Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Hejsan , gäller 850 -92
Har en handbroms som inte vill fungera på vänster sida.
Den är livsfarlig, slår i under körning till och från, började i vintras med ofrivilliga 360 snurr som följd.
Inför besiktningen igår tog jag isär båda sidor, rengjorde, smörjde allt och spände på däcken sen på spaken.
Körde några mil och efterspände på däck och spak igen, då tog den fint, dock gick spänningsskruven på spaken i botten!?
Tappade även de flesta hack på spaken, första hacket kommer numera med spaken halvvägs upp, under det är de bara frispel.
Dock gick den i och ur som den skulle.
På bes slet herr besiktningsman i spaken och fick värde 0 på vänster, bra värde på höger.
Nu börjar den igen, i fartgupp, smågropar och vid kraftiga accelererationer slår den i så de smäller i hela bilen,
brukar gå ur om man backar nån meter, ibland tar den alldeles utmärkt och även släpper, ibland tar den inget alls.

Hur kan den låsa sig, fungera korrekt, eller inte ta alls på samma gång.
Skivor och backar är båda på ca 50% av sin livslängd.
Nån som vet vad som bör bytas?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ta och sök lite på forumet hur man korrekt byter/justerar handbromsen, eller lämna in till någon som kan.

Att du har haft detta problem så länge och inte åtgärdat det än gör mig mörkrädd. En bil som när som helst kan få för sig att låsa ett hjul? Hur fan vågar du ens åka med en sån bil? Dig skiter jag väl i, men tänk på oss övriga i trafiken!
av *pettson*
Tja.. Eftersom det nu slagit i såpass flera ggr kan du nu kasta backrna. Kasta skivorna då trummorna lär blivit ovala och samtidigt kasta vajrarna.
Vajrarna verkar ha kärvat för dej så dom inte gått tillbaka. Du har nog inte heller brytt dej om att släppa spaken max och sen dra tillbaka vajrarna så expandrarna nollställs innan du justerat ut backarna vid hjulen. Sen är det ju som så att skivorna måste fixeras på naven för att backarna ska gå att justera ut på rätt sätt. Gör man inte den biten ordentligt lär spakjusteringen få ta upp slacket och det fungerar inte alls.
Med andra ord. In med nytt material sen gör om och gör rätt.
av magnus.
Det hände första gången mitt i vintern, då antog jag det var någon form av fastfrysning.
När det fortsatte hända så släppte jag givetvis på vajern till det hjulet.
Nu försökte jag dona till handbromsen inför besiktningen, jag vet hur man justerar handbromsen.
av magnus.
Ok, tack för svaret.
Släppte spaken max innan justeringen, förstod att både trummor och backar tagit stryk.
Men efter rengöring smörjning och justering funkade det någorlunda och den verkade inte låsa sig mer.
Tydligen inte så länge dock.
Får bli som du säger, köp nytt.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]