Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa!

Detta är mitt första inlägg.

Köpte min S60 för 3 år sedan då bilen var ett par månader gamal. På bilen satt det 7x17 tums fälgar (fick senare veta att de hetter interceptor) med 225x45x17 däck. När jag provkörde bilen märkte jag att däcken skrapade emot innerskärm men då var jag jätte glad att det satt 17 tums fälgar så jag protesterade inte utan tänkte köpa plattor (vet inte riktigt vad de kallas för) som man sätter innan fälg. Jag köpte aldrig dessa plattor och nu är det dags att köpa nya däck. Min fråga är varför passar inte 225x45x17 på min bil och vilka däck kan jag köpa som passar på 7x17 fälgar och passar även till S60?

Tacksam för alla svar.
av Noodles
Du kan montera på styrutslagsbegränsare.

Efter det kan du lugnt fortsätta använda dina 225/45-17 :)
amel skrev:Hej allihopa!

Köpte min S60 för 3 år sedan då bilen var ett par månader gamal. På bilen satt det 7x17 tums fälgar (fick senare veta att de hetter interceptor) med 225x45x17 däck. När jag provkörde bilen märkte jag att däcken skrapade emot innerskärm men då var jag jätte glad att det satt 17 tums fälgar så jag protesterade inte utan tänkte köpa plattor (vet inte riktigt vad de kallas för) som man sätter innan fälg. Jag köpte aldrig dessa plattor och nu är det dags att köpa nya däck. Min fråga är varför passar inte 225x45x17 på min bil och vilka däck kan jag köpa som passar på 7x17 fälgar och passar även till S60?

Tacksam för alla svar.
du ska ha olika styrstopp beroende på fäljens bredd. men volvo har olika bredd på sina olika stora däck så man kan enkelt säga att men ak ha olika styrstopp beroende på om bilan har 16, 17 eler 18 tums hjul.
om din fälg hae dimensionen 7X17 ET 49 så är det rätt fälg för din bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
olika fabrikat av 225/54 17" är ju olika breda så även med styrstopp så kan vissa fabrikat turscha i mer elle mindre i vissa sitruatioener. men då rör det sig om en tattsch o inget farligt. innerskärmen är förstärkt med en plåt där däcket träffar
Användarvisningsbild
av amel
Tack alla för snabba svar. Var köpper jag dessa styrutslagsbegränsare? Kostnad?
av volvis
Förslagsvis på volvo då du åker volvo :wink:

De kostar runt 1000 lappen paret... 8)
Användarvisningsbild
av Statsminister
Har samma problem med min S60, har 235 * 17. dom tar oxå i. Kostar styrstoppet 500:- styck, låter jag hellre bli att ge fullt rattutslag :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Styrutslagsbegränsarna som du monterar på länkarmen kostar ganska precis en hundring styck.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
235. låter som du inte har en 7" fälg, eller så har du lite för breda däck.

jag tror att du ska ha styrstopper för 18" för att det ska göra nytta på din bil, men det hela beror ju förstås på vad din fälg har för et & hur bred den är
CarMan skrev:
amel skrev:Hej allihopa!

Tacksam för alla svar.
du ska ha olika styrstopp beroende på fäljens bredd. men volvo har olika bredd på sina olika stora däck så man kan enkelt säga att men ak ha olika styrstopp beroende på om bilan har 16, 17 eler 18 tums hjul.
om din fälg hae dimensionen 7X17 ET 49 så är det rätt fälg för din bil.
Om man sätter på större utslagsbegränsare, påverkar det den progressiva styservon om man har en sådan Carman? Jag menar om det blir trögare när man har låg fart t.ex. fickparkering?

BG 2,5T

Intressant, funkar dessa lampor på a[…]

VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]