa en sådan för en massa pengar.....Lyften är från 2001.
Bortsett ifrån att dom utgått ifrån marknaden, bland annat toolstrade sålde dom, så är det väl en vanlig lyft. Några massa pengar är den inte värd hur man än gör, det är trots allt en vanligt skruvlyft. Därför bör du heller inte betala en massa pengar. Men sen är väl frågan fri iochförsej om hur mycket som är en massa pengar.
Om lyften är väldigt fin och väldigt lite använd kan den väl betinga ett värde av låt säga 5-8000kr mera än så är ocker efter alla dessa år. Dom liksom andra begagnade lyftar säljs däremot till priser normalt sett som överstiger kilopriset på guld. Reservdelspriserna på skruvlyft är även det ocker. En muttersats brukar betinga runt 5000kr.

Det går alltså att köpa en helt ny helhydralisk tvåpelare idag för 14000kr ink moms om man nu inte kräver ett italienskt eller tyskt märke eller liknande.
Fördelen med den typen är att det går att köpa vilken hydralkolv som helst som håller samma storlek. Även elmotor och pump går att använda precis vadsomhelst.
Det gör att reservdelsmarknaden plötsligt blev mera öppen.
av rd350
Lyften är i nyskick och använd i ett hobbygarage sen ny (känner ägaren) tyckte därför det var vettigt att lägga pengar på den istället för en ny "kines". Har själv aldrig jobbat med en sådan lyft, tänkte om det fanns uppenbara för eller nackdelar med den. Blir mest bakhjulsdrivna vagnar på den.
av *pettson*
rd350 skrev:Lyften är i nyskick och använd i ett hobbygarage sen ny (känner ägaren) tyckte därför det var vettigt att lägga pengar på den istället för en ny "kines". Har själv aldrig jobbat med en sådan lyft, tänkte om det fanns uppenbara för eller nackdelar med den. Blir mest bakhjulsdrivna vagnar på den.
Ja det är upp till var och en vad man vill lägga pengar på. Kines eller inte är dock inte grundfrågan. Frågan är vad det kostar den dagen reparation krävs. Då står det mellan skruvlyft och hydrallyft bara. Det är reservdelsmarknaden som är mycket begränsad för skruvlyftar. Alltså delar finns, men bara på vissa ställen och till ohumana priser.
Fördel: Tar mindre plats. En sida helt öppen
Nackdel: Brukar bli svårjobbad på grund av sin konstruktion. Iallafall upplevde jag dom så när jag hade det. En sida blir blockerad helt enkelt. Man borde uppleva tvåpelare som två sådana blockeringar men det gör man däremot inte av någon anledning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En annan fördel med 2-pelare är ju att det är "öppet" under bilen, så byta saker som t ex avgassystem blir ju mycket smidigare.

Har man platsen bör man absolut satsa på 2-pelare istället, även om man vid inköpet inte planerar att använda den till så mycket.
av rd350
Så har jag också tänkt men så sprang jag på den här lyften som såg väldans rejäl ut och dessutom spar jag mycket plats med den. Mest undrande om det fanns nån uppenbara standardfel på just dessa lyftarna, tex reservdelar som inte finns eller annat. Verkar ju dock bra med tillverkning i Finland och ett nypris på över 40 tusen...
av rd350
Det är med i beräkningen, dock är den "snällare" än de flesta tvåpelare då den har lite "fundament"

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Hej, Säljer ett använt men fint nyckels[…]