- tor 11 okt 2012, 21:53
#689457
Jag kanske lyckades lägga tonvikten på fel sak i mitt första inlägg. Som jag skrev så "...förmodar jag att kylarvätskan inte kokar förrän temperaturen gått en bit över 100 grader". Underförstått: jag förstår att det är ett trycksatt system. Det som oroade mig mest var väl snarare att jag under mina drygt två år med denna bil, aldrig sett den i närheten (allt är relativt) av den temperatur jag såg igår. Då sitter jag ändå i mer eller mindre samma timslånga bilköer fem dagar i veckan, året om - alltså även vid 30 grader och solsken, på väg hem från jobbet och har inte mycket roligare än att då och då slå en flukt mot GPSen. Därav att jag antog att något kunde vara fel.
Det kanske är långsökt, men jag jobbar en del med styr®ler i fastigheter och har vid några tillfällen varit med om temperaturdifferenser vida utanför tolerensnivåerna utan att larm utgått som de ska. Då är det ändå ganska komplexa system med larm som ska förhindra skållningsrisk på varmvatten etc. Enda sättet att upptäcka dessa fel har varit att se på givarnas värden manuellt (i siffror och grader). Det kanske är därför som jag är skeptisk även till bilens varningssystem. Vad vet jag? :)
Raymond skrev:Och presis typ denna tråd är en av grunderna att Volvo tog bort tempmätaren. Flera biltilverkare har i många år hatt olinjära tempmätare. Dvs at nålen har stått rett opp även om temperaturen kan variera tex. från 70 til 100 grader, och endast variera når temperaturen går under eller över sitt normala arbetsområde.Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med om resonemanget. Det beror ju i sådant fall på hur biltillverkaren väljer att sätta ut de röda fälten kring tempmätaren. Jag hade tidigare en V50 bensinare. Om jag med normal arbetstemp på motorn hamnade i bilkö en riktigt kall vinterdag, såg man på tempmätaren att den gick ner. Linjärt och pålitligt. Kan inte minnas att jag skrev något inlägg här om det :)
Jag kanske lyckades lägga tonvikten på fel sak i mitt första inlägg. Som jag skrev så "...förmodar jag att kylarvätskan inte kokar förrän temperaturen gått en bit över 100 grader". Underförstått: jag förstår att det är ett trycksatt system. Det som oroade mig mest var väl snarare att jag under mina drygt två år med denna bil, aldrig sett den i närheten (allt är relativt) av den temperatur jag såg igår. Då sitter jag ändå i mer eller mindre samma timslånga bilköer fem dagar i veckan, året om - alltså även vid 30 grader och solsken, på väg hem från jobbet och har inte mycket roligare än att då och då slå en flukt mot GPSen. Därav att jag antog att något kunde vara fel.
Det kanske är långsökt, men jag jobbar en del med styr®ler i fastigheter och har vid några tillfällen varit med om temperaturdifferenser vida utanför tolerensnivåerna utan att larm utgått som de ska. Då är det ändå ganska komplexa system med larm som ska förhindra skållningsrisk på varmvatten etc. Enda sättet att upptäcka dessa fel har varit att se på givarnas värden manuellt (i siffror och grader). Det kanske är därför som jag är skeptisk även till bilens varningssystem. Vad vet jag? :)
Senast redigerad av 1 modin, redigerad totalt 0 gånger.