CarMan skrev:Tack CarManJimmy Svensson skrev:Någon som vet hur mycket detta går på hos Volvo?mjukvara 2:- sen kan ju arbetet kosta olika på olikaställen. 300-500:-
Total Can....
Hur påverka det om man har trimat?
Moderator: Moderatorer
CarMan skrev:Tack CarManJimmy Svensson skrev:Någon som vet hur mycket detta går på hos Volvo?mjukvara 2:- sen kan ju arbetet kosta olika på olikaställen. 300-500:-
Total Can....
Jimmy Svensson skrev:det är olika. allt från att inget alls händer till att bara trimet försvinner, eller så hänger sig nerladdningen o bilen vaknar inte = blir en hel def felsökning o bök innan man får igång den igen (= dyrt) i värsta fall kan motorstyrenheten bli obrukbar & måste bytas.CarMan skrev:Tack CarManJimmy Svensson skrev:Någon som vet hur mycket detta går på hos Volvo?mjukvara 2:- sen kan ju arbetet kosta olika på olikaställen. 300-500:-
Total Can....
CarMan skrev:Ok...Skiter nog i det då :shock:Jimmy Svensson skrev:det är olika. allt från att inget alls händer till att bara trimet försvinner, eller så hänger sig nerladdningen o bilen vaknar inte = blir en hel def felsökning o bök innan man får igång den igen (= dyrt) i värsta fall kan motorstyrenheten bli obrukbar & måste bytas.CarMan skrev: mjukvara 2:- sen kan ju arbetet kosta olika på olikaställen. 300-500:-Tack CarMan
allt detta får givetvis kunden betala så det är han som orakat problemana o inte volvo
MartinS skrev:Idag lämnade jag bilen (V70 2.4T-01) till Bilia för en total uppgradering av can-nätet. 526 pix kostade det. 525:- för arbetet och 1.34 för all programvara som behövdes (Total uppgradering VO 30677038).du har en 01:a. ja då har dom hunnit endra en hel del!
Nu behöver ju motorstyrningen adaptera sig men jag har i allafall kört 3-4mil och man kan säga att det känns som en helt annan motor. Mycket mer civiliserad, inte alls så rivig och bökig som innnan. Dragläget känns helt annorlunda (lite längre, inte lika kinkigt), motorbroms lika så (kommer lite mjukare än innan). Jag kan också uppleva att den nu inte är riktigt lika på, utan effekten kommer lite segare, men å andra sidan så orkar den mycket högre i registret än tidigare. Men som sagt, det tar väl antagligen många mer mil innan den riktigt hittat sina optimala värden så framtiden på utvisa, men det bådar i allafall väldigt gott. En effektdal som jag tidigare hade straxt under 3000varv är nu helt borta. Tomgången gick förut ibland några hundra varv för mycket och åkte upp igen, det verkar vara helt löst nu. Den sjunker mycket saktare ner till rätt nivå och stannar exakt.
Bortsett från mjukvaran för motorsryrning som väl i princip bara är 1 eller 2 noder av totalt 28 som jag uppfattat det så märks det att klimatanläggningen verkar mer effektiv. Förut har det kännts som att man fått justera rattarna lite, men nu verkar den hålla tempen bättre. Fast jag har egentligen kört för lite för att egentligen kunna uttala mig om det redan.
Jaja, vi får väl se om jag hittar något mer som kan skilja. Det skulle ju inte göra något om soppaförbrukningen gick ner någon cl per mil.
/Martin