Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
En fundering.

Har precis avverkat några hundra mil och ett antal tankar med bensin här i USA i en Mustang med +300 hk V6:a, den går som ett skott mot min XC70 hemma.

Nåväl, det har varit kökörning i Los ANgeles, maxxad AC i Nevada, Bergsklättring i många pass bla till 8000 Ft, Jojo-körning på motorväg där det pumpar mellan 60 och 140 km/h, dvs ingen snålkörning i några lägen.

Satte mig ned nu och summerade miles och gallons och räknade om till Liter/Mil och totalen landade på 0.73 l/m. Och då är det med automat. Intressant då att jag har problem att komma ned till 0.75 l/m med min manuella D5a diesel hemma och då kör blandat lungt.

Jag antar att det beror på att XC70an hemma har enromt luftmotstånd, och är bizzart lågt växlad. Mussen ligger ju knappt över tomgångsvarv på motorvägan där D5an hade varvat friskt.

VIsst har jag 4wd, men det ska ju inte plussa på mer än 10%.

Hade jag kört likandant med min XC70, Jojjat, bromsst och gasat på motovägen, Kört i kö och i bergen hade jag legat skyhögt över.

PS, jag var tvungen att kontrollräkna igen så jag verkligen räknat rätt. DS

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
0.73 låter overkligt för en amerikansk v6 aut men vem vet? Den motorn har ju fått en massa priser där man berömmer att den faktiskt är både snabb och snål.
av JohnB
Jag tror att jänkares soppatörst är en seglivad myt. Jag körde runt i en Ford Flex 3 veckor och var inte snäll med pedalen och jag höll mig under litern vilket var en överraskning då den V70 2.4 140 jag hade knappast skulle ha hållit sig under litern vid liknande körning och då hade forden aut, V6 på 3.5l och +200 hk.

/John
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja det ska bli intressant att se om de nya motorgenerationerna som är på väg ut kommer att leverera låg förbrukning i verkliga livet när man tar en pytteliten nedskalad 4:a och överladdar den stenhårt med turbo/kompressor och mycket höga varvtal. I labbet ger de ju säkert bra sifforor, men hur blir det till vardags. ?:-/

Den stora motorn jag åkte med i Mussen behövde ju i princip aldrig lulla på med mer än strax över tomgångsvarv för att hänga med i trafikrytmen.
Användarvisningsbild
av Bosse78
JohnB skrev:Jag tror att jänkares soppatörst är en seglivad myt. Jag körde runt i en Ford Flex 3 veckor och var inte snäll med pedalen och jag höll mig under litern vilket var en överraskning då den V70 2.4 140 jag hade knappast skulle ha hållit sig under litern vid liknande körning och då hade forden aut, V6 på 3.5l och +200 hk.

/John
Hade en chevrolet malibu med 350 v8an en gång i tiden, och när man fullgas accelerade med den i 20-30sec i uppförsbacke såg man hur soppamätaren gick nedåt (OBS inget skämt!) va desstom 80 eller 90 liters tank!!! :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gsson skrev:Dåså! Sälj traktorn när du kommer hem och köp en Mustang!

Du kan säkert fixa dragkrok på den med! ;)
Mussen är ingen dragbil. Men Fy fasiken vilka coola dragbilar man har här... Dodge Ram 3500 Super Duty 4wd Extended CrewCab Duratec diesel.... osv...osv...

Och XC 70 kampanjar man ut för 258.000 inkl allt sprillans nya. Blir man avis igen...
av JohnB
Bosse78 skrev:
JohnB skrev:Jag tror att jänkares soppatörst är en seglivad myt. Jag körde runt i en Ford Flex 3 veckor och var inte snäll med pedalen och jag höll mig under litern vilket var en överraskning då den V70 2.4 140 jag hade knappast skulle ha hållit sig under litern vid liknande körning och då hade forden aut, V6 på 3.5l och +200 hk.

/John
Hade en chevrolet malibu med 350 v8an en gång i tiden, och när man fullgas accelerade med den i 20-30sec i uppförsbacke såg man hur soppamätaren gick nedåt (OBS inget skämt!) va desstom 80 eller 90 liters tank!!! :D
Haha, då kör jag väl som en kärring då :lol: . Minns inte hur stor tank det var i fårrden dock men jag var som sagt impad av förbrukningen då en flex är rätt mycket större än en V70 -99.

/John
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mike_of_sweden skrev:Låter som en låg förbrukning... Du har väl räknat på en US gallon och inte på en brittisk?
Tror det, sista tanken tex 12.5 US gallon 47.3 liter
40.5 miles 60.5 mil
0.73 l/m

Har kört samma sträckor här innan med japanare med små motorer och landat mycket högre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid