Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Så nu kommer min fråga då.
Hur får du veta din bils skadehistoria när den är svensksåld och bara gått på svensk mark?
För försäkringsbolagen ger INTE ut informationen på grund av *sekretess*. Det har iallafall varit svaret från dom vanligaste bolagen i landet.
Har prövat å jobbets vägnar och å privata vägnar totalt nåt 10tal ggr och aldrig någonsin fått ett vettigt svar. Inte ens när det syns att någon gjort något så har man velat delta med information om bilens historia.
Istället har jag fått gått tillbaka bland bilägarna själv och frågat om där hänt något. Märkligt nog bedyrar dom flesta att bilen aldrig nånsin varit inne för något när dom ägde den.
Så det är numera konstaterat att t.ex några xc90 är lackade i småbitar av lackerare på fabriken med taskigt färgseende då kulörskillnaden var hemsk. Samt med dålig utrustning då lack varit från apelsinmönstrad till sorten med damm.
Bilfirmorna har likväl dom nekat till att där ens finns skillnader. Det har varit allt mellan nasaren på hörnet till renomerade volvoförsäljare.
Det får du inte på en sv.såld men en bil som är lagad inom det svenska försäkringsväsendet är så gjord att den enligt svensk lagstifning är att anse som felfri. Därav att man inte får ut den informationen i Sverige.

USA importerade bilar som är uppspacklade i baltikum är något helt annat.
av *pettson*
Jo jag vet att svenskreparerat är att anse som felfritt enligt bolagen. Å andra sidan har en del av mitt tidigare jobb varit att lära skadereparatörer från tre märken det senaste som krävts av deras egna märkesregler. Där har man sett saker som gör en mörkrädd. Ett exempel: man i 40 års åldern i tyskt märkesbolag som inte har ens en liten susning om kontaktpasta, punktsvetsning med maskin. Eller för den delen magsvetsning i sej, han visste inget om inställningarna eftersom den alltid stått i det läget sen han började för mer än 10 år sedan. Ingen på företaget köpte anvisad gas eller tråd eller anvisade produkter och dom innehar fel utrustningar för svetsning.
Dom är auktoriserade sen 30 år eller nåt. Personligen är jag inte trygg i en sån reparation. Men som sagt, det är inte min rättighet att få veta om en liknande honom reparerat min bil.
*pettson* skrev: Är den reparerad enligt dom metoder som ska ha använts så ska inte rost vara ett problem alls.
Nyfiken, hur sjutton lagar man så det blir lika bra som ett heltäckande helgalvat rostskydd om delarna måste riktas ?

Förr eller senare brukar ju rosten komma, antingen där galvet har skadats eller i svets-skarvarna om man har fått byta en hel karossdel

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]