Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av modin
Raymond skrev:Och presis typ denna tråd är en av grunderna att Volvo tog bort tempmätaren. Flera biltilverkare har i många år hatt olinjära tempmätare. Dvs at nålen har stått rett opp även om temperaturen kan variera tex. från 70 til 100 grader, och endast variera når temperaturen går under eller över sitt normala arbetsområde.
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med om resonemanget. Det beror ju i sådant fall på hur biltillverkaren väljer att sätta ut de röda fälten kring tempmätaren. Jag hade tidigare en V50 bensinare. Om jag med normal arbetstemp på motorn hamnade i bilkö en riktigt kall vinterdag, såg man på tempmätaren att den gick ner. Linjärt och pålitligt. Kan inte minnas att jag skrev något inlägg här om det :)

Jag kanske lyckades lägga tonvikten på fel sak i mitt första inlägg. Som jag skrev så "...förmodar jag att kylarvätskan inte kokar förrän temperaturen gått en bit över 100 grader". Underförstått: jag förstår att det är ett trycksatt system. Det som oroade mig mest var väl snarare att jag under mina drygt två år med denna bil, aldrig sett den i närheten (allt är relativt) av den temperatur jag såg igår. Då sitter jag ändå i mer eller mindre samma timslånga bilköer fem dagar i veckan, året om - alltså även vid 30 grader och solsken, på väg hem från jobbet och har inte mycket roligare än att då och då slå en flukt mot GPSen. Därav att jag antog att något kunde vara fel.

Det kanske är långsökt, men jag jobbar en del med styr&regler i fastigheter och har vid några tillfällen varit med om temperaturdifferenser vida utanför tolerensnivåerna utan att larm utgått som de ska. Då är det ändå ganska komplexa system med larm som ska förhindra skållningsrisk på varmvatten etc. Enda sättet att upptäcka dessa fel har varit att se på givarnas värden manuellt (i siffror och grader). Det kanske är därför som jag är skeptisk även till bilens varningssystem. Vad vet jag? :)
Senast redigerad av 1 modin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bosse78
torkild skrev:
modin skrev:Länge sedan jag skrev här nu. Det kan ju bara bero på att Volvo tillverkar så bra bilar :)

Men... idag när jag, som så många andra, satt i en ovanligt seg bilkö så såg jag på GPSen att kylarvätsketemperaturen var farligt nära 100 grader. Detta var efter ca 45 minuters krypkörning.

Bild

Sekunden efter att bilden togs, slog den om till 98 grader varpå jag smått panikslagen drog på full värme och fläkt (man vill ju inte vara en del av orsaken till bilköerna). Den gick då snabbt ner till 85 grader. När jag sedan ställde in ACn på Auto och 22grader, så återgick motortempen till 87-88 grader som den alltid brukar hålla. Den har tidigare som absolut mest gått upp i 92 grader, då vid krypkörning sommartid i uppförsbacken i Eugeniatunneln, alltså i en minut eller så.

Är detta något jag borde kolla upp på verkstad? Vad kan det bero på, havererad kylarfläkt, igensatta filter/luftintag? Service gjordes i somras.

Jag förmodar att kylarvätskan inte kokar förrän temperaturen gått en bit över 100 grader, men att bilen inte varnade på något sätt tycker jag känns oroväckande?
Er det ipad du har? Hvordan får du til å vise dette på skjermen ? eller det en telefon? Ser skikkelig fint ut!!
Går att få så med en garmin gps och https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=38354&ra=true
Användarvisningsbild
av modin
torkild skrev:Er det ipad du har? Hvordan får du til å vise dette på skjermen ? eller det en telefon? Ser skikkelig fint ut!!
Lite OT men tack :) nej, det är inte en Ipad, det är en Garmin GPS med deras EcoRoute HD dongle. Denna sitter med en hållare från Brodit.se.
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev:Liknar en nüvi 3790.
Jag trodde du skulle skriva ngt om kylvätskeförlusten på din bil :roll:
Användarvisningsbild
av apersson850
Den fick jag i alla fall varning för. Jag fyllde på och har sen hållt nivån under observation. Men det händer inget som märks nu.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kan ju hända att den höll på bränna rent partikelfiltret just då att det var därför du fick en högre motortemperatur än annars?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Vojje
~Kalle~ skrev:Kan ju hända att den höll på bränna rent partikelfiltret just då att det var därför du fick en högre motortemperatur än annars?
/Kalle
Regenerering innbär att avgastemperaturen ökas genom extra tillskott av diesel.
På vilket sätt påverkar det vattentempen?
Användarvisningsbild
av Vojje
~Kalle~ skrev:Mer bränsle sprutas in vilket i sig genererar mer värme? = varmare motor = högre vattentemp :wink:
Är det inte dock så att regenereringen avbryts under tomgång och krypkörning för att undvika överhettning av filtret.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]