matzen10 skrev:@Variosboy & Illsrof: Det är nog säkert att bilarna drar mer vid enbart stadskörning. Och att skillnaderna blir större, till nackdel för de tyngre bilarna. MEN, det här AMS-testet är avhandlat med landsvägs/motorvägskörning och inget annat.
Och det är fortfarande anmärkningsvärt att under den typ av körning som borde förbruka minst bränsle, står Ecoboosten ut rejält med +23,8% än vad marknadsföringen gör gällande för den typen av körning.
Vi borde i varje fall kunna enas om att Fords Ecoboost-motor med tillhörande "gröna" kampanj lovar runt och håller tunt när det gäller lands/motorvägskörning?
Om testet skulle ha gjorts på annat vis; kanske 70% landsväg och 30% storstadstrafik skulle säkert siffrorna ha blivit annorlunda för alla tre ekipagen. Men med den test som AMS har gjort undrar jag om det är självklart att det skulle vara enbart till fördel för Forden...?! Jag är skeptisk när Ecoboosten visar så illa verkliga siffror, jämfört med databladet. Men om det har vi ju ingen fakta.
När/om EU bestämmer sig för att realistiska körcykler ska lägga grunden får vi konsumenter i alla fall mer rättvisande data!
Som det är nu blir man ju faktiskt lurad.. Vem vill köpa ett USB 3.0 minne, och betala mer för tekniken, men som bara motsvarar hastigheten för 2.0 t.ex.? Eller en fläskkotlett med bäst-före-datum om 3 dagar men i verkligheten gick datumet ut i förrgår?
Hej, det finns inte "1 eller 2 rätta svar" på denna frågan. Jämför alla 3 bränsleförbruknings värdena: Stad, Landsväg, Blandad.
Men EU:s Bränsle förbrukningsdata hjälper att vägleda HUR mycket den förbrukar på/i
Stadskörning = Fordonsvikt och motormassa har stor betydelse. Fördel: Liten motor volym, det krävs varvtal för att öka farten och växla upp
(men behövs inte kraften så räcker det med en mindre motor)
Landsvägskörning = Vindmotstånd, motorvarvtal/Utväxling. Fördel: om det går att optimera (sänka) varvtalet
Men det som jag tycker är viktigast är att se hur stor skillnaden är mellan dessa,
Hög förbrukning i stadskörning tyder på "överdriven motorkraft" (eller onödigt stor friktion)
Här är V60 MY13 med 3olika Motorer, man/Aut V60 T3 150Hk,240Nm :) . V60 T6 304Hk,440Nm (bara Aut)

. V60 D2 115Hk,270Nm :lol:
Stadskörning 7,5/9,9 :) . 14,8

. 5,2/5,1 :lol:
Landsväg 5,1/5,9 :) . 7,5

. 4,1/4,2 :lol:
Skillnad för V60 T3: 7,5/9,9 och 5,1/5,9 = 1,47 / 1,68
V60 T6 14,8 och 7,5 = 1,97 Nästan en för dubbling av förbrukningen...
Här syns det att motorn kräver mycket bränsle för att vara igång (även när bilen står still)
V60 D2 5,2/5,1 och 4,1/4,2 = 1,27 / 1,21. D2 Aut är en manuell låda som växla själv.
Detta är 3st helt olika motorer, men det är svårt att påstå att T6 (2953 cm3) är bränslesnål :!:
Det är inte Förbruknings siffran 7,5

som är intressant...
Det är när man jämför med andra bilar och testcykler som siffrorna säger vad Den bilen och motorn är bra eller dåligt anpassad för.
Försök att se vad din nuvarande (tidigare) bil förbrukar i EU test och i verkligheten.
och "jämför med andra bilar och testcykler som siffrorna säger vad Den bilen och motorn är bra eller dåligt anpassad för."
Hälsningar "V70 My04 170Hk" EU 9,2L Verklighet mellan 0,75-0,91 (med min typ av körning)

-)