Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LennartGBG
#68924
Först vill jag understryka att jag inte vill diskutera huruvida det bländar eller inte !!!

Det enda som jag undrar är om ni har erfarenheter av att använda 100W lampor och om det i väsentlig grad har förkortat livslängden på reflektorerna eller orsakat andra problem.
Det är ju inte bara reflektorerna som skall klara den ökade värmen utan det krävs ju också att kablarna skall klara denna belastning.

Med 100w i strålkastarna har jag i tidigare bilar sluppit att sätta på stora (i mitt tycke) fula extraljus. Dessa bilar av äldre modell har haft stora reflektorer och klarat den ökade värmen bra.

/ Lennart
av perjak
#68933
Jag har provat 100w, dock inte på Volvo. Under den tid jag körde 100w märkte jag ingen större förändring av reflektorn, men kontaktstycket som fäster sladdrna vid lampan smälte och blev till slut helt skrumpet.

Hade det fått fortgå längre tid skulle säkert risken för kortis varit överhängande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#68936
Har kört mycket 100w, 130w och 150w

Dra nya kablar, det gjorde jag, annars gör spänningsfallet att du inte får mycket mera ljus. Blir STOR skilland med bättre kablar.

Dessutom har jag spräckt många glas, glaset blir ju brännhett och stänker det upp kallt vatten smäller det direkt. Så koppla ur strålkastarspolningen innan du drar i starkare lampor.
Användarvisningsbild
av frilins
#68974
Det blir åt h-vete för varmt.
Kostsamt nöje!??
Användarvisningsbild
av CarMan
#68982
ökningen från 55 till 100Watt är en efekt ökning på 45 Watt = lampan drar nästan det dubbla i ström.
från 4.6A tlll 8,3A
men det är inte en fördubbling av ljus styrkan (LUX) som många tror. vatt antalet anger ju bara hur många amper lampan kommer att dra & det är refläcktorn som gör största jobbet med att få ut så många lux som möljogt ur lampan.
lägg pengarna på nåt annat istället
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#69006
CarMan skrev:ökningen från 55 till 100Watt är en efekt ökning på 45 Watt = lampan drar nästan det dubbla i ström.
från 4.6A tlll 8,3A
men det är inte en fördubbling av ljus styrkan (LUX) som många tror. vatt antalet anger ju bara hur många amper lampan kommer att dra & det är refläcktorn som gör största jobbet med att få ut så många lux som möljogt ur lampan.
lägg pengarna på nåt annat istället
Visst fasiken ger en 100wattar mera ljus också, den drar inte bara mera ström.

Men det kräver att du drar nya kablar så du inte får spänningsfall.

Hur länge det håller beror på hur du kör.

Har du 100w i helljuset och bara använder det det korta stunder längs mörka vägar när det är kallt ute och du har fartvind så håller der länge.

Slår du på 100wattaren när du står stilla en solig sommardag och det redan är 70 grader under huven smälter hela djävla lamphuset ned på nolltid.
av EvilEd
#69086
Vet inte vilken lamptyp du behöver men om det är H7 så prova
Osrams' "Rallye" eller "Hyper, dessa är på 65W ger betydligt bättre
ljus än standard H7 55W (ca 2100 lumen mot ca 1500 lumen)

Ganska "riskfritt" att köra med dessa lampor.

100W ger inte så mycket mer...men varmt blir det;)


/ed
av Daddan
#69089
Enda gången 100W är något att ha är väl som på "Gamla Bettan", En BMW E28 (5 serie från -85) där det är separat strålkastare för helljuset. STOR skillnad med 100W där. Både jag som ägt bilen 7 år och tidigare ägare som ägt den 10 år har använt 100W och ingen bränd reflektor eller annat krångel.
av Kirre
#69118
Jag satte i 100W på helljuset på min S60, de höll ca 20 sekunder :???: .

Så jag fick köra nästan 30mil, på halvljus i mörker.
Lamporna sprängdes så de ligger numera i reflektorn väl synliga från utsidan :oops: (pinsamt)
av DjRogga
#70102
Mitt råd utan värme, montera Xenon urladdnings lampor det är tusen ggr bättre än 100-130watts halogen. Halogen är gammalt och trist.
det gör jag i alla mina bilar som inte har...
nu har jag dock sålt T6:an, phuu lättnad!!

//Dj

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]