Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
stooges skrev:Kan bara lägga till att är det biltemabelägg så älskar dom att skrika. Byt leverantör.. :wink:
Eller så lär man sig bromsa? Jag har automat, biltema belägg runtom o mina bilar skriker aldrig. Däremot när jag lånat ut dom får jag alltid stampa till på bromsen för folk JÄMT ska smygabromsa. jag har heller INGA skrikdämparplattor.

Andra alternativet är att ditt belägg ligger och vibrerar. Spelet mellan ok och belägg får inte vara för stort, då ska tydligen det kunna uppstå.

Men prova först att åka omkring och bromsa ordentligt i en vecka. Enkelt sätt o konstatera vad felet kan vara.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
*pettson* skrev:Gnisslet har inget med renoverade eller orenoverade ok att göra. Det är beläggmaterialet i kombination med okets gjutmaterial som skapar svängningar.
En del går det över på när man kört in dom. Andra behöver antiskrikshims.
Innan han köper nytt igen skulle han ju kunna prova att lätt lätt slipa på kanterna av beläggen? Inget jag behövt prova själv men tydligen så kan det fungera.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Uthil skrev:Tja grabbar, hoppas allt är bra.

Nu åter igen så ska jag skriva om dessa skrikade bromsar, Det är så att nu har jag bytt både skivor och belägg fram, dock ej kört in dem tillräckligt. kanske drygt 15 mil, men det skriker fortfarande, och det va så att när jag monterade de nya beläggen på vänster fram så var det skitdrögt att trycka in kolven i loppet i jämförelse på dt högra oket.
Sen efter en tids körning, och man stannar, så är vänster skiva riktigt het jämfört med det högra, så tydligen så släpper inte oket ordentigt ifrån skivan, vilket i vad ag tror att det fortfarande skriker, Har belägg med denna gummibeklädda shimsen för att förhinra detta, Och allt är inköpt på biltema, både belägg och skivor, men jag tror just nu mer på ett nytt ok vänster fram.

Vad tror ni.
Annars ha dt skitbra
Då får du plocka bort oket och motionera det tills det känns okej :)
av Uthil
Hej igen.

Har slipat kanterna också eftersom jag trodde de kanske skulle lösa problemet, men får åka runt och bromsa lite i en vecka som ni sägr så att de får motioneras in ordentligt. så ska vi nog se på fan.

Tack för svaren förresten.
av Uthil
Hej grabbar.

Har kört drygt 50 mil med de nya skivorna och klossarna.
Men de fortsätter att gnälla. Måste ha nytt ok vänster fram, eftersom den släpper inte ordentligt. Körde upp till ett par bekantai Norberg i helgen. Och märker att den inte släpper ordentligt.
av Uthil
Hej grabbar.

Men de fortsätter att gnälla. Måste ha nytt ok vänster fram, eftersom den släpper inte ordentligt. Körde upp till ett par bekantai Norberg i helgen. Och märker att den inte släpper ordentligt.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Uthil skrev:Hej grabbar.

Det var omöjligt att få det okej genom motion? Tror jag motionerade mitt ok 20 ggr för att vara säker. Blev dock inte nämnvärt bättre efter typ tredje. Men lika bra att överdriva när skiten ändå var isär
av Kena
Väcker en gammal tråd. Byte skivor för ett par veckor sedan och till Biltemas belägg. De har börjat limma fast skrikdämpargummin på baksidan, funkar hittils, knäpptysta. Men däremot bytte jag till Bt ok fram för ett par år sedan (2-3000 mil) och på både höger och vänster har dammskydden släppt från okdelen. Har bilder men vet ej hur man får in dem här.
B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]