Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ta 3200 spänn och dela med bränsleprisvinsten som är ca 2 spänn då blir brytpunkten 1500 mil. Kör du mer lönar sig dieseln rent förbrukningsmässigt. Sedan är ju dieseln dyrare i inköp men driftsäkrare.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Flyttar tråden till rätt forumsdel.

Den S80in ser ju fin ut. + är PTC element som ger snabb värme, kanske är std på alla etanolbilar?

Kikar vi på lite fordonsdata om den bilen så ska den besiktas senast 2012-10-31, alltså denna månaden, jag skulle se till att det blir gjort innan ett ev. köp.
*3 ägare (varav minst en bilhandlare)
* Årsskatt, kr: 1150 (1180 kr efter nyår)

För er som undrar om skatten, med nya reglerna som blir efter nyår skiljer det 2332kr per år på denna S80in (2.0F) mot min med D5a..

/Kalle
av Rådlös
~Kalle~ " PTC element som ger snabb värme, kanske är std på alla etanolbilar?"
Hur det är i detalj och i synnerhet på en S80 med 2.0F vet jag inte, men det är troligt för etanol vill ha några tiotal högre värmegrader på förbränningsluften än med bensin för att förbrännas effektivare. Om det är för kallt kondeseras bränsledropparna på cylinderväggarna. Av detta förstår man att så kallade öppna sportluftfilter inte är någon hit ihop med etanol. Nu är det väl knappast aktuellt med sådana experiment på en årsmodell -09, men som en ren upplysning kan man ju lägga kunskapen på hyllan för överflödigt vetande tills vidare.
av sadman
~Kalle~ skrev:Flyttar tråden till rätt forumsdel.

Den S80in ser ju fin ut. + är PTC element som ger snabb värme, kanske är std på alla etanolbilar?

Kikar vi på lite fordonsdata om den bilen så ska den besiktas senast 2012-10-31, alltså denna månaden, jag skulle se till att det blir gjort innan ett ev. köp.
*3 ägare (varav minst en bilhandlare)
* Årsskatt, kr: 1150 (1180 kr efter nyår)

För er som undrar om skatten, med nya reglerna som blir efter nyår skiljer det 2332kr per år på denna S80in (2.0F) mot min med D5a..

/Kalle
Ursäkta att det kom fel, tänkte rätta till men visste inte hur :)
Menar du att skatten på den bilen blir dyrare eller att dieselskatten blir billigare?
Jag märkte det också med besiktningen men den servades idag och har 2 års garanti och brombelägg byttes på den idag så om jag inte får den igenom besiktningen måste bilhandlare ta hand om det. Och besikt för en 3 år gammal bil är nog inga problem hoppas jag :)
av sadman
dieselmagnus skrev:Ta 3200 spänn och dela med bränsleprisvinsten som är ca 2 spänn då blir brytpunkten 1500 mil. Kör du mer lönar sig dieseln rent förbrukningsmässigt. Sedan är ju dieseln dyrare i inköp men driftsäkrare.

Nej jag kör nog som mest 1000mil per år och jag räknade på det och såg att det blev billigare med bensinmotorn :)
av Droopy
sadman skrev:
Droopy skrev:S80in verkar ju vara ett klipp prissmässigt, du får enormt mycket bil för 113k, kan man leva med motorn och är det bara att slå till, förutsatt att bilen är i det skick du önskar.

Ang förbrukn ingen spelar det ju mindre roll om den drar 1l el 1,3l per mil så länge man inte kör flera tusen mil per år.
Vad menar du med att leva med motorn? Är det nåt fel på dessa 2,0F motorer?
Jag menar inte att det är något fel så på motorn, jag personligen tycker att den är ganska slö men det är ju bara min åsikt och inget du ska hänga upp dig på, är du nöjd med prestandan och bilen faller dig i smaken i övrigt, tycker jag du ska slå till.
av mattish
Droopy skrev:
sadman skrev:
Droopy skrev:S80in verkar ju vara ett klipp prissmässigt, du får enormt mycket bil för 113k, kan man leva med motorn och är det bara att slå till, förutsatt att bilen är i det skick du önskar.

Ang förbrukn ingen spelar det ju mindre roll om den drar 1l el 1,3l per mil så länge man inte kör flera tusen mil per år.
Vad menar du med att leva med motorn? Är det nåt fel på dessa 2,0F motorer?
Jag menar inte att det är något fel så på motorn, jag personligen tycker att den är ganska slö men det är ju bara min åsikt och inget du ska hänga upp dig på, är du nöjd med prestandan och bilen faller dig i smaken i övrigt, tycker jag du ska slå till.

Stämmer in i kören att den är slö, men inte värdelös. Provkör ordentligt, både segdraning och yylning på högre varvtal så du vet vad den går för.
Men som de flesta som kör bil så är det kanske just att du vill komma fram och inte bryr dig hur fort det går ? Jag kör Drive och den är absolut inte snabb, 2,0F känns dock långsammare. Kanske inte 0-100, men just segdragning 80-120 på högre växel.

Åter igen! Provkör ordentligt. Med 1000 mil om året så servar du i princip varannat år med ett oljebyte varannat år.
av Mwi
mattish skrev:Med 1000 mil om året så servar du i princip varannat år med ett oljebyte varannat år.
Det är en av fördelarna med etanolmotorn när man kör lite, ena året oljebyte andra året helservice = bilen servad enligt plan :D och alla garantier samt assistanser gäller enligt Volvo. Tror du får en fin och komfortabel bil med S80, själv är jag kombiskadad även om det vara nära en C70 istället för V70 sist.
av Rådlös
Poseidon: "PTC elementet värmer väl kupéluften?"

Jag har en V70 2.0F -08. Jag hade läst lösa rykten på forum att det skulle finnas någon form av luftförvärmning till motorn. Men jag ville ha bekräftat. Därför skrev jag till Volvocars och ställde frågan. Jag fick ett svar, inte glasklart eller detaljerat (dom vill gärna vara lite hemliga) och tämligen kortfattat att det finns luftförvärmning i min bil.
Jag erbjöds med en länk att kunna gå in i någon sorts kundanpassad reservdels- och instruktionssite, men det fungerade inte. Det gick inte att registrera sig. Man hamnar bara i en evig rundgång när man försöker.
Förra året ryktades det att Haynes skulle komma med en ny verkstadshandbok där även årsmodellerna -08 och uppåt skulle vara med. Det skulle även omfatta F-modellerna, sa ryktet. I maj i år (-12) kom boken. Det som gällde F-modellerna avhandlades på en (1) sida i boken och det var lite allmänna upplysningar om vad etanol är och att man kan köra bil på det. Sidan fanns för övrigt på Haynes webbsida som reklam för boken, så jag har inte behövt känna mig lurad genom att köpa boken, som jag naturligtvis inte har gjort.
Jag har inte kvar mailet från Volvocars eftersom det var ganska "klent" som svar. Sedan brukar jag städa i datorn med jämna mellanrum, så jag kan inte visa upp något dokument. Men Volvocars är öppet för alla registrerade Volvoägare. Men som sagt, dom vill gärna vara lite hemliga och kortfattade i sina kommunickationer.

Till sadman som ställde ursprungsfrågan kan jag säga att motorn har inte något anmärkningsvärt vridmoment. Det gör att man känner att den är konsigt växlad och man tycker när man kör i motorvägsfart att man skulle vilja ha en sjätte växel. (Jag har manuell) Den varvar ganska exakt 3000 varv vid 100 km/tim. Men det går att köra för fort med en 2.0F. Det går också att köra om andra med en 2.0F. Om man inte är van att alltid vara först, eller ha vanan att köra som en biltjuv, så räcker en 2.0F långt. Jag har klarat mig i 2 och ½ år nu och har inga planer på att ändra något. Bränsleförbrukningen mätte jag upp under några hundra mil i början till 1,18 l/Mil. Jag kör enbart på E85 (E75).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025