- lör 06 okt 2012, 21:51
#687902
En fundering.
Har precis avverkat några hundra mil och ett antal tankar med bensin här i USA i en Mustang med +300 hk V6:a, den går som ett skott mot min XC70 hemma.
Nåväl, det har varit kökörning i Los ANgeles, maxxad AC i Nevada, Bergsklättring i många pass bla till 8000 Ft, Jojo-körning på motorväg där det pumpar mellan 60 och 140 km/h, dvs ingen snålkörning i några lägen.
Satte mig ned nu och summerade miles och gallons och räknade om till Liter/Mil och totalen landade på 0.73 l/m. Och då är det med automat. Intressant då att jag har problem att komma ned till 0.75 l/m med min manuella D5a diesel hemma och då kör blandat lungt.
Jag antar att det beror på att XC70an hemma har enromt luftmotstånd, och är bizzart lågt växlad. Mussen ligger ju knappt över tomgångsvarv på motorvägan där D5an hade varvat friskt.
VIsst har jag 4wd, men det ska ju inte plussa på mer än 10%.
Hade jag kört likandant med min XC70, Jojjat, bromsst och gasat på motovägen, Kört i kö och i bergen hade jag legat skyhögt över.
PS, jag var tvungen att kontrollräkna igen så jag verkligen räknat rätt. DS

Har precis avverkat några hundra mil och ett antal tankar med bensin här i USA i en Mustang med +300 hk V6:a, den går som ett skott mot min XC70 hemma.
Nåväl, det har varit kökörning i Los ANgeles, maxxad AC i Nevada, Bergsklättring i många pass bla till 8000 Ft, Jojo-körning på motorväg där det pumpar mellan 60 och 140 km/h, dvs ingen snålkörning i några lägen.
Satte mig ned nu och summerade miles och gallons och räknade om till Liter/Mil och totalen landade på 0.73 l/m. Och då är det med automat. Intressant då att jag har problem att komma ned till 0.75 l/m med min manuella D5a diesel hemma och då kör blandat lungt.
Jag antar att det beror på att XC70an hemma har enromt luftmotstånd, och är bizzart lågt växlad. Mussen ligger ju knappt över tomgångsvarv på motorvägan där D5an hade varvat friskt.
VIsst har jag 4wd, men det ska ju inte plussa på mer än 10%.
Hade jag kört likandant med min XC70, Jojjat, bromsst och gasat på motovägen, Kört i kö och i bergen hade jag legat skyhögt över.
PS, jag var tvungen att kontrollräkna igen så jag verkligen räknat rätt. DS

Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.